fbpx

Mindenki az AI és a ChatGPT térnyeréséről beszél: félni kell tőle vagy kihasználni? Hogyan hat a szövegíró-piacra? Hogyan hat a marketingre, a vállalkozásokra?

Fontos info 1: Az AI hihetetlen ütemben fejlődik, minden nap jelennek meg új eszközök, tippek, trükkök, ezt a cikket is legalább 5x írtam át, mert amit nem tudott az egyik nap, azt másnapra megtanulta. Könnyen lehet, hogy mire olvasod, már az itt leírtak fele megváltozik.

Fontos info 2: Nem vagyok AI szakértő, nem is szeretnék az lenni, ez a tájékoztatás nem teljes körű, inkább csak az én személyes véleményem és tapasztalatom. Sok eszközt én is csak most tesztelek, azokról egyelőre nem akartam írni. Ha mélyebben akarsz foglalkozni a témával, ajánlom, hogy nevezz be egy valódi szakértő kurzusára:)

Kezdjük az elején: az AI és a ChatGPT ugyanaz?

Nem.
Most nem akarok belemenni a terminus technicusokba, akit bővebben érdekel, az rengeteg infot talál a neten, maradjunk annyiban, hogy

  • az AI egy esernyőfogalom, nagyon sok dolog tartozik ide. A Britannica definíciója szerint „Artificial intelligence, the ability of a computer or computer-controlled robot to perform tasks commonly associated with intelligent beings”, vagyis „Mesterséges Intelligencia: egy számítógép, vagy számítógép által irányított robot azon képessége, hogy olyan feladatokat hajtson végre, melyeket jellemzően intelligens lényekkel hozunk összefüggésbe.
  • A ChatGPT ezzel szemben egy nyelvi modell, ami a nyelv elemzésével, annak valószínűségei alapján képes válaszolni kérdésekre, megírni szövegeket, tervezni tartalmakat, stb.

Ez persze nagyon zanzás összefoglaló, de a cikk témája szempontjából nekünk ennyi most elég. Aki nem hiszi, járjon utána.

Mivel ma Magyarországon és a kisvállalkozós/szövegíró berkekben a ChatGPT a legnépszerűbb alkalmazás, ezért a cikk is főleg ezt fogja boncolgatni.

Jó szövegeket ír-e az AI? Elveszi-e a szövegírók munkáját?

Ez a millió-forintos kérdés, ezt kapom meg legtöbbször. A válasz – mint sok más területnél – se nem fekete, se nem fehér.

Kezdjük azzal, hogy igen, használom a ChatGPT-t és néha más AI eszközöket is a munkám során. Nem, ez nem azt jelenti, hogy az emailedet továbbítom a robotnak, majd hátradőlök.

Az AI olyan, mint a számológép, vagy a Google keresés; meggyorsítja a munkát, de nem végzi el helyetted. Csak akkor kapsz értelmes eredményt illetve találatot, ha tudod, mit kell neki beírni. Ha csak azt mondod neki, hogy „írj egy szöveget az AI-ról”, akkor egy sablonos valamit fogsz kapni.
Ahogy egy számológép birtoklásától sem leszel automatikusan profi könyvelő, úgy a ChatGPT sem fog varázsütésre magától szuper szövegeket kidobni. Pontosan kell tudnod, mit kérj tőle. Nem véletlenül vannak ilyen irányú előadások, képzések, és nem véletlenül lehet prompt-gyűjteményeket vásárolni.

A ChatGPT olyan mint a számológép
Forrás: Canva

Sőt, továbbmegyek: a ChatGPT olyan, mint egy szövegíró; engem is és őt is le kell briefelni ahhoz, hogy jó szöveget kapj. A különbség annyi, hogy ha engem bízol meg, én fel fogok tenni neked számtalan kérdést, hogy alaposan körbejárjam a témát. A ChatGPT a kapott promptot nem kérdőjelezi meg, „jóvanazúgy” alapon fogja elkészíteni a végterméket, és ha a prompt kevés, akkor nem fog azzal vesződni, hogy kifaggasson téged. Így a szöveg sem biztos, hogy jó lesz végül.

Ismeri-e a ChatGPT a célpiacod?

Mérsékelten. A célpiac, és azon belül az avatár megismerése/összeállítása nagyon összetett feladat, amiben a számadatok mellett az érzéseinkre és emberismeretünkre is kell hagyatkoznunk. Ezek sokszor nem definiálható dolgok, amiket nehéz elmagyarázni egy robotnak.

Gyakran fordul elő, hogy nem a megfelelő információkat tartja fontosnak, például érzelmi alapon beszél üzletről, vagy túl racionálisan fogalmaz egy kismama-célcsoportnak. Valószínűleg te többet beszélgetsz a célközönségeddel mint ő, így sokkal jobban ismered őket.

Kreatív-e a ChatGPT?

Egyelőre úgy találom, hogy nagyon limitált a kreativitása. Pont azért, mivel egy nyelvi modell, ezért bevett nyelvi fordulatokkal dolgozik; nem alkot új szavakat, kifejezéseket, nem ismeri a kulturális utalásokat és poénokat, nincs humorérzéke, és legyünk őszinték, a rímekben is gyenge. Persze folyamatosan fejlődik, olyan ütemben, hogy könnyen elképzelhető, hogy ezt már mind tudja, mire publikálom a cikket…
Arra tökéletes, hogy „tizenkettőegytucat” cikkeket adjon neked, arra viszont nem*, hogy a te egyéni stílusodat lekövetve újat alkosson. Ezt a fajta szövegírást én inkább favágómunkának tekintem, és annak kiváltására már elég jó.

*Itt megint megjegyezném, és ez a cikk sok pontján igaz, hogy magától nem tudja, de megtanítható rá, ami egyébként nem feltétlenül kevesebb munka, mintha te magad írnád meg.

Mire jó akkor a ChatGPT?

ai szövegírás
Forrás: Canva

A fent említett favágó-munka mellett nagyon jó arra, hogy legyőzze az ürespapír-szindrómát. Ha össze tudsz írni neki egy jó promtot (ami nálam általában negyed oldaltól másfél oldalig (!) terjed, és több lépcsőben, kérdésekkel kiegészítve adom meg neki) akkor ki fog köpni egy jó alapot, amit már „csak” a megfelelő stílusra kell szabni.

Mind a valós szövegíró, mind a robot esetében fontos, hogy az ember adjon a szöveggel valamit, amit csak ő tud hozzátenni. Én is mindig kérem az ügyfeleket, hogy írjanak olyan szakmai véleményt, információt, amit NEM találok meg a neten, hiszen ettől lesz más, mint az összes tucatcikk. Ezt a ChatGPT a jövőben sem fogja kiváltani, a gondolatolvasás még egyikünknek sem megy valami jól.

Jó arra is, hogy lerövidítse a keresésre szánt időt olyan témáknál, amikhez nem értek, vagy nem ismerem eléggé. Fontos azonban szem előtt tartani a forráskritikát, mert a robot hazudik, mint a vízfolyás, ha nem tud valamit, simán kitalál helyette mást! Ha nem hiszed el, kérd meg, hogy írja meg az önéletrajzod, elég szórakoztató dolgok szoktak belőle kisülni:)

Mire érdemes használni az AI-t?

Ironikus módon én leginkább nem szövegírásra használom, hanem ötletelésre: íme néhány felhasználási mód, amivel megkönnyíti a munkámat:

  • Ötletgyűjtésre, tartalomtervezésre
    Nagyon jól megtalálja, mik azok a témák, amikkel a legtöbben foglalkoznak. Mivel nem túl kreatív, én mindig nagyon sokat kérek be tőle, 30-50 ötletből már jellemzően van kb. 10, ami használható.
  • Kulcsszókutatás
    Nem váltja ki az „igazi” kulcsszókutatást, hiszen nem ad adatokat arra vonatkozólag, hogy egy-egy adott kulcsszóra mekkora a keresés és a verseny. Ugyanakkor mivel tucat-adatokkal dolgozik, ezért jó eséllyel megtalálja a legnépszerűbbeket neked.
  • Hashtagek keresése
    Bevallom őszintén, borzasztóan macerásnak tartom, hogy hashtageket kutatgassak, ezért gyakran beteszem neki a kész szöveget, és felszólítom, hogy egészítse ki #-ekkel. Általában elég jó munkát végez, bár néha kicsit túlzottan elmerül a részletekben.
  • Emojik keresése
    Ugyanaz, mint a hashtageknél, kap egy kész szöveget és beleteszi a kis ikonokat. Mivel én a személyes kommunikációmban nagyon kevés ilyet használok, nem is ismerem őket annyira, így túl sok időmet veszi el egyenként kibogarászni őket, a ChatGPT viszont profi benne. Ha kéred, meg is magyarázza, mit jelentenek és miért azokat használta.
  • GYIK gyártásra
    Na erre pont nagyon jó, mert sablonos kérdéseket fog feltenni, tehát jó eséllyel azokat, amiket a legtöbben valóban megkérdeznének. Itt is érdemes persze forráskritikával élni, de sokkal jobb az arány, átlagosan nekem 30-ból 20-25 kérdés használható. Sőt, megkértem, hogy írjon nekem interjúkérdéseket, úgyhogy hamarosan jön a ChatGPT-birge interjú😊
  • Technikai kérdések
    Egész jó arra, hogy egy-egy szoftver használatánál ne kelljen a Súgót vagy a Google-t bújnom. Ha például egy olyan funkciót akarok használni az excelben vagy a wordben, amit korábban még soha, megkérdezem a chatgpt-t. Ez azért is jó, mert neki körbeírhatom a problémát (például az összes entert shift-enterre akarom cserélni a szövegben egy mozdulattal), míg a súgó használatához ismernem kellene a funkció nevét.
    Fontos hozzátenni, hogy ez nem mindig megy neki elsőre, vagy másodszorra vagy huszadszorra, de sokszor tud segíteni.
  • Dokumentumok összefoglalása
    Ha valami hosszú anyagot kell feldolgoznom, és nem létfontosságú, hogy az egészet elolvassam, akkor összefoglaltatom vele, esetleg felteszek kérdéseket, hogy keresse ki a választ. Itt fontos megemlíteni, hogy belsős anyagokat, szakmai titkokat soha nem adok ki neki, csak publikus dokumentumokat dolgoztatok fel vele.

További hasznos cikkek a témában:

Ezen felül használok például képgeneráló alkalmazásokat képek készítéséhez, és más AI eszközöket a képek szerkesztéséhez, videóvágáshoz stb. – de ezek nem szövegírós témák, ezért most nem merülök el bennük:)

Egyéb, a vállalkozáshoz nem kapcsolódó, de hasznos ChatGPT funkciók

Nem csak a vállalkozásban, az élet más területein is segíthet – amik végső soron engem, mint vállalkozót tesznek hatékonyabbá:) Szoktam vele menüt terveztetni, mert nem szeretek főzni, és nehezemre esik kitalálni, hogy mi legyen ma az ebéd. Megmondom neki, hogy pár alapanyagot kombináljon csak, és ebből képes egy heti menüt összerakni úgy, hogy csak egyszer kell bevásárolni:) Szoktam használni még egyszerűbb edzésprogramok kitalálására, ha nincs kedvem ezen gondolkodni, vagy utazás során, hogy ajánljon 1-2-3 napi programot. Ezeket persze mind csak kiindulási alapnak használom, de sok kutatást és gondolkodást meg tud spórolni. Tervezek vele amúgy simán chatelni is franciául nyelvgyakorlás céljára, majd beszámolok, hogy ment neki:)

Miért ne bízd magad 100%-ban a ChatGPT-re?

Mert akkor nem lesz munkám és szomorú leszek;)

Viccen kívül: nem érdemes erre alapozni a vállalkozásod. Sokszor nem működik, lefagy, de az is lehet, hogy hirtelen fizetőssé teszik vagy megszüntetik. Akkor ki fog neked szöveget írni?

  • A szövegírás, a kreativitás olyan, mint az izmok; fejleszteni, dolgoztatni kell, különben elsorvad. Ez egy csomó más készségre is vonatkozik: ha sokat beszélgetsz egy robottal, idővel elfelejted, hogy kell igazi emberekkel beszélgetni.
  • Sokszor magyartalan, sok a szóismétlés, és redundáns, azaz ugyanazt a témát nyammogja újra és újra és újra.
  • Ha egy az egyben használod a szövegeit, fennáll a duplikáció lehetősége, mert lehet, hogy mások ugyanerre a kérdésre ugyanezt a választ kapták – akár szó szerint.
  • A google egy ideig kifejezetten büntette, azaz hátrébb sorolta az AI által írt tartalmat, most már azt állítják, hogy a robot nem képes 100% hatékonysággal felismerni a másik robotot, ezért a büntetést megszüntették. Ettől függetlenül érdemes fenntartásokkal kezelni.
  • Nem zárható ki a plágium. Mivel a tartalmakat meglévő forrásokból állítja össze, nem zárható ki teljesen, hogy esetleg szó szerint vesz át dolgokat anélkül, hogy jelölné a forrást, így a szerzői jogvédelem kérdésköre is felmerül.
  • Az adatai sokszor pontatlanok, vagy egyenesen totálisan légből kapottak. Ezeket leellenőrizni néha ugyanannyi, vagy akár több idő, mintha te magad írnád meg az adott szöveget.
írdmegmagad_könyv_Mockup_04

Szeretnél még többet tanulni a szövegírásról?

Megjelent az írd meg magad! szövegíró tankönyv vállalkozónak, amibe 336 oldalnyi tömény okosságot írtam bele a szövegírásról, vásárlói pszichológiából, vállalkozásról, tartalommarketingről, értékesítésről…

Ki fognak-e esni a szövegírók?

Egyelőre nem, hiszen magát a ChatGPT  használatát is csak tanulják még az emberek, és a bot is tanul. Később lehet, hogy fejlődik az intuíciója, de egyelőre annyira pontosan meg kell neki fogalmazni, hogy mit írjon, hogy az az ügyfélnek több macera, mint lebriefelni egy szövegírót, aki nagyjából magától is sejti, mi fán terem a jó marketingszöveg.

Persze ahogy idővel egyre okosabb és elterjedtebb lesz, könnyen elképzelhető, hogy néhányan elhullanak. Főleg azok, akik tucat-tartalmakat tudtak csak írni, akik nem járták körül a témákat, és semmi saját gondolatot nem adtak hozzá, nem szabták a szövegeket az ügyfél stílusára. Én úgy gondolom, hogy az ilyen, jellemzően google keresőrobotokra optimalizált tartalom amúgy is csak fölösleges szöveghulladék a neten, miközben annyi érdekes dologról lehetne írni, annyi érdekes módon!

Korábban is írtam már arról, hogy ne a robotnak, hanem az olvasónak írj:

https://webszovegek.hu/seo-2019-viszlat-kulcsszavak/

Lesznek olyanok, akiket elragad a varázsa, és „átállnak az ellenséghez”. Aki valójában nem ellenség, hanem fegyvertárs is lehet. Akik megtanulják, hogyan aknázzák ki a programban rejlő lehetőségeket, kitapasztalják, megismerik a leghatékonyabb parancsokat, és azt, hogyan lehet a legpontosabban elmagyarázni neki, mit szeretnénk, hogy a lehető legjobb eredményt adják. Kicsit úgy gondolok rájuk,  mint a Számolás joga című film szereplőire, akik felismerték az érkező számítógépben rejlő konkurenciát, és ahelyett, hogy kétségbeestek volna, megtanulták a programozást. És mire a számítógép valóban készen állt a használatra (és a NASA rájött, hogy senki nem ért hozzá igazán), ők már készen álltak, hogy előrébb vigyék a világot.

És persze lesznek majd olyanok is, akik ragaszkodnak az oldschool szövegíráshoz, és továbbra is egyedi, különleges tartalmakat gyártanak.

Én egyfajta hibridként tekintek magamra; használom az alkalmazásban rejlő lehetőségeket, de egyelőre nem tudom elképzelni, hogy olyat adjak ki a kezemből, amihez hozzá sem nyúltam, nem ember írta, és nem én szerkesztettem. Részint a minőség miatt, részint meg azért, mert csalásnak érezném az ügyfeleim felé. Ötleteket ad, kész szöveget nem.

Szóval garantálom, hogy további értesítésig a Webszövegek továbbra is egy szöveg-manufaktúra, és nem gépi sorozatgyártás!

Ahol a figyelemfelkeltő, ellenállhatatlan, hatékony webszövegek születnek.

Szolgáltatások

  • Marketing szövegírás
  • Tartalommarketing
  • Keresőoptimalizálás
  • Sales oldalak