Neked is probléma kitalálni, mit mikor és hol kommunikálj? Ebben a bejegyzésben lépésről-lépésre bemutatom, hogyan zajlik a tartalommarketing tervezés az én esetemben, és hogyan tudod ezeket a lépéseket a saját vállalkozásodra szabni.
Sok vállalkozóhoz hasonlóan nekem is kicsit suszter cipője a saját bizniszem, mert míg az ügyfeleimnek ragyogóan tudok tartalommarketinget tervezni és kivitelezni, a sajátomban előfordultak rendszeresen kisebb-nagyobb hiányosságok.
De a 2021-es év már tényleg más lett, elkezdtem igazán tudatosan tervezni a marketingemet!
Ebben a bejegyzésben megmutatom, milyen lépések vezetnek el az üres papírtól a szépen felépített, 5 különböző csatornán zajló, részletes, napi tartalommarketingig.
Eszköz a tartalommarketing tervezéshez
Én klasszikus, gyűrűs naptárat használok, ebbe ceruzával írom be a dolgokat, hogy könnyebb legyen menet közben módosítani.
De jó lehet a papír+toll, excel táblázat, trello, evernote, mások más tartalomkezelő szoftverre esküsznek – teljesen rád van bízva. Érdemes többet kipróbálni, mert nem biztos, hogy az fog bejönni, amiről sosem gondoltad volna. Nekem január elején nagyon jó érzés volt leülni a naptárral, átnézni az évet és beleírni a dolgokat nagy vonalakban.
1. lépés: éves marketing terv készítése
Ebben a lépésben érdemes végiggondolni, hogy milyen szezonalitások vannak a vállalkozásodban, máshogy vásárol, másra van-e igénye a célcsoportodnak tavasszal, mint nyáron, van-e olyan terved (például új termék bevezetése), amit hangsúlyosan szeretnél kommunikálni. Én 12 részre osztottam az évet, és minden hónaphoz megjelöltem egy fő témát, vagy fejlesztést. Itt még nem kell pontosan beosztanod mindent, elég csak nagy vonalakban – negyedévente, illetve havonta pedig átnézni és pontosítani a terveket.
2. lépés: tematikus napok kialakítása
Rájöttem, hogy nekem kényelmes, ha a hét egy-egy napjához egy-egy témát, vagy ha úgy tetszik, „rovatot” rendelek. Ez természetesen nem kötelező, de nagyon megkönnyíti a tartalommarketing tervezést, ráadásul akkor is kihúzhat a pácból, ha nincs éppen ihleted, mondanivalód.
Én több felületen is kommunikálok:
- Blog
Ide kerülnek a komolyabb anyagok, általában hosszabb lélegzetvételűek, és hosszú távra szólnak, vagyis nem veszítenek aktualitásukból egy-két héten belül. - Saját facebook oldal
Ez egy interaktívabb és dinamikusabb felület, általában itt posztolom az aktualitásokat, a szolgálati közleményeket. Sokszor kérdezek, vagy osztok meg egy-egy szövegírási vagy vállalkozással kapcsolatos „gyorstippet”. - Hírlevél
Havonta általában egyszer jelentkezik, részint emlékeztetőül szolgál (Ezekről írtam a múlt hónapban), részint ízelítőül (ezekről lesz szó a következő hónapban), és persze ide is bekerülnek a fontos aktualitások, hogy senki le ne maradjon róla. Külön hírlevelem van a két célcsoport számára. - Birge webszövegei minyonkommandó csoport
Ez a mi privát játszóterünk a tagokkal. Személyesebb, mint a többi felület, mert ismerjük egymást, és zárt a közeg, ezért őszintén lehet beszélni bármiről. Itt kicsit ad hoc a kommunikáció, arról írok, ami éppen a fejemben van. Van természetesen egy tervezet, hogy kábé miről szeretnék beszélni, de gyakrabban van olyan, hogy beszúrok egy témát, mert épp eszembe jutott, vagy történt velem valami vicces, érdekes, és gyorsan írok róla egy-egy posztot. - Vendégblogok
Elkezdtem átnézni, hol milyen ismétlődő tartalmakat, vagy témákat tudok kitenni. A Minyonkommandó csoportban például rendszeresen van kérdezős kedd, a Birge Webszövegei facebook oldalon #péntekiidézet, szerdánként jelenik meg a vendégblogom az Urbanweb oldalán… Ezen kívül vannak olyan témák, amik a bevételeimet növelik (hiszen vállalkozóként ez sem elhanyagolható szempont), például a könyv megvásárlása, vagy a szolgáltatásaim ismertetése – ezeknek is beterveztem x időközönként egy-egy bejegyzést.
Ezt csinálhatod úgy is, hogy például hetente van egy felhívás, hogy iratkozzanak fel a hírleveledre, vagy minden 2. héten írhatsz egy olyan problémáról, amire a terméked/szolgáltatásod adja meg a választ.
3. lépés: a havi tartalommarketing-célok meghatározása
A tartartalommarketing tervezésnek, sőt, mindenféle marketing tervezésnek az az első lépése, hogy felméred, mik az aktuális céljaid. Nekem 2 célcsoportom van, 2 részre lehet bontani, amivel foglalkozom:
- marketing szöveg kivitelezés, vagyis hogy írok
- marketing szövegírás oktatása, ami most jelenleg a könyvben testesül meg.
Esetemben tehát a célok azok, hogy
- többen halljanak rólam, akik szeretnék kiszervezni a szövegírást, több új érdeklődőm legyen, árajánlatot kérjenek. Itt érdemes odafigyelni arra is, hogy limitált a kapacitásom, amikor tele vagyok, és nem tudok új ügyfelet vállalni, akkor a kommunikáción is változtatni kell.
- megvegyék a könyvet azok, akik meg szeretnék tanulni a szövegírást. Minél több vállalkozónak szeretnék segíteni abban, hogy megírják a saját szövegeiket.
Ha akciót, vagy egyéb eseményt éppen nem tervezek, ezekkel nem kell számolni, de ha nálad van valamilyen kampány, vagy egyéb érdekesség a céged érdekében, akkor az a következő lépés, hogy alaposan kidolgozod, és figyelembe veszed a tervezés során. Itt érdemes legalább negyedévben gondolkodni, hiszen lehet, hogy az új terméked csak a jövő hónapban jelenik meg, de már most érdemes bemelegíteni az embereket, például cikkeket írni a problémákról, amit meg fogsz oldani, vagy feliratkoztatni őket az értesítőre, hogy elsőként tudják meg, mikortól lehet kapni.
4. lépés: a havi tartalommarketing összeállítása
Kitaláltam tehát a célokat, és meghatároztam az ismétlődő tartalmakat, így már látom, hol vannak „szabad helyek” a kommunikációmban, ahova beteszem azokat a posztokat, bejegyzéseket, amik az aktuális havi céljaimat támogatják.
Hogyan találom ki a konkrét témákat? Nos, itt is a célcsoportot és a célokat kell nézni:
- Az első célcsoportom tudatosabb már, tapasztaltabb vállalkozók, akik azt akarják, hogy valaki levegye a szövegírás terhét a vállukról. Az ő esetükben a saját érdemeim és az „engemválassz” üzenetek mellett, illetve inkább helyett abban kell segíteni nekik, hogy tudatosítsam bennük, miért valóban jó döntés, ha kiszervezik, és hogyan tudják ezt a leghatékonyabban megtenni. A feladat a bizalomépítés, és a saját szakértői státuszom erősítése.
- Akik megtanulni akarják, azoknak konkrét tippekkel szoktam segíteni a szövegírásra vonatkozóan.
Minden hónapra választok 1-1 fő témát mindkét célcsoport számára, illetve előfordul természetesen, hogy olyan témát hozok, ami mindkét tábornak érdekes. Előbb megtervezem a blogokat, majd a választott témák mentén haladok a facebook bejegyzésekkel és az összes többi kommunikációval, hogy mint az útjelző táblák, mind-mind ezek felé mutassanak.
Példa:
Ha a sales oldalakról írok esettanulmányt, akkor előtte kiteszem a korábbi anyagokat. Ez egyfajta ismétlés, elmondom újra az alapokat, így a teljesen kezdők is könnyebben megértik majd az új bejegyzést, a haladók pedig felfrissíthetik a tudásukat. A téma már a fejükben lesz, ezért jobban megszólítja őket, amikor meglátják az új cikket a hírfolyamban, és többen fognak rákattintani.
Szintén támogatásként jönnek emlékeztetők, összefoglalók, idézetek, esetleg kérdezős posztok: megkérdezem, mit szeretnének tudni a sales oldalakról, mik azok a kérdések, amiket majd fogalmazzak bele a cikkbe.
Természetesen nem minden egyes bejegyzés az adott témák körül forog, az elég egyhangú lenne. Ezen a ponton szoktam elővenni a korábbi jegyzeteimet, piszkozataimat is, átnézni, mik azok a témák, amikkel színesíthetem a tartalmakat, ugyanakkor nem lógnak ki teljesen a terveimből.
5. lépés: a lyukak feltöltése
Ha még mindig sok a lyuk a tervezett tartalmakban, és nincs semmi ötlet, mit lehetne oda tenni, akkor itt meg lehet nézni, hogy milyen fontos események, világnapok, ünnepek lesznek (ha azokhoz kapcsolódóan korábban már terveztél kommunikációt, akkor itt értelemszerűen nincs már feladatod). Lehet, hogy még ezután is lesz pár üres hely, sőt, fontos is, hogy legyen, hiszen menet közben is eszedbe juthatnak tartalmak, vagy előfordulhat olyan, hogy történik valami, amire nem számítasz, mégis kommunikálni szeretnél róla. Például megjelenik rólad egy cikk, felkérnek egy interjúra, vagy valami olyan történik a szakmádban, esetleg a nagyvilágban, amire sürgősen reflektálnod kell.
Fontos a rugalmasság!
A tartalommarketinged nincs kőbe vésve, különös tekintettel az ismétlődő tartalmakra. Ha történik valami, amiről kommunikálni akarsz, jogodban áll újratervezni. Rossz stratégia azért nem kommunikálni valami fontosról (például közelmúltban az új korlátozások), mert hogy hát péntekenként te egy hétvégi posztot szoktál már kitenni…
7. lépés: …és a maradék…
A megszokott felületeken és tartalmakon felül lehetnek még extrák is, amikkel számolni kell. Én például több felületen is szoktam vendégposztokat írni, interjúkat adni, itt a tervezésnél (és a készítésnél) arra is figyelni kell, hogy mikor készül, mikor fog megjelenni, meg fogom-e osztani a saját felületeimen, és hogyan fogja az aktuális havi céljaimat támogatni.
Rendszeresen szoktam monitorozni a követőimet, beszélgetni velük, illetve az ügyfelekkel is, és nézem, mik azok a témák, amik érdekesek számukra, és ezek a témák is be szoktak kerülni a tervezésbe. Ha szeretnél te is beleszólni, hogy mi kerüljön a Webszövegek felületeire, itt megteheted.
Számításba kell venni, hogy egy-egy anyag nem feltétlenül akkor lesz publikálva, amikor készül: például a The Business Portraits magazinban februárban jelent meg egy 22 oldalas interjú velem, de ha jól emlékszem, novemberben készítettük. Ott külön oda kellett figyelni arra, hogy a könyv még csak készült, de már jelen időben kellett beszélni róla – és remélni, hogy valóban kész lesz, mire publikálják a cikket😊 Hiszen tudtam előre, hogy a könyvnek szeretnék majd akkor egy nagyobb hírverést, tehát hónapokkal előre kellett gondolkodni.
8. lépés: a megvalósítás
Ezek tehát a tervezés lépései nálam, és természetesen hasonlóan járok el az ügyfeleknél is. Náluk egy icipicit kevésbé bonyolult a folyamat, mert a legtöbb paramétert nem nekem kell kitalálni, hanem ők eleve megadják.
Nekem nagyon izgalmas végre tudatosan felépíteni a marketingemet magamnak is, nem csak másnak – remélem, hogy ez a cikk neked is hasznos lesz, és te is legalább ennyire élvezed majd!
A következő lépés a megvalósítás, ami a dolgoknak a gyenge pontja, én sem vagyok tökéletes.
- Általában heti 1 napot kijelölök, amikor a legtöbb facebook posztot megírom, és előre beidőzítem. Az ad hoc dolgokat természetesen nem lehet előre elkészíteni, vagy ha tudom, hogy csütörtökön meg fog jelenni egy vendégblogom, azt egyértelműen csak csütörtökön vagy pénteken tudom majd kitenni, de a legtöbbel azért lehet dolgozni.
- A hírleveleket jobban szeretem frissiben megírni, és azonnal ki is küldöm, valahogy úgy személyesebb, bensőségesebb. Ez az oka annak, hogy nem fix időpontban érkezik, hanem hol a hó elején, hol a közepén…
- A minyonkommandó csoportba hol így, hol úgy teszem fel az anyagokat, de ott a legtöbb az ad hoc, ami csak úgy eszembe jut.
- A kritikus felület a blog, hiszen egy blogbejegyzés megírása, megformázása, feltöltése már csak a mennyiség miatt is nagyobb feladat. Több időt vesz igénybe, és bevallom, sokszor nincs is hozzá kedvem, mindig húzom-halasztom😊 Ez az a rész, amin még nagyon keményen dolgoznom kell.
Jelenleg úgy próbáltam kicsit rákényszeríteni magam, hogy elővettem azt az Excel táblázatot, amiben az ügyfeleim anyagait vezetem határidővel együtt. Ebbe felírtam a blogokat és a vendégposztokat, blogokat, mint „új ügyfelet”. (A facebook posztokat nem, mert erős lenne havi 30 posztot beírogatni, aztán újra átírni az egészet, ha valami változás van.) Ezen felül a szokásos heti todolistembe is mindig felírom, hogy „ma blogot kell írni”, ami bevallom őszintén, nem mindig jelenti azt, hogy valóban meg is fogom valósítani. A többi felületen már nagyon szépen működik a rendszer, ezért bízom benne, hogy hamarosan idáig is el fogok jutni. Kis lépésekkel előre😊
Remélhetőleg hamarosan kidolgozok egy legalább ennyire stabil és megbízható rendszert a megvalósításra is, addig is olvasgasd a korábbi blogbejegyzéseket, illetve az igazán hasznos tartalmakért szerezd be a könyvet!