Frissen hozom neked a nemzetközi tudást, kattints gyorsan! Lauren Coppage marketing szövegíró tartott előadást a Hubudban, Bali egyik közösségi irodájában, és természetesen ott ültem az első sorban, hogy ellessem nektek a hasznosságokat;)
Mit tanultam az előadásból?
Leginkább azt, hogy nem kell aggódnod azért, hogy magyarként esetleg lemaradsz valamiről. A szövegírás, a marketing alapja az emberi viselkedés és gondolkodás, ebben pedig sok hasonlóság van bennünk szerte a világon. Lauren az előadásában pont azokat a dolgokat emelte ki, amiket én is mindig elmondok, akár a tanítok, akár az ügyfeleimnek magyarázom el, hogyan is fog kinézni ez a szövegírás dolog és miért pont úgy.
A szövegírás alapjai 1×1
1. Azonosítsd az olvasódat!
Legyen egy konkrét személy, akinek írsz. Ez lehet egy fiktív illető, vagy egy létező figura. Amikor például arról írok, hogyan kell írni, én konkrétan a minyonjaimra gondolok, és arra, hogyan segítsek nekik hatékonyabban megírni a szövegeket (hogy nekem minél kevesebb munka legyen a javítás:D). A minyonjaim olyan emberek, akik alapvetően jól tudnak írni és sztorizni, de nem feltétlenül ez az életük. Egy kivételével egyiküknek sem ez a fő tevékenysége, nem tanultak marketing szövegírást, de készen állnak arra, hogy folyamatosan fejlesszék ezt a skillt. Mivel (velem ellentétben:D) nem bújják állandóan a szakirodalmat, ezért fontos, hogy sallangoktól mentesen, érthetően adjam át az infot, ne kelljen minden egyes szót külön megmagyarázni.
A minyonjaim egyben hasonlítanak a legtöbb tanoncomra, olvasómra (és valószínűleg rád) is. Nekik sem a szövegírás a fő foglalkozásuk, nem erről szól a vállalkozásuk, ugyanakkor elengedhetetlen, hogy elsajátítsák ezt a készséget, ha sikerre akarják vinni a bizniszt.
Ha a te célcsoportod mondjuk a kismamák, gondolj egy barátnődre írás közben, akinek most született meg a gyermeke, fáradt, nyúzott, kell neki az info, amit adsz, de nem akar és nem tud hosszú és bonyolult cikkeket elolvasni. Ha üzletembereknek írsz, akkor gondolj egy üzleti partneredre, aki szeret elmerülni a szakirodalomban, akinek már valamivel szakmaibb nyelvezet kell, hogy komolyan vegyen. Ha időseknek, akkor gondolj a nagymamádra… és így tovább.
Ha nincs olyan ismerősöd, aki megfelel a célcsoportodnak, találj ki egyet! Álmodd meg, hogy nézne ki az ideális olvasód, milyen stílust igényelne, hogyan szólítanád meg, hogyan beszélnél hozzá. Milyen problémái vannak, milyen helyzetben olvassa a szövegedet? A marketingben ezt hívják buyer personának vagy avatárnak.
2. Használd a szavaikat!
Figyelj nagyon, amikor a célcsoportod kommunikál. Milyen szavakat, kifejezéseket használ? Miket ír egy visszajelzésben, ajánlásban vagy tesztben? Mit ír kommentben, milyen problémákra panaszkodik az interneten vagy élőben? Jegyezd fel a leggyakoribb kifejezéseket, és használd őket! Az eredmény varázslatos: a célcsoport a szövegeid olvasásakor úgy fogja érezni, mintha a szájából vetted volna ki a szót. (Mert így is van.) Mintha gondolatolvasó vagy varázsló lennél. Mintha egy lennél közülük. Ezzel nagyon nagyfokú bizalmat tudsz kiépíteni!
3. Figyelj a fontossági sorrendre!
A sorrend MINDIG a következő:
- Mit akar a célcsoportod hallani?
- Mit akarsz te elmondani?
Még egyszer, mert ez fontos:
előbb a célcsoport. Utána te.
Senki nem akar elolvasni olyan szövegeket, amik nem azokról a dolgokról szólnak, amik őket érdeklik. Senkit nem érdekel például a termékleírásod, vagy az, hogy mikor alakult a vállalkozásod – addig, amíg érdekessé nem teszed számukra. Ezt pedig úgy tudod elérni, hogy olyan körítést, olyan szemszöget választasz, ami róluk és nekik szól.
Amikor a tartalommarketinged tervezed, akkor is érdemes egy kis kutatást végezni, mi éppen a legfelkapottabb téma a neten a célcsoportod körében. Erre jó eszköz a google trends, illetve Lauren említett még néhány alkalmazást, ami angolul nagyon jól megy – ezeket tesztelni fogom nektek magyar nyelven, magyar célcsoportra is.
4. Sztorizz!
Semminek nincs olyan ereje, mint egy jó sztorinak. Az emberek szeretnek sztorizni, szeretnek sztorikat hallgatni és sztorikat mesélni. A történetekre felkapjuk a fejünk, azt nem érezzük úgy, hogy valamit le akarnak tuszkolni a torkunkon. A sztorik lebontják az önvédelmi falakat, egy ellazult mesehallgató-üzemmódba helyezik az olvasót, és sokkal könnyebb így infot átadni, mintha szárazon felsorolod a tényeket.
Ne felejtsd el, hogy a sztorijaidnak mindig legyen eleje, közepe és vége, ám az írás során nem muszáj sorrendben haladnod.
„Ne próbálj lineárisan írni. Így születik az írói blokk. Ott puffogsz magadban és fogalmad sincs, hogyan tovább. És beragadsz.
Ehelyett szedd össze a vázlatpontokat, az idézeteket, a kifejezéseket, játssz a szavakkal, írd le egy papírra, majd találd ki, milyen sorrendben kerülnek bele a szövegedbe. Az agyad automatikusan sorrendbe teszi őket és a sztori majdhogynem megírja magát.”
Mark Morgenstein, Headline News
5. Írj, ahogy beszélsz – és olvasd fel hangosan
Nem győzöm hangsúlyozni, mennyit segít, ha az ember felolvassa hangosan a kész szöveget. Így lehet kiszúrni a vesszőhibákat, a túl rövid, vagy túl hosszú mondatokat, így lehet ráérezni a szöveg ritmikájára.
Lauren elmesélt egy sztorit egy emberről, aki besétálta egy napilap szerkesztőségébe és azt mondta:
– Fogadjunk, hogy ránézésre megmondom, kik a legjobb újságírói.
– Ismeretlenül, ránézésre?
– Igen.
– Az lehetetlen!
Ekkor az ember rámutatott pár újságíróra, és a szerkesztő elhűlten konstatálta, hogy kivétel nélkül eltalálta a legjobb embereit.
– Hát ezt meg honnan tudta?
– Onnan, hogy mozog a szájuk, amikor visszaolvassák a szövegeket.
A legjobb írók titka tehát egyszerű: olvasd fel hangosan, amit írtál!
6. Csinálj úgy, mintha a barátaiddal vacsoráznál
Azt gondolod, hogy te nem értesz az értékesítéshez és nem tudsz sales szövegeket írni? Dehogynem!
Csak felejtsd el egy kicsit a szabályokat, és csinálj úgy, mintha a barátaiddal vacsoráznál. Biztosan előfordult már veled is, hogy nagy lelkesedéssel ajánlottál valamit – egy filmet, egy új receptet, vagy a nyaralást, amit imádtál, és oda mindenkinek el kell mennie egyszer! (Ha már itt tartunk: gyere Balira, fantasztikus! )
Fogadjunk, hogy ilyenkor nem fogalmazgattad magadban, hogy mit is fogsz mondani, nem építetted fel a sales szövegedet az AIDA modell mentén – egyszerűen csak ösztönösen jött az egész. Néha fel kell rúgni a szabályokat – és ekkor születnek a legjobb szövegek.
7. Legyél újra hetedikes…
…és írj az osztálytársaidnak! Nem kell magasröptű szakmai szövegeket alkotnod. Nem kell szakszavakkal teletűzdelned a szövegeidet. Fogalmazz úgy, hogy egy hetedikes gyerek megértse. (Ha van ilyen korú gyerek a környezetedben, teszteld rajta!)
Az emberek az interneten millió dolgot csinálnak egyszerre. Senki nem akar hosszú, unalmas, száraz szövegeket olvasgatni, ezeket vagy bezárják, vagy – ha elég erős a szakmai kíváncsiság – ott hagyják a megnyitott böngészőablakban, hogy „majd egyszer elolvasom.” Ezek a tabok évekig is ellehetnek a böngészőben, míg egy újratelepítés során nyomtalanul eltűnnek… nekem tele van ilyenekkel a gépem.
Viszont, ha érthetően, befogadhatóan és élvezetesen írsz, hogy egy hetedikes is megértse és végigolvassa, akkor az olvasóid sem fognak elkattintani. Ez persze nem jelenti azt, hogy fogalmazz igénytelenül vagy slamposan. Egyszerűen csak kerüld a fölösleges sallangokat.
Ez tehát Lauren előadásának zanzásított verziója, és én sem tudok mást tenni, mint bólogatni: bizony, magyar szövegíróként a nemzetközi tudásnak minden egyes mondatával egyetértek!
A coworking irodában szinte minden nap van valamilyen izgalmas szakmai előadás a marketingről, vállalkozásról, szövegírásról, startupokról… ha szeretnél még hasonló beszámolókat, írd meg kommentben, hogy neked mi most a legnagyobb kihívás a vállalkozásodban! Megpróbálok ezekre a témákra kiemelten odafigyelni, mert képtelenség az összes előadásra elmenni:)
Illetve, ha ebből a cikkből van olyan téma, amit szeretnéd, ha jobban kibontanék, alaposabban körbejárnék, azt is írd meg nyugodtan!
Szeretnél megtanulni szöveget írni?
Ebben tudok segíteni. Van egy online tanfolyamom, ami után
- Könnyen és gyorsan megy majd az írás
- Tudod, mire harap a célcsoportod, milyen érvekkel tudod vásárlásra bírni
- már a weboldal tervezésekor tisztában vagy azzal, hogy milyen tartalmat akarsz rá tenni – a webes a szöveghez illeszti a designt, így igazán hatékony lesz a honlapod.
A tanfolyamra csak 20 ember jelentkezhet, ha biztosan nem akarsz lemaradni, akkor iratkozz fel az értesítőre – azonnal szólok, amikor aktuális!