fbpx
Megtaláltad végre A weboldalkészítőt, aki gyönyörű honlapot csinál majd neked. Izgatottan kalapál a szíved, kiszárad a szád, enyhén remeg a kezed, amikor megírod neki az első emailt. Még mielőtt rányomnál a küldés gombra, olvasd el ezt a cikket és gondold át ezt a 3 dolgot!

Tudom, hogy már égsz a láztól, hogy elmondhasd valakinek, milyen színvilágra gondoltál, hogy büszkén mutogathasd a logódat, és az elrendezéseket, amiket lementettél a pinterest tábládra. És bár ez a legizgalmasabb, leglátványosabb része a weboldalkészítésnek, korántsem ez a legfontosabb.

Még mielőtt egyáltalán elkezdenéd nézegetni az inspirációkat, muszáj lesz átgondolnod 3 alapdolgot:

1.Kiknek fog szólni az oldal?

Amikor marketinges anyagokról beszélünk, nem lehet elégszer hangsúlyozni a célcsoport meghatározásának fontosságát. A „mindenkinek, aki szereti” a rádiós kívánságműsorokba való. (És ott is mindenki tudja, hogy igazából azt jelenti, hogy senkinek nem küldöd a számot, csak vágytál 10 másodperc hírnévre.)

A valóságban el kell döntened, hogy időseknek vagy fiataloknak, kismamáknak vagy nagymamáknak, bulizóknak vagy otthonülőknek, kézműveseknek vagy gyártulajdonosoknak, pöttösgomba-készítőknek vagy inkább ipari forradalmároknak akarsz kommunikálni. Ez a vizualitásban és a szövegben is igen fontos lesz majd. Megkerülhetetlen kérdés, amit valószínűleg a webdesigner is fel fog tenni. (Ha mégsem teszi fel, akkor válts: ez azt jelenti, hogy nem ért eléggé a marketinghez.)

2. Mi az oldalad célja?

Egészen pontosan mit akarsz elérni az oldallal? Szeretnéd, hogy megismerjenek? Feliratkozókat akarsz gyűjteni? Be akarod bizonyítani a szakmai rátermettségedet? Webáruházat akarsz, amin pénzt költenek majd az emberek? Szolgáltatást akarsz eladni?

A célközönséghez hasonlóan az oldal célja is olyan dolog, ami alapjaiban határozza meg az egésznek a felépítését. Egészen máshogy néz ki (és más funkciókkal rendelkezik) egy webshop vagy egy magazin, ég és föld a különbség egy személyes blog, vagy egy oktatási felület között, ahol többszintű bejelentkezéseket kell menedzselni. Ha nem tudod, mit is akarsz elérni az oldaladdal, és nem rendelsz mindent a cél alá, akkor az oldalad valószínűleg nem is tud olyan bevételt termelni, mint amilyet elvársz. Márpedig, ahogy a mondás is tartja:

„Ha nem hoz pénzt, akkor az művészet.”

Ha művészetre vágysz, vegyél egy szép képet egy galériában és akaszd ki otthon a faladra. Ha a honlapodról van szó, az bizony kőkemény biznisz, és ebből nem szabad engedned.

3.Milyen tartalom lesz a honlapon?

Eljutottunk ahhoz a ponthoz, ami a mai bejegyzést ihlette:)

Evidens, hogy tartalom kell az oldalra igaz? Mégis rengeteg ember van, akik ebbe nem gondolnak bele. Átlagosan hetente-kéthetente keresnek meg webdesignerek azzal, hogy az ügyfél megrendelte a honlapot, de nem küldött hozzá szöveget. Semmit. Zérót. Nem tudni, hogy ők azt gondolják, hogy a webdesigner ezt is megcsinálja nekik, vagy inkább abban reménykednek, hogy a szöveg magától odavarázsolódik az oldalra?

Pedig a webszerkesztés és szövegírás két külön szakma: ahogy én nem tudok CSS-ben kódolni, úgy a legtöbb webes sem tud figyelemfelkeltő, ellenálhatatlan, hatékony webszövegeket írni. És nem is kell, ugyanis nekik NEM ez a szakmájuk.

Ezért ha weboldalt szeretnél, már a megrendelés előtt tudnod kell, hogy milyen tartalmat akarsz rá, és azt ki fogja elkészíteni. (A tartalomba beletartoznak amúgy a képek és a videók is, de ez nem az én asztalom, szóval most ne menjünk bele.) Ha azt akarod, hogy egy profi szövegíró írja meg, akkor kattints ide. Ha te akarod megírni, de úgy, hogy igazán jó legyen, akkor pedig itt a helyed.

Mikor kell a szöveg?

Amikor megrendeled az oldaladat, akkor még nem muszáj, hogy kész legyen a szöveg, sőt! Egy csomó munkafolyamatot (design kiválasztása, funciók meghatározása, stb.) meg tudtok beszélni anélkül, hogy lenne hozzá szöveged. A designeren és/vagy a szövegíródon múlik, hogy melyik fázisban kell majd a kész anyag. Én személy szerint jobban szeretem, ha már megvan a design, vagy legalább egy látványterv, és látom, hogy hova, mennyi szöveg fér el, mert nekem így könnyebb dolgozni. Egy fix szöveget utólag sokkal nehezebb belepasszírozni egy látványos sablonba. Bevallom őszintén, hogy én az írásban vagyok igen jó, az elrendezésre általában a designereknek 1000x jobb ötleteik vannak, mint amit én magamtól ajánlani tudok.

Ugyanakkor dolgoztam már együtt olyan webdesignerrel, aki azt mondta, hogy semmilyen korlátozást nem ad, írjam, ahogy jön, és majd ő úgy alakítja ki a weboldalt, hogy az harmonizáljon a szöveggel. Ez is egy járható út, de ehhez az kell, hogy tényleg kreatív webesed legyen. Ha sablonból dolgoztatsz, vagy te építed fel egy meglévő sablon alapján, akkor mindenféleképpen az első verziót ajánlom.

…és a következő kérdések…

A fenti 3 kérdés átgondolása csak a kezdet. Ezek azok a dolgok, amiket már akkor tudnod kell, mielőtt egyáltalán ráírsz a kiszemelt webesre.

Akár weboldalt, akár szöveget, akár bármilyen más marketing anyagot rendelsz meg, a jó szakember még rengeteg további kérdést fog feltenni, és ez egyáltalán nem biztos, hogy ezeket könnyű lesz megválaszolni.

Itt van egy kis ízelítő a leggyakoribb kérdésekből – ez annak a kérdőívnek a kivonata, amit minden ügyfelemnek el szoktam küldeni.

Légy türelmes, és válaszold meg legjobb tudásod szerint a kapott kérdéseket, hiszen nem azért tesszük fel őket, hogy téged zaklassunk: az a célunk, hogy minél átfogóbb képet kapjunk a bizniszedről, és minél jobb anyagot készíthessünk neked!

Ahol a figyelemfelkeltő, ellenállhatatlan, hatékony webszövegek születnek.

Szolgáltatások

  • Marketing szövegírás
  • Tartalommarketing
  • Keresőoptimalizálás
  • Sales oldalak