„Hogyan írjál megnyitást/kattintást generáló címsorokat?”
„10 címsor, ami garantáltan több vásárlást hoz”
„Töltsd le ezt a 10 sablont, és tuti, hogy többen kattintanak a cikkeidre!”
Hirdeti sok guru és letölthető anyag. De mi ezekkel a baj?
A marketing egy tesztelhető, mérhető dolog. Teljesen evidens, hogy egy címsor több kattintást hozott, vagy nem. Simán össze tudod hasonlítani. A fenti tanulmányok általában ilyen mérések eredményein alapulnak: fogott valaki 1 000 címsort és addig tesztelgette, amíg megtalálta azt a 10 ismétlődő mintát, ami a legtöbb kattintást hozta.
De nem szabad elfelejteni, hogy minden vállalkozás, minden célcsoport, minden piac más és más: vannak dolgok, amik általában beválnak a legtöbb marketingben, de ez nem jelenti azt, hogy garantáltan mindenkinek beválnak.
Vegyük például a varázslatos INGYEN szócskát. Ha ingyen adsz valamit, azt általában szeretik az emberek, nem?
Ez a gondolat vezérelt minket is, amikor egy vidéki étteremben bevezettük az ebéd utáni ajándék kávét. Nem kötöttük semmilyen feltételhez, nem kellett érte teszteket kitölteni, nem csak akkor járt a kávé, ha… Egyszerűen minden ebédlőtől megkérdezték a pincérek a végén, hogy „hozhatok egy csésze kávét ajándékba?” (Lehet, hogy nem szó szerint ezt kérdezték, erre már nem volt ráhatásom… de az biztos, hogy jelezték, hogy a kávé ingyen van.)
És tudod, mi történt?
Nem kérték az emberek az ingyen kávét. Hiába volt ingyen, hiába volt finom (sőt, nagyon finom!), préimum minőségű kávé, egyszerűen a legtöbb vendég nem élt vele.
Egy másik példa, méghozzá a saját bőrömön: egy korábbi blogbejegyzésemhez (Blog = Tartalommarketing?) több címet is kitaláltam. Ahogy már korábban is írtam róla a Szövegírók legnagyobb hibájáról szóló bejegyzésben, én is egyszerre több címlehetőséget jegyeztem fel magamnak, nem álltam meg az első ötletnél. Pedig a „Blog = Tartalommarketing” az első ötletem volt rögtön.
A listán szereplő címek között voltak jobbak, rosszabbak is, és volt egy, amiről rögtön tudtam, hogy tökéletesen megfelel a „10 címsor, ami garantáltan több vásárlást hoz” típusú listák követelményeinek. Marketing szempontból egyszerűen tökéletes volt. Csak éppen nekem nem tetszett.
Úgy döntöttem, hogy teszt a lelke mindennek, ezért a hírlevélben lefuttattam egy A/B tesztet: az egyik levél tárgya a nekem tetsző, témába vágó, érdekes címsor volt, a másik levél tárgya pedig a „kattintásgarantáló”, bulvárosabb megoldás.
Az első nyert. Méghozzá toronymagasan!
Mi köze ennek a te szövegeidhez?
A közelmúltban a Webszövegek oldalán több cikket is olvashattál a landing oldalak és a sales oldalak fortélyairól; definíciókat, írási és formázási tippeket, hogy az itt tanultakat felhasználva minél nagyobb bevételt generáljanak neked.
De fontos tudnod azt is, hogy itt még nem ért véget a feladatod; nem dőlhetsz hátra, hogy kész a landing oldal, jöhet a bevétel!
Az elkészült sales oldala(i)dat folyamatosan tesztelned kell, figyelni az eredményeket, és bizony előfordulhat, hogy utólag is bele kell nyúlni, finomítani és csiszolni az elkészülteket.
Ugyanis – és most nagyon figyelj – még a profi szövegírók sem feltétlenül tudnak elsőre tökéletes szöveget írni.
Olvass csak vissza e cikk elejére: minden célcsoport, minden termék, minden értékesítési szöveg más és más, és könnyen lehet, hogy ami az egyiknél beválik, az a másiknál nem.
Ezért fontos, hogy az elkészült szöveget mindig monitorozd és teszteld!
Hogyan tesztelheted a kész marketingszövegeidet?
A tesztelésnek rengeteg módja van, ezek egy része már programozás, plugin vagy külső szolgáltatás kérdése, ezért nem is mennék bele alaposabban: itt most csak felsorolom a lehetőségeket, válaszd ki azt, amelyik a céljaidnak, oldaladnak, szövegednek, és nem utolsósorban a pénztárcádnak leginkább megfelel.
Fontos tudnod, hogy a legtöbb teszt akkor ad igazán reális eredményt, ha jóóó nagy tömeget tudsz a tesztelendő oldalra terelni; ha két ember olvassa csak, az egyik az anyukád, a másik pedig a párod, az még nem tekinthető reprezentatív kutatásnak. Ezért nem csak magára a tesztelési módszerre, hanem a hirdetésekre is érdemes elkülönítened egy csinos összeget, hogy meglegyen a tömeg!
A/B teszt vagy split teszt: ez az egyik legelterjedtebb módszer
Az A/B teszt piszok egyszerű: készíts legalább 2 sales oldalt (hírlevelet, szórólapot, vagy bármit, amit tesztelni óhajtasz) és intézd úgy a dolgot, hogy mindkettő nagyjából azonos forgalmat kapjon, azonos időben, hasonló emberektől. Ezt általában úgy szokták megoldani, hogy a hirdetésekre kattintva véletlenszerűen jön be az A illetve a B oldal, így nagyjából kiegyensúlyozott a látogatók összetétele.
Fontos, hogy az oldalak között csak 1 eltérés legyen: az egyiken piros gomb, a másikon zöld, vagy az egyiken a „Vedd meg”, a másikon pedig a „Rendeld meg” Call-to-actiont használd…
A programozáskor természetesen oda kell figyelni arra is, hogy utólag meg tudd mondani, melyik verzióról érkezett több vásárlás:)
Természetesen az A/B teszt nem azt jelenti, hogy csak 2 oldalad lehet; akármennyit csinálhatsz, de fontos, hogy mindig ugyanabban az elemben legyen eltérés. Ha a gomb színe után akarsz egy másik tesztet a szöveggel kapcsolatban, akkor az 1. teszt nyertes oldalának készítsd el a variációit.
Ha sokmindent akarsz tesztelni, ez egy hosszadalmas, ám szórakoztató folyamat lehet!
Hőtérképes elemzés, klikkelések nyomon követése és egyéb hardcore tesztek
Ezek már professzionális tesztek, amik segítségével gyakorlatilag mindent megtudhatsz a látogatóidról.
A legismertebb ilyen szolgáltatás a Clicktale, ami azt figyeli, hogy a látogatók mit csinálnak az oldaladon: hova kattintanak, hogyan görgetnek, és hogyan mozgatják közben az egerüket? Segít abban, hogy jobban megismerd a Te célcsoportod olvasási és böngészési szokásait. Készít hőtérképes elemzést, és egyedi videókat is, vagyis szinte mindent megtudhatsz arról, hogy mi történik, amikor valaki megnyitja az oldaladat. Épp csak azt nem írja ki, hogy eközben kávé, vagy tea gőzölgött az illető asztalán…
Az eszköz használatáról bővebben itt olvashatsz: (viszonylag régi írás, de a lényeget jól bemutatja): http://usersfirst.blog.hu/2013/01/23/user_research_clicktale-lel
A klasszikus „teszt”: Google Analytics
Az Analyticset gondolom már nem kell bemutatnom egyetlen, marketingben érdekelt vállalkozónak sem; ez gyakorlatilag a „must have” (muszáj, hogy legyen” kategóriába tartozik, ha weboldalad van. Ha a te honlapodon még nincs fenn, sürgősen telepítsd!
A fenti 3 tesztelési módszer mellé még sok hasznosságot találhatsz az interneten. Természetesen nem csak egy módszert használhatsz, sőt! Minél többet tudsz meg a látogatóidról, annál jobbak lesznek a konverzióid!
Jobb, ha tudod…
Ha sales oldal szövegírást rendelsz nálam, akkor az ésszerű mennyiségű utólagos módosítás, csiszolás mindig benne van az árban, ezekért nem kell külön fizetned.
A sales oldal szövegírás általában 1 verzió szövegezését, és annak utólagos csiszolását tartalmazza, de akár több verziót szeretnél, szólj előre, megbeszéljük, hogy miben és mennyiben térjen el egymástól, és egyedi árajánlatot küldök neked.
Kattints ide és írj nekem, ha ütős sales oldalt szeretnél!
A landing oldal/sales oldal sorozat korábbi cikkei:
- Landing nélkül mit érek én?
- Landing oldal vs. sales oldal
- Milyen a jó landing oldal? 1. rész
- Milyen a jó landing oldal? 2. rész: a sales oldal szövege
Ha bármit változtatsz a sales-, vagy landing oldaladon, mindig teszteld az eredményeket!
Szeretnél minden blogbejegyzésről tudni? Iratkozz fel a bloglevélre!
Szeretnél napi betevő tippeket, érdekességeket kapni? Találkozzunk a Facebook-on!