Ez talán a leggyakoribb kérdés, amikor új megkeresést kapok: oké-oké, de mennyi idő alatt készül el a szöveg? Mikorra lesz kész? Nehéz általános választ adni, hiszen teljesen más egy blogbejegyzés, egy facebook poszt, vagy egy weboldal, szövegezése, de azért most megpróbáltam röviden összefoglalni a szövegírás folyamatát, hogy egy kis mankót adjak a válaszhoz.
Nézzünk tehát egy viszonylag átlagos esetet!
5. A szöveg megírása: 10 perc-1 nap
Itt a legnagyobb a szórás, hiszen ez függ a szöveg típusától, a témától és persze a hossztól is. Egy rövid poszt, egy jól előkészített blog vagy hírlevél tényleg elkészülhet 10 perc alatt, bár ezeket azért hosszabb munka előzi meg (lásd következő pontok). A könnyedebb szövegek általában fél-egy órát vesznek igénybe, a sales oldalakon minimum egy fél napot dolgozom. Ha komplett weboldalt kell készíteni, akkor általában egy teljes munkanapot számolok. Ez több részletben történik, hiszen az egyes aloldalakat folyamatosan egyeztetem veled, és megvárom a visszajelzésedet, hogy biztosan olyan legyen a szöveg, amilyenre te gondoltál.
Ide kell még számolni a szöveg javítását, csiszolását is, hiszen előfordulhat, hogy elsőre nem találom el tökéletesen a stílusodat, vagy apró szakmai hiba csúszik az anyagba. Ezért kérem, hogy MINDIG nézd át te is, hiszen én nem vagyok a szakmád szakértője. Olyan is előfordul, hogy menet közben jut eszünkbe még valami, amit érdemes lenne hozzáírni, kivenni, vagy áttenni egy másik szövegbe, ahol nagyobbat szól majd.
Sales oldalak esetén mindig kérem, hogy küldd el a „kész” verziót publikálás előtt, és szívesen ránézek, hiszen itt minden apróság számít: össze kell hangolni a szöveget és a designt, ha azt akarod, hogy valóban jó konverzióid legyenek.
4. Kutatás: 1-2 óra
A kutatás során alaposan átnézem a weboldaladat, magamba szívom a stílusodat, esetleg megnézem a konkurenseid oldalait is. Sales oldal esetén pedig mindig rászánok egy kis időt, hogy frissítsem a tudásomat és megnézzem az aktuális trendeket. Átnézek néhány, a célcsoportod körében népszerű oldalt is, hogy jobban megismerjem az igényeiket.
Utánajárok a témádnak: ennek időigénye attól függ, hogy mennyire ismeretlen számomra a terület. Ha motorozásról van szó, akkor viszonylag rövid időt vesz igénybe, de amikor például a CNC-marásról kellett írnom, akkor jó sokáig tartott, mire képbe kerültem:)
3. Brief átolvasása, részletek egyeztetése: 5 perc – 2 óra
A munka megkezdése előtt mindig bekérek egy rövid összefoglalót a vállalkozásodról, céljaidról, célcsoportodról, termékedről/szolgáltatásodról. Sokszor már ebben a szakaszban átfutom a weboldalad és a konkurenseid oldalait is.
A blogbejegyzés viszonylag egyszerű, de ha weboldalt, sales oldalt, kampányszöveget, szórólapot szeretnél, akkor már fontos szerepet kap az is, hogy
- hova kerül a szöveg (oldal helye, típusa, elrendezése),
- honnan kerülnek oda az érdeklődők,
- milyen előéletük van.
Értékesítési szövegnél elengedhetetlen, hogy ismerjem alaposan
- a terméket/szolgáltatást,
- az értékesítési folyamataidat,
- az ajánlatod részleteit.
Szeretem, ha bevonsz a részletekbe, és szívesen segítek is a brainstormingban, sokszor volt már, hogy egy értékesítési oldal készítése során még közösen finomítottunk a folyamatokon, az ajánlaton. Sőt, olyan is volt már, ahol a javaslatomra egy teljesen új terméket fejlesztett a megrendelő, amit „hozzácsapott” még a csomaghoz. A mai napig ez a kedvenc vállalkozói sztorim:)
2. Előzetes egyeztetések, adminisztráció: 2-3 óra
Ebben benne van minden, ami a szövegírást megelőzi, az első kapcsolatfelvételtől a szerződés és a számla megírásán át a pontosításokig. Ez a rész rajtad is múlik: mennyi időn belül válaszolsz, mennyire pontosan töltöd ki az adatokat, mennyi időn belül küldöd a szerződést, stb…. Nagyon frusztráló, amikor valaki „tegnapra” kéri a szöveget, de közben a szerződéses adatokat nekem kell kibogarászni a netről, mert csak cégnevet írt.
1. Megtanulni szöveget írni: 15+ év
- Nagyjából 7 éve vagyok vállalkozó, és folyamatosan tanulom, hogy lehetek hatékonyabb
- 9 éve dolgozom szövegíróként
- 4 évet töltöttem a főiskolán
- 16 éves korom óta érdekel a reklámpszichológia, és olvasok a témában (ezt most inkább nem írom le, hány éve volt;))
Emellett több cégnél dolgoztam titkárnőként, irodavezetőként (ahol az adminisztrációról tanultam nagyon sokat), voltam újságíró, sales szövegíró is. A tanulás természetesen itt nem ért véget, hiszen most is rendszeresen járok tréningekre, konferenciákra. Rengeteg szakmai anyagot olvasok vagy nézek minden nap, olyan sok könyvem van, hogy a lakásnak majdnem minden szobájában van egy könyvespolc. Mindent megteszek azért, hogy minél hatékonyabb szövegeket írhassak a TE oldaladra.
Hát ennyi idő kell ahhoz, hogy jó szövegeket írjak neked:)