- Hogyan találjon rád a Google?
- Milyen a jó SEO?
- Mennyi kulcsszó kerüljön a szövegbe?
A Webszövegek blogján és hírleveleiben már sok szó esett arról, hogy hogyan írj figyelemfelkeltő, érdekes, olvasmányos szöveget, amit szívesen olvasnak az oldalad látogatói, amivel meg tudod győzni őket saját szakértelmedről és terméked hasznosságáról.
Azaz: hogyan adj el a szövegeiddel?
A mai bejegyzésben viszont egy kicsit a robotokkal foglalkozunk; arról lesz szó, hogy hogyan győzd meg a Google keresőjét, hogy megmutassa az embereknek a te szuper oldaladat!
Vagyis hogyan SEOzd a szövegeidet:)
Kulcsszókutatás
Kulcsszó nélkül nincs SEO.
Kulcsszókutatás nélkül nincs kulcsszó.
Figyelem! Ha leülsz egy papírral és összeírod a kulcsszó-ötleteidet, az nem kulcsszókutatás! Az még csak a józan paraszti ész használatának fázisa.
Az alapos, mindenre kiterjedő kulcsszókutatás eléggé macerás és időrabló feladat, de sajnos elkerülhetetlen. Érdemes rászánni az időt, mert sokat tanulhatsz belőle!
Mivel meglehetősen monoton munka, aminek a nagy részéhez nem kell különös agyi kapacitás, ezért én esténként egy jó film mellett szoktam csinálni, laptoppal az ölemben. Mire a film véget ér, nekem már egész csinos listám van – amit majd frissen, kipihenten rendszerezek.
Hogyan kell kulcsszót kutatni?
- Írd össze a leglogikusabb kifejezéseket, amik elsőre (és másodikra) eszedbe jutnak. Tudod; ez a józan paraszti ész fázisa.
- A Google Adwords Kulcsszókeresőjének segítségével nézd meg, hogy a listádon szereplő szavakhoz milyen releváns kulcsszavak kapcsolódnak. Ezeket írd fel a listára. Az irreleváns szavakkal ne törődj:)
- A kigyűjtött szófordulatokkal is végezd el a keresést. És azok találataival is.
Igen, ez egyre több munka lesz, de ne aggódj, előbb-utóbb elfogynak! - Rendszerezd a listádat. Színezheted, regisztrálhatod, hogy melyikre hány keresés van, hány találat, melyik kulcsszóra hirdet a konkurenciád, melyik szó került elő leggyakrabban és melyik legkevésbé… ne félj használni a saját szempontjaidat!
Ne félj szelektálni sem: ami nem releváns, vagy nem akarsz vele foglalkozni, vagy félrevihetné az egész kommunikációdat, az kuka. Búcsúzz el tőle! - Teszteld a megmaradt kulcsszavaidat. Érdemes beírni a keresőkbe és megnézni a találatokat: tényleg arról szólnak, amire te gondolsz? Amikor „virágkötész”-re keres a célcsoportod, akkor olyan emberre van szüksége, aki virágokat kötöz, vagy csak a Rendőrakadémia egy jelenete érdekli, amikor Hightower feladta a mundért és virágkötésznek állt?
Miért jó a kulcsszókutatás?
Logikus: lesz egy csomó kulcsszavad, amiket érdemes figyelembe venni, valahányszor szöveget írsz. Tudod, hogy mire optimalizáld a honlapodat, ha szeretnél előkelő helyen szerepelni a Google találati listáján. Tudod, hogy milyen szavakat kell figyelembe venned, amikor a weboldalad SEO-ján dolgozol.
Másfelől viszont kellemes „mellékhatásként” lesz egy csomó téma a kezedben, amikből blogot, hírlevelet, facebook-bejegyzést írhatsz. A kulcsszókutatást felfoghatod egyfajta piackutatásnak is; tudod, mire keres a célközönséged, milyen problémák foglalkoztatják leendő olvasóidat.
Hány kulcsszóra lesz szükséged?
Hány témával akarsz foglalkozni?
Mennyi szöveget fogsz megírni?
Gondolj bele; az adott kifejezésnek többször is meg kell jelennie a szövegben; minél többet választasz, annál nehezebb dolgod lesz! (Erről bővebben a kulcsszósűrűség bekezdésben).
Ha webáruházad van sokszáz termékkel, akkor rengeteg szöveget fogsz megírni, hiszen minden termékhez kell legalább egy leírás, egy kis oldal, amit az adott kifejezésekre optimalizálsz. Minden termékhez tartozhat 2-3 kulcsszó, így nem probléma, ha több százat gyűjtöttél ki!
Ha azonban egyetlen szolgáltatásra építed az egész honlapod, akkor kulcsszóból is sokkal kevesebbre lesz szükséged. Jelölj ki néhány „fő” kifejezést és egy csomó kevésbé fontosat! Ez utóbbiakból lesznek majd a jó kis blogbejegyzések:)
Vigyázz! Nem mindig a leglogikusabb a „fő” kulcsszó! Könnyen lehet, hogy egy kevésbé fontosnak tűnő kulcsszóval végül sokkal jobb helyezést tudsz elérni és sokkal több olvasót az oldaladra csábítani.
Én azt javaslom, hogy egy kisebb szöveg – például termékleírás vagy blogbejegyzés – megírásakor ne válassz többet 1-2 (maximum 3) kulcsszónál és témánál. Ha ennél többet szeretnél elmondani, bontsd szét kisebb egységekre.
Mi az ideális kulcsszósűrűség?
Volt az online marketingnek és a SEOnak egy „aranykora”, amikor elég volt megtűzdelni a szöveget a megfelelő kulcsszavakkal és már borítékolhatta is az ember a jó helyezéseket a Google-ben. Senkit nem érdekelt, hogy jó-e a szöveg, hogy van-e élő ember, aki elolvassa, fő az, hogy a robot szeresse!
Szerencsére ez a kor véget ért; a Google is sokat okosodott és a keresőoptimalizálás is sokat finomodott. A sok kulcsszó már inkább hátrány, hiszen a robotok automatikusan arra gyanakodnak, hogy te meg akarod őket vezetni! És senki nem szereti, ha átverik…
Ugyanakkor a kereső ma már nem csak a szöveg tartalmát nézi, hanem olyan paramétereket is, mint például az oldalon töltött idő (ha olvashatatlan a szöveged, akkor ez nyúlfarknyi lesz), vagy a meglátogatott oldalak száma (miért kattintana tovább az olvasó, ha a belépőoldalad is uncsi?).
A kereső egyre okosabb: már nem csak a kulcsszavaid szótári alakját ismeri fel, de azok szinonimáit és ragozott formáit is.
Ne félj használni a magyar nyelvet!
Ha kínai vázákkal foglalkozol, ne akard beleerőltetni a szövegbe százszor, hogy „kínai váza”; írd le nyugodtan, hogy a vázák Kínából érkeztek, hogy te a kínai vázák szakértője vagy, hogy nálad lehet a legérdekesebb információkat olvasni a kínai porcelánvázákról…
Légy kreatív!
Oké, de mégis hány % legyen a kulcsszó?
Vannak, akik szerint 8-10%.
Nekik üzenem: a magyar nyelvben ez körülbelül a névelők aránya a szövegben. Biztos, hogy ugyanannyi kulcsszóra van szükséged, mint ahány névelőre?
Mások szerint 2-3%.
Lehet, hogy ez a Google-nek elmegy, de olvasni egészen fárasztó lesz – kivéve bizonyos stilisztikai megoldásokat, amikor egy szó állandó ismétlésével akarsz kifejezni valamit – de ez már egy külön bejegyzés témája.
(Ez a bejegyzés most pont rossz példa, mert a kulcsszó erősen felülreprezentált lett, majdnem 3% – ritka esetekben a kivétel erősíti a szabályt.)
Szerintem 1-1,5%.
Tapasztalataim szerint ez a mennyiség még elviselhető, a szöveg olvasmányos marad, ugyanakkor a kereső is megtalálja. Ne felejtsd el: a google számára már nem a kulcsszósűrűség a legfőbb paraméter!
A blogbejegyzés NEM egy SEO-szakértő tollából származik én „csupán” marketing szövegíró vagyok, aki nem ismeri pontosan a Google algoritmusait. Az alábbi tippeket saját és ügyfeleim szövegein teszteltük, nekünk működtek.
Ha te jobban ismered a dolgok elméleti hátterét, szeretnéd kiegészíteni a cikket, vagy itt-ott vitatkoznál velem, kultúrált hangnemben megfogalmazott véleményedet nyugodtan fejtsd ki a kommentek között.
Köszönöm!
Képek forrása: Openclipart.com, Flickr.com
Köszi Birge!
Nagyon hasznos volt a cikk, találtam jó sok kulcsszót!
Annyit fűznék hozzá, hogy amíg egyesével írtam be a kigondolt kulcsszavakat a kulcsszótervezőbe, addig sosem adott találatot. De amikor beírtam az összeset egyszerre, akkor működött.
Köszönjük a tippet, ki fogom próbálni:)
Nagyon jó a cikk, mert egy SEO mítoszról lebbenti le a fátylat.
Igazából csak a fontosabb helyeken érdemes használni a kulcsszót az adott tartalomban és ez is elég.
Sőt itt arról is lehet olvasni, hogy mi figyel még a Google a kulcsszavak mellett:
szinonímákat, TF-IDF index stb.
Szerintem 2019-ben már nem kell figyelni a kulcsszó sűrűséget. A Google sem számolja. Érdekes, olvasmányos szövegben annyiszor kell leírni, ahányszor a tartalom megkívánja.
De ez a cikk még 2014-es;)
Abban egyetértünk, hogy nem szabad, hogy a kulcsszósűrűség legyen a fő szempont a cikkírásnál, sőt! Ezt én Emberközpontú SEO-nak szoktam hívni, vagyis cikkíráskor az olvasó igényei legyenek az 1. helyen, a Google csak a ráadás.