Blog = tartalommarketing?

“Igen, van rendszeresen frissülő blogom. Akkor az már tartalommarketing, ugye?” kérdezik olykor a marketingben kevésbé járatos vállalkozók. A válaszom…

…Nem.
…Igen.
…Talán.

Webszövegek_marketing szövegírás blog_tartalommarketing tartalomstratégiaA “tartalommarketing” kifejezés 2014-ben robbant be igazán a köztudatba, és bár rengeteget cikkeztek már róla, a jelentése mégis egy kissé kaotikus az emberek fejében. Most nem szeretnélek azzal fárasztani téged, hogy hosszas definíciókat citáljak különböző szakértőktől, inkább nézzük meg, hogy mi NEM az. (Ha mégis mélyebben érdekelne a téma, itt megnézheted a 2015-ös tartalommarketing előadásomat.)

Mi az, ami NEM tartalommarketing?

  • Blog
    A blogbejegyzéseid egyértelműen tartalomnak* számítanak, és a blog maga pedig a marketinged* része, sőt, igen fontos eleme.
    De ettől még a blog nem lesz tartalommarketing.
  • Facebook, youtube, Twitter, közösségi média
    Folytonos tartalomgyártásban vagy, rengeteg energiát és nem kevés pénzt fektetsz abba, hogy kiszolgáld a közönséged igényeit. Akkor ez már tartalommarketing, ugye?
    Rossz hírem van: NEM.
  • Saját magazin, youtube “TV” csatorna, esetleg online rádió
    Tök jó, ha vannak ilyen dolgaid, már közelítünk a cél felé, de még ez sem az igazi.
    A tartalommarketing ennél azért kicsit több.

“Jól van birge, most már ne kínozz, áruld el, hogy ha ez nem, akkor mi az a tartalommarketing?”

A tartalommarketing az, amikor egy átgondolt stratégia mentén, több csatornán érdekes és releváns tartalmat adsz a követőidnek, ezzel bizalmat, szakértői státuszt és elköteleződést építve.

Nagy Tímea birge, Webszövegek

Sem a blog, sem a facebook, sem a saját magazin nem fog ebben segíteni, ha csak magadat reklámozod, vagy cuki cicás képeket osztasz meg, mert azt sokan lájkolják.
Az öncélú posztolgatást és a tudatos tartalommarketinget éppen ez a tudatosság különbözteti meg egymástól.

Hogyan készül a jó tartalomstratégia és tartalommarketing?

    1. Webszövegek_hogyan készül a tartalommarketingCél meghatározása
      Mit szeretnél? Szakértői státuszt építeni? Felhívni a figyelmet egy problémára, amire a közelgő kampányod nyújtja majd a megoldást?
      Vigyázz, a “több olvasót”, “nagyobb rajongótábort”, “több bevételt akarok” típusú célok nem elegek, pontosan meg kell határozni, hogy mit akarsz elérni a tartalommarketinggel. Enélkül ne is olvass tovább!
    2. Tartalomstratégia kialakítása
      Milyen csatornákon fogsz kommunikálni? Milyen rendszerességgel? Hogyan “kötöd össze” a csatornákat, azaz hogyan tereled egyik felületről a másikra követőidet? hogyan támogatják az egyes csatornák a Nagy Stratégiai Célt? (Ld. 1. pont.)
    3. A tartalom megtervezése
      Mit kommunikálsz? Hogyan kommunikálod? Hogyan függenek össze az egyes elemek?
      Vigyázz! A jó tartalommarketing nem csupán abból áll, hogy össze-vissza írsz mindenről, ami éppen az eszedbe jut. A jó tartalommarketing olyan, mint egy folytatásos teleregény; a tartalmak logikusan követik egymást, a történetnek van eleje, közepe és vége.
    4. A tartalom legyártása vagy legyártatása
      Ne felejtsd el, hogy csak a minőségi tartalom ér valamit. Az 1001. „10 tipp, hogyan fessünk pöttyös gombákat” című, az internetről összeollózott bejegyzés nem fog kiemelni téged a konkurenciáid tömegéből, és a követőidnek nem fog feltűnni, hogy a te blogodat olvassák, vagy bármelyik másikat az interneten. Öt perc múlva már nem emlékeznek rád!Természetesen a nem annyira minőségi blogbejegyzés, vagy a rossz minőségű videó is jobb, mint a semmilyen, de ha megteheted, akkor inkább bízz meg egy profi marketing szövegírót,  fotóst, videós csapatot, akik segítenek abban, hogy a tartalmad valóban kiemelkedjen a többi közül.
    5. A kész tartalom reklámozása
      Mert azzal, hogy megírtad/leforgattad/lefotóztad/megrajzoltad, még nincs vége a történetnek; el is kell juttatni a tartalmat a célcsoportodnak!

De ez már egy másik téma…

Mikor mondhatjuk, hogy a blog = tartalommarketing?

Most jól összezavarlak, ugye?
Hiszen éppen az előbb mondtam, hogy a kettő közé nem lehet egyenlőségjelet tenni, a blog inkább csak egy eszköz a széles palettáról.
De vannak bizonyos, igen ritka esetek, amikor már a rendszeres blogbejegyzés is elég.

Ilyen eset például, ha

    • a blogod rendszeresen frissül
    • a blogon megjelenő tartalmak érdekesek, minőségiek és relevánsak
    • átgondolt, jól kialakított stratégia mentén írod a blogodat
    • népes követőtáborod van
    • a követőtábor tagjai a célcsoportodból kerülnek ki
    • minden szavadon csüngeneka témádban az egyetlen hírforrás számukra a te blogod
    • eddig sem kommunikáltál a blogon kívül, mégis kielégítőek a konverziós arányok, a kassza pedig szépen csilingel.

+1 eshetőség: ha semmi, de tényleg semmi energiád és pénzed nincs arra, hogy a blogon kívül bárhol máshol is kommunikálj, akkor a blog lesz a te teljes tartalommarketinged. Ez esetben sem tekinthető elégnek, de a semminél mindenesetre jobb.

Hogyan tudok neked segíteni a tartalommarketingben?

Először is úgy, hogy ide kattintva megkeresel.

A bejegyzés elején idézett cikkben az a vád érte a szövegírókat, hogy azt sugalljuk; a marketing szövegírás = tartalommarketing, ha hozzánk fordul az ügyfél, akkor már ki is pipálhatja az egészet.
Nos, a többi szövegíróról nem tudok nyilatkozni, de magamról bizton állíthatom, hogy ilyet soha nem mondtam, sőt!Amikor valaki tartalommarketing-ügyben fordul hozzám, vagy blogbejegyzéseket, hírleveleket kér, akkor mindig

    • Webszövegek_marketing_szövegírás_blog_közösségi oldalakfelmérjük a szövegek célját
    • megkérdezem, hogy várható-e olyan esemény (kampány, változás, stb.) a vállalkozásában, amihez igazítani kell a blog-, vagy hírlevélstratégiát
    • meghatározzuk a tartalom „ívét”, azaz mi legyen az összefüggés az egyes szövegek között, honnan hova akarunk eljutni
    • megbeszéljük a szövegek ütemezését és azt, hogy hova fog kikerülni (hírlevél, blog, facebook, stb.)
    • gyakran adok tippeket a tartalommarketing más elemeire is, pl. videókra, infografikákra
    • a végén pedig megbeszéljük, hogyan fogja a kész szöveget „reklámozni”, és ha kell erre is adok neki javaslatokat.

És még ekkor is fenntartom, hogy a blog megíratásával – még ha profi marketing szövegíró írja is – nem húzhatod ki a „tartalommarketing” tételt a to-do listádról, hiszen emellett még számtalan klassz eszköz van, ami támogathatja a vállalkozásodat.
De már egy nagyot léptél előre;)

Kattints ide és írj nekem!

Szeretnél minden blogbejegyzésről tudni? Iratkozz fel a bloglevélre!
Szeretnél napi betevő tippeket, érdekességeket kapni? Találkozzunk a Facebook-on!

Share Button

Vélemény, hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.