Tudtad, hogy egy blogbejegyzés, Facebook/Instagram poszt, sales oldal, egyszóval bármilyen más marketing szöveg megfogalmazása nem ott kezdődik, hogy leülsz a szövegszerkesztő elé, és elkezdesz írni? Itt van 5 dolog, amit érdemes átgondolni, mielőtt nekiesel a következő posztodnak.
Te inkább kiszerveznéd a szövegírást?
Olvasd el a cikket, gondold végig a benne lévő dolgokat és mondd el a szövegíródnak – máris hatékonyabban tud az anyagaidon dolgozni!
1.Kiknek fog szólni a szöveg?
Amikor marketinges anyagokról beszélünk, nem lehet elégszer hangsúlyozni a célcsoport meghatározásának fontosságát. A „mindenkinek, aki szereti” a rádiós kívánságműsorokba való. (És ott is mindenki tudja, hogy igazából azt jelenti, hogy senkinek nem küldöd a számot, csak vágytál 10 másodperc hírnévre.)
A valóságban el kell döntened, hogy időseknek vagy fiataloknak, kismamáknak vagy nagymamáknak, bulizóknak vagy otthonülőknek, kézműveseknek vagy gyártulajdonosoknak akarsz kommunikálni. Tartsd szem előtt, hogy a vállalkozásod célcsoportja és az adott szöveg célcsoportja nem feltétlenül azonos. Lehet, hogy te a Malinois kutyák iránt érdeklődőkre szakosodtál a vállalkozásoddal, amiben benne vannak azok, akik még csak gondolkodnak egy kiskutya vásárlásán, és azok is, akiknek már van kutyájuk. Ehhez képest ez a cikk most csak azokhoz szól, akik 3-6 hónapos kutyakölyökkel rendelkeznek, aki mindent szétrág, és abban szeretnél tanácsokat adni, hogyan lehet erről leszoktatni a miniraptorokat (és a szöveg célja az lesz, hogy eladj egy új rágókát, lásd következő pont.)
2. Mi a szöveg célja?
Egészen pontosan mit akarsz elérni ezzel a konkrét poszttal? Szeretnél virálisan terjedni, hogy többen megismerjenek? Feliratkozókat akarsz gyűjteni? Be akarod bizonyítani a szakmai rátermettségedet? El akarsz adni egy konkrét terméket?
A célközönséghez hasonlóan a szöveg célja is olyan dolog, ami alapjaiban határozza meg az egésznek a felépítését. Egészen máshogy néz ki egy általános tanácsadó cikk, és egy értékesítési célú anyag. Ha nem tudod, mit is akarsz elérni szövegeddel, és nem rendelsz mindent e cél alá, akkor nem is fogja teljesíteni az elvárt célt.
3. Milyen problémákat fog megoldani?
Hacsak nem novellákat írsz a szórakoztatás kedvéért, valószínűleg a látogatók azért keverednek az oldaladra, mert van valami problémájuk, amire szerintük te fogod a megoldást nyújtani. Ez lehet konkrét gond, például ajándékot keresnek egy szerettüknek, vagy „first world problem” is, például unatkoznak, és szeretnének valami hasznos hobbit. Lehet, hogy az ő fejében meg sem fogalmazódott még, hogy problémája van (például a kiskutyája még nem kezdett el rágni, ezért naivan azt hiszi, az övé igazi kis angyal), de te tudod, hogy Rád van szüksége. Ha képben vagy, milyen probléma van vagy lesz a célközönséged fejében, amire te tudod a megoldást, akkor már azt is tudni fogod, hogy milyen gondolatokat építs be a szövegbe.
3. Milyen kulcsszavakat fogsz használni, és hogyan építed be a szövegbe?
A kulcsszóban az a legjobb, hogy van néhány „elvárt” megjelenési helye, például a címben, bevezetőben és legalább 1-2 alcímben illik feltüntetni. Ha ezeket előre felírod, és mondatba foglalod (különböző mondatokba!), akkor azt fogod látni, hogy kész is a vázlat. Például így:
- Kulcsszó: malinois kiskutya rágása
- Bevezető: A Malinois kiskutya rágása sok gazdinak jelent problémát, pedig van rá megoldás: a cikkben mutatok 5 tippet, hogyan óvd meg a papucsaidat!
- Cím: 5 tipp, hogyan szoktasd le a Malinois kiskutyádat a rágásról
- Alcím1: Miért rágnak a Malinois kiskutyák?
- Alcím2: Mit adj a Malinois kiskutyának rágásra? – 5 tipp a kedvenc cipőd helyett
Ez persze nagyon sarkított példa, de azt hiszem, ennyiből már érzed a lényeget.
A kulcsszókutatásról és a kulcsszavak használatáról bővebben is olvashatsz régebbi posztjaimban:
5. Milyen stílusú lesz a szöveg?
Ha a saját oldaladra megy, akkor nem kérdés; olyan, amilyet te szoktál írni, ahogy te szoktál beszélni. Nem érdemes nagyon eltérni a saját stílusodtól, mert ha odakerül az olvasó, hogy tényleg kapcsolatba kerül veled, akkor nagyon disszonáns lehet, ha teljesen más stílussal találkozik.
Ha vendégcikket posztolsz valahova, akkor érdemes megnézni, hogy az adott oldal tegez vagy magáz, barátságos, közvetlen, vagy inkább hivatalos, és egy picit ahhoz alkalmazkodni. Fontos, hogy ilyenkor se veszítsd el magad, nem kell 100%-ban az adott oldal stílusához igazodni, de azért ne is rugaszkodj el tőle teljesen, hiszen valószínűleg az olvasói ezt szeretik, ezért követik az adott oldalt.
A marketing szövegírásra lehet úgy nézni, mint egy nagyon nehéz és bonyolult dologra, és valóban van sok apró finomsága, de ha csak ezt az 5 dolgot átgondolod, mielőtt blogolni kezdesz, akkor biztos, hogy sokkal hatékonyabbá válnak a szövegeid!