*Az alábbi cikk bármely más webszöveg megírásában is segít, ha azt szeretnéd, hogy az adott szöveget a Google is szeresse. Kulcsszó kiválasztása, előkészületek, írás, szerkesztés, publikálás – minden, amit a kulcsszóra optimalizált szövegírásról tudni akartál, de soha nem merted megkérdezni;)

Elhatároztad, hogy komolya(bba)n fogod venni a keresőoptimalizálást 2019-ben? Szeretnél olyan weboldalt/sales oldalt/blogposztokat/cikkeket írni, amit a Google is szeret?

Gratulálok, jó döntést hoztál: bár a keresőoptimalizálás régi eszköz már, és talán nem annyira trendi, meg szexi, mint az Instagram vagy a chatbotok, de még mindig ez az egyik legjobb módszer arra, hogy ingyen, vagy kis költségvetéssel organikus forgalmat generálj az oldaladon. No nem mintha le akarnám szólni az új eszközöket, de amíg az alapok nincsenek rendben, és senki nem lel rá az oldaladra, addig nagyjából mindegy, milyen hiper-szuper tartalmakat teszel ki rá, max te fogod olvasgatni.

Tehát most csapjunk bele a lecsóba és nézzük meg, hogyan kínáld tálcán a keresők számára a legújabb írásodat?

Hogyan készül a keresőoptimalizált szöveg?

Eddigi tapasztalataim alapján az emberek nagy része 2 csoportra osztható:

  • akik hasraütésszerűen, 10 perces kulcsszókutatás után, 1-2 nyilvánvaló kulcsszó használatával „optimalizálják” az oldalukat
  • és akik rendesen elvégzik a házi feladatot, alaposan utánajárnak kulcsszavaiknak, több száz kifejezést gyűjtenek, és az egész honlapot, valamint a tartalommarketing-stratégiát úgy alakítják ki, hogy figyelembe veszik az egyes kulcsszavak erősségét, hatékonyságát és fontosságát.

Nyilvánvalóan mondanom sem kell, hogy az utóbbi csoportba tartozó emberek általában jobb, látványosabb eredményt érnek el, míg az első csoportba tartozó oldalak szinte kizárólag akkor kerülnek kiemelt pozíciókba, ha rajtuk kívül nem nagyon foglalkozik senki más ezzel a kulcsszóval. Ha azt akarod, hogy a blogod valóban sikeres legyen, akkor az a rossz hír, hogy alaposan el kell mélyedned a kulcsszavak világában, ez pedig hosszú, és néha unalmas feladat. A jó hír viszont az, hogy egyáltalán nem nehéz, szóval ha van türelmed, vagy szeretsz ilyesmikkel pepecselni, akkor te magad is el tudod végezni a kulcsszókutatást. Ha hozzám hasonlóan jobban szereted a kreatív, mozgalmas feladatokat, akkor pedig nyugodtan szervezd ki egy SEO szakembernek, a fennmaradó időben pedig készülj fel arra, hogyan csinálsz a kapott kulcsszó-listából egy hasznos, minőségi bejegyzést, ami majd új rajongókat fog szerezni a blogodnak. Ez utóbbiban fog segíteni most ez a cikk, de előbb – a szuper-lelkes olvasók kedvéért – nagy vonalakban azért vegyük át, honnan lesznek meg a szükséges kulcsszavak.

Kulcsszókutatás lépésről-lépésre

Vannak ingyenes, és vannak fizetős, vannak egyszerű, és vannak profi megoldások arra, hogy kiválaszd a szükséges kulcsszavakat. Én magam nem vagyok SEO-szakember, és nem is az a célom, hogy téged fekete-öves SEO-nindzsává képezzelek ki, ezért ebben a blokkban most az egyszerűbb, ingyenes módszereket mutatom be, amiknek a használatába pár perc alatt belerázódhatsz. Ha komolyabban érdekel a téma – ami klassz dolog! – akkor pedig javaslom, hogy iratkozz be egy SEO-képzésre, ahol a finom részletekkel is megismertetnek:)

Szóval nézzük, mik a legegyszerűbb megoldások, ha kíváncsi vagy az ideális kulcsszavaidra?

0. lépés: lépj inkognitó módba!

Mielőtt bármit is tennél, érdemes inkognitóablakot nyitnod, mert a böngésződ megjegyzi az előzményeket, és előbb-utóbb ennek megfelelő kulcsszavakat fog neked kidobálni. Rejtett módban azonban amnéziássá válik, és minden keresést teljesen friss igényként kezel, így nem fogják az eredményeidet befolyásolni a saját, korábbi kereséseid.

1. Használd a google-t!

Amikor elindítod a blogod, vagy a weboldalad, nyilván van egy alapvető elképzelésed arról, hogy körülbelül milyen kulcsszavaknak lehet köze hozzád. Ha például ásványékszerekkel foglalkozol, akkor az „ajándék”, „ásványékszer”, „kézműves ékszer” egész jó kiindulópont, de például a „légoltalmi riasztóközpont” kifejezésre szinte biztos, hogy nem lesz szükséged. Fogj egy listát (praktikus excel-táblába írni), és vezesd fel azt a pár kifejezést, amit fontosnak tartasz, majd egyenként írd be őket a Google keresőjébe! A találati lista aljára görgetve ott vannak a „kapcsolódó keresések”,  ami máris egy csomó új tippet ad. Írd ezeket is hozzá a listádhoz, és ismételd a keresést a következő és az azután következő kifejezésekkel, amíg teljesen el nem fogynak a lehetőségek!

Ha kész vagy, nézd át a listádat, és teljes lelki nyugalommal húzd ki róla azokat, amiket irrelevánsnak, vagy félrevezetőnek tartasz. Esetemben például a vicces marketing szöveg vagy a voucher szöveg nyugodtan mehet a kukába, mert egyáltalán nem akarok ilyesmikkel foglalkozni – legalábbis mostanában.

Fontos tudnod, hogy a kulcsszavaknak több típusa van:

  • a „head” a legáltalánosabb, legnagyobb kategória, például a „lámpa”.
  • A „body” az már valamivel specifikusabb, például „üveg lámpa”,
  • míg a long tail kifejezés az egészen konkrét, például a „kézzel készített egyedi üveglámpa”.

Minél általánosabb a kulcsszó, annál többen keresnek rá, ugyanakkor a verseny is nagyobb, hiszen a „lámpa” szót a lakberendezőktől kezdve az autószerelőkön át a meseírókig sokan használhatják, míg a „kézzel készített egyedi üveglámpa” általában már ritkábban jelenik meg. Ugyanígy, aki ezt a kifejezést írja be a keresőbe, az nagyobb valószínűséggel fog kézzel készített egyedi üveglámpát vásárolni, mint aki csak simán lámpára keres, vagyis

a long tail kulcsszavak kevesebb, de jobb minőségű látogatót hoznak az oldaladra.

Ezt is érdemes figyelembe venni, amikor kiválogatod a végső listádat.

2. Google Adwords kulcsszótervező

A Kulcsszótervező már egy fokkal profibb cucc, ami azt jelenti, hogy talán egy kicsit bonyolultabb, de hatékony segítséged lesz, amikor kulcsszóra optimalizált bejegyzéseket készítesz. Ha még soha nem használtad, akkor a jó hír az, hogy a Google súgója elég nagy segítség. Itt érdemes az új kulcsszavak keresése dobozra kattintani, és bevinni a már kiválogatott listádat. Nem csupán új ötleteket fogsz kapni, de abban is segít, hogy egy-egy kifejezésre mekkora az érdeklődés és mekkora a verseny, és ha hirdetéseket is tervezel a jövőben, akkor itt kapsz egy becslést a várható költségekről és eredményekről is.

Google Adwords kulcsszótervező

Mindenféleképpen érdemes legalább egyszer alaposan elmélyedni benne!

3. A saját statisztikáid

Gondoltad volna, hogy kulcsszavakat a saját fiókodban is találsz? Remélem, hogy be van kötve az Analytics az oldaladra (vagy ha nincs, akkor most SOS csináld meg), mert nagyon sokat segíthet a mindennapokban. Míg az előző két módszer abban segített, hogy feltételezhetően milyen kulcsszavak segítenek majd, hogy az emberek a keresőből az oldaladra kerüljenek, itt már konkrét adatokat látsz, hogy gyakorlatilag milyen kulcsszavakkal találták meg az oldaladat. Meg tudod nézni, hogy mely keresőkifejezések a legnépszerűbbek, és azt is, hogy melyik blogbejegyzésedet vagy aloldaladat látogatták legtöbben. Be tudsz állítani konverziós célokat is, amik megmutatják, hogy az oldalad eléri-e a célját. Előfordulhat, hogy itt teljesen fura kifejezéseket látsz, amiknek mintha köze sem lenne hozzád – ha ez a helyzet, akkor nézd meg, milyen gyakran keresnek ilyesmire, és ők melyik bejegyzés(ek)re jutnak, hol lehet a hiba a képletben – és javítsd ki;)

Nekünk azonban sokkal fontosabbak most azok a kifejezések, amik ugyan relevánsnak tűnnek, de nincs olyan posztod, ami az adott témáról szólna. Ezeket listáz ki, és gondold át, hogy hol, milyen tartalmat

4. Emberközpontú SEO

Nevető emberekHa a fentieket elvégezted, akkor már van egy csomó hasznos kifejezés, amik csak arra várnak, hogy bejegyzést írj a kulcsszavakra.  De még mielőtt belevágnál, nézd át újra a listát, és gondolkodj egy pillanatig a vevők fejével! Mi a céljuk, amikor egy-egy kulcsszót beírnak a keresőbe? Aki például „egyedi bőrtáska vásárlás”-t ír be, az valószínűleg készen áll a pénzköltésre, míg aki a „bőrtáska ápolás” kifejezésre keres, az valószínűleg hasznos cikket keres. Az egyik embernek termékeket kell ajánlanod, a másiknak hasznos tippeket kell adnod. Bár a keresőoptimalizálás elsősorban arról szól, hogy olyan tartalmakat állítsunk elő, amik jól muzsikálnak majd a találati listán, soha nem szabad elfelejteni, hogy a legfontosabb célod az, hogy kiszolgáld az olvasóidat/vevőidet. A Google ugyanis nem fog pénzt költeni nálad…

Ezért alkottam meg az „Emberközpontú SEO” kifejezést, egy olyan irányzatot, ami elsősorban a humanoidokra koncentrál. Bár ez sok tekintetben szembemegy a hagyományos keresőoptimalizálási elvekkel, de ne aggódj:

a google minden fejlesztésének az a célja, hogy olyan oldalakat helyezzen előtérbe, amik a lehető legjobban kiszolgálják az emberek igényeit,

ezért ha jól csinálod, az emberközpontú SEO pont ugyanannyira hatékony lesz, mint a hagyományos módszerek. (Vagy hatékonyabb.)

Hogyan válaszd ki a kulcsszavadat?

Mostanra tehát van egy szép, hosszú listád azokkal a kulcsszavakkal, amikre szeretnél blogbejegyzést optimalizálni. Szuper, de ne felejtsd el, hogy az elefántot is falatokban illik fogyasztani. Neked sem kell egyszerre mind a 324 kifejezést beleírnod a cikkedbe, sőt! Egy bejegyzést vagy oldalt legjobb 1-2 kulcsszóra optimalizálni, így a szép, hosszú listád egy jó darabig kitart majd. A következő feladatod tehát kiválasztani azt a kifejezést, ami éppen most leginkább megfelel a céljaidnak.  Ha például éppen fut egy aktuális, év eleji kampányod, akkor válassz olyan témákat, amik ezt támogatják – írj mondjuk a termékedről, segíts abban, hogy mit érdemes átgondolni vásárlás előtt. Ha követőket szeretnél gyűjteni, hogy felduzzaszd az email listádat, adj hasznos tartalmat, ami láttán szívesen feliratkoznak, hogy még több ilyet kapjanak.

Akkor jó a posztod, cikked, vagy bármilyen, kulcsszóra írt szöveged, ha beleillik az aktuális tartalommarketing-stratégiádba, és nem csak úgy lóg a levegőben. Ehhez persze elengedhetetlen, hogy legyen egy átgondolt stratégiád…

Kulcsszóra optimalizált szövegírás

„Oké, most, hogy már megvan végre az az 1-2 kulcsszó, amit figyelembe fogunk venni, kezdjünk már el végre írni!” – gondolhatod magadban. Nos, a jó hír az, hogy a munka oroszlánrészével megvagy, az írás igazából már a könnyebbik része a dolognak, főleg, ha megfelelően ismered a saját témádat.

Itt már olvashattál egy cikket arról, hogy a kiválasztott kulcsszónak hol és milyen mennyiségben érdemes előfordulnia a szövegben. Nem kell túlzásba vinni, nem érdemes nagyon elmélyedni a százalékokban, sokkal fontosabb az, hogy hova teszed: feltétlenül szerepeljen a címben, a lead-ben (ez a szöveg bevezető része), legalább 1 alcímben, és 1-2 helyen a szövegben. Ennyi elég, ne told túl!

Ezt úgy tudod legegyszerűbben biztosítani, ha a címet és az alcímeket már előre megírod az itt tanult módon. Ez nem csak arra jó, hogy garantáltan kulcsszóra-optimalizálva készítsd el a szöveget, de egy alapvető mankót is ad, már meg is lesz a vázlatod, hogy ne ugrálj jobbra-balra a témák között. Ez fog segíteni abban, hogy a kész szöveget ne csak a google szeresse, de az olvasó számára is követhető legyen.

Ha kész a vázlat, akkor már sokkal könnyebb megírnod az alcímek közötti szövegrészeket, és voilà, kész is a kulcsszóra optimalizált bejegyzésed:)
Hogyan írj kulcsszóra optimalizált szöveget?Én azt javaslom, hogy írás közben ne számolgasd a kulcsszavakat, hagyd, hogy vigyen az ihlet, majd amikor készen vagy, akkor ereszd rá a kedvenc SEO pluginodat. Én részemről a Yoast SEO-t használom, ennek megadom a kitalált kulcsszót, ő meg elvégzi helyettem a munka uncsi részét, vagyis összeszámolja, hogy elégszer és jó helyre írtam-e be. A kapott eredmények alapján ad zöld (jó), narancs (nem az igazi, de elmegy), vagy piros (kevés!) pontot. Fontos szem előtt tartani, hogy a Yoast nem tud magyarul, nem igazán ismeri a ragozási szokásainkat, így elképzelhető, hogy lepontozza az írásodat.  A Yoast használatáról és a Word kulcsszókeresőjéről itt írtam bővebben. Ha narancsot, vagy pirosat kaptál, fusd át még egyszer, és nézd meg, hogy szerepel-e a szövegben a kulcsszó toldalékolva, máshogy írva. Ha nem szerepel, akkor turbózd fel egy kicsit a megjelenéseket, ha pedig elég kulcsszót találtál, dőlj hátra, és élvezd az új, kulcsszóra optimalizált bejegyzésedet!

5 tipp, hogy úgy blogolj, akár egy profi

Összeszedtem azokat a legfontosabb trükköket, amiket marketing szövegíróként nap mint nap használok, hogy érdekes, hasznos, és jól konvertáló blogbejegyzéseket írjak az ügyfeleimnek.

Ha letöltöd és használod is a tippeket, akkor  akár 10 perc alatt is meg tudsz írni egy blogbejegyzést!

Kérdésed van? Kiegészítenéd? Egyetértesz? Vagy nem értesz egyet?

 Írj kommentet itt vagy a facebookon!

Ahol a figyelemfelkeltő, ellenállhatatlan, hatékony webszövegek születnek.

Szolgáltatások

  • Marketing szövegírás
  • Tartalommarketing
  • Keresőoptimalizálás
  • Sales oldalak