Milyen a jó landing oldal, vagy sales oldal? Jósága elsősorban abban mérhető, hogy jól konvertál: ha a vásárlási vagy feliratkozási arány 100%, akkor teljesen mindegy, hogy milyenek rajta a képek, vagy hogy vannak-e linkek a szövegben.
Van azonban néhány bevált technika, ami nagy általánosságban segít a landing oldalak hatékonyságának növelésében.
A mai bejegyzés az egyszerűbb résszel, a landing oldal külső megjelenésével fog foglalkozni, és a landing oldalak hagyományos kritériumaival, a szövegezésről pedig ebben a cikkben írok részletesebben.
Ez a bejegyzés régebbi, ezért előfordulhat, hogy egyes linkek már nem működnek, de a lényeg attól még változatlan, úgyhogy olvasgasd nyugodtan.
Az utóbbi bejegyzésekben elég sokat foglalkoztunk már azzal, hogy milyen nagy szükség van egy jó landing page-re, és hogy mi az, ami megkülönbözteti a landing oldalt a sales oldaltól. Említettem, hogy vannak bizonyos, már bevált formai dolgok, amik mára gyakorlatilag követelménnyé nőtték ki magukat, vagyis ha landing oldalt említ valaki, akkor általában mindenki ugyanarra az oldaltípusra gondol.
A mai bejegyzésben leírom, hogy általában mitől szoktak működni a landing oldalak, általában milyen formátumot, milyen szövegezést érdemes használni és általában mi az, ami hírlevélfeliratkozást és/vagy vásárlást generál.
Ezekhez példákat is hozok; a Webszövegek facebook-oldal rajongói ajánlották fel elemzésre landing oldalaikat és sales oldalaikat, hogy könnyebben bemutathassam neked a formai sajátosságokat.
Ám még mielőtt elmerülnénk a részletekben, fontos hangsúlyozni, hogy nem létezik olyan trükk a marketingben, ami minden vállalkozásnál, minden célcsoportnál egyformán működne. Vannak olyan dolgok, amik szinte mindig bejönnek, de lehet, hogy nálad éppen nem. Vannak olyan dolgok, amik soha nem, de lehet, hogy nálad pont igen.
Ezért ezen oldalak első szabálya:
A jó sales oldal elad.
A jó landing oldal konvertál.
Az összes többi kritérium másodlagos ajánlás csupán, amit bármikor feláldozhatsz az elsődleges cél érdekében.
A jó landing oldal 7 ismérve:
- A landing oldal landoló- és egyben célállomás
- A jó sales oldal csak egy dologról szól
- A jó landing oldalon közvetlenül végrehajtható az akció
- A jó sales oldalra nem kell sok duma
- A jó sales oldalon van útlevágás
- A jó sales oldal nem árul zsákbamacskát
- A jó sales oldal egyszerű és letisztult
A jó landing oldal 1. ismérve: a landoló oldal egyben célállomás is
Mit jelent ez?
Képzelj el egy repteret, aminek csak egyetlen kijárata van; a szuvenírbolton keresztül.
Vagy még jobb: képzeld el az IKEÁt, amin belül csak egyetlen útvonal van; szisztematikusan végig az egész áruházon.
Nincs több kijárat, nincsenek belül kisebb boltok, és fel sem merül, hogy csak úgy kisétálsz: te is tudod, és én is tudom, hogy az esetek jelentős százalékában vásárolni fogsz, mielőtt kilépsz.
Így működik a jó landing oldal is; belépsz, és ott semmi mást nem tudsz csinálni, mint a boltban (landing oldalon) téblábolni.
Emlékszel?
A jó landing oldalnak mindig valamilyen célja van, legtöbbször hírlevélfeliratkoztatásra (adatbázis-bővítésre), vagy értékesítésre használjuk. Az olvasó sehova nem mehet, amíg ezeket a célokat nem teljesítette.
Elolvashatja a tartalmat, megnézheti a képeket, a videókat, mások idézeteit, sok dolgot csinálhat, de innen el nem mehet. Ha a landing oldalon tovább mutató linkek várják a látogatót, akkor könnyen lehet, hogy tovamegy, még mielőtt egyáltalán megnézte volna a hírleveledet, vagy ajánlatodat.
Ennek érdekében a landing oldal általában olyan oldal, amin nincs felső menü, oldalmenü, a szövegben nincsenek linkek… csak egyetlen kijárat van, különben az olvasók nagy része elkattint, még mielőtt végigolvasná a szöveget!
A jó landing oldal 2. ismérve: csak egy dologról szól
Azok, akik egy hirdetésből érkeztek, és először járnak nálad, valószínűleg vajmi keveset tudnak rólad és a termékedről, vagy szolgáltatásodról. Ne kényszerítsd őket abba a helyzetbe, hogy 100 termék közül kelljen választaniuk!
Ha sok terméked van, akkor csinálj mindhez külön-külön hirdetést, és a hirdetés csak egy adott termék oldalára vezessen. Webshopok esetében ehhez rendszerint nem is kell külön sales oldalt készítened, elég, ha a meglévő termékre mutat a linked.
Ha szolgáltatást értékesítesz, vagy olyan terméket, amihez egy kicsit több magyarázat kell, akkor viszont mindenféleképpen sales oldalra lesz szükséged!
A jó landing oldal 3. ismérve: A landing oldalon közvetlenül végrehajtható az akció
Eladni akarsz? Akkor legyen ott egy megrendelő űrlap, vagy egy vásárlás gomb.
Azt szeretnéd, hogy az olvasó feliratkozzon? Akkor tedd az űrlapot az oldalba!
Lehetőleg ne kérd az olvasótól, hogy kattintson tovább, ne küldd át egy másik oldalra; ott, helyben, azonnal tudjon vásárolni, vagy feliratkozni. Minél többet gondolkodik rajta, annál inkább elbizonytalanodik, és minél többet kell kattintani, annál kevesebb kedve lesz folytatni. Minden kattintás átlagosan 20% konverzióveszteséget jelent neked.
Az űrlap legyen egyszerű, egyértelmű, átlátható, és minél kevesebb kitöltendő mezőből álljon.
Csak a legszükségesebb adatokat kérd el!
A jó landing oldal 4. ismérve: Nem kell a túl sok duma!
Hosszú évekig tartotta magát a (tév)hit a marketingben, hogy a jó landing oldal olyan, mint a rétestészta: mindent alaposan a szájába rágunk az olvasónak, 70x elismétlünk minden előnyt, nehogy véletlenül valamiből kimaradjon.
A jó landing oldalt régen rőfre mérték. Tizenhat oldal – maradhat?
Ám az emberek egyre gyorsabban böngésznek, egyre kevesebbet akarnak olvasni, és egyre kevesebbet kell őket győzködni. Másodpercek alatt eldöntik egy termékről, szolgáltatásról vagy akár egy hírlevélről, csaliról, hogy kell-e nekik vagy sem.
Vannak persze olyan dolgok, amiket meg kell magyarázni, de ezt úgy kell megtenned, hogy végig fenntartsd az olvasó érdeklődését.
Tudom, hogy ha egyszer elkészültél egy szöveggel, ha minden soráért véres verejtékkel megküzdöttél, akkor ahhoz már nem akarsz hozzányúlni, mégis érdemes az írás után pár nappal újra átnézni, és a kemény szerkesztő kezével kihúzni minden sallangot, ami fölösleges.
Válaszolj meg minden kérdést, adj meg minden szükséges infot, de ne fuss felesleges köröket, ne ismételgesd magad!
Ha nagyon sok információt kell megosztanod ahhoz, hogy az emberek megértsék a terméked, vagy szolgáltatásod lényegét, akkor a szöveget rendszeresen törd meg valami vizuális elemmel. A GYIK részleget érdemes lenyíló kérdésekkel megoldani, és tegyél bele sok-sok rövidítési lehetőséget: már az elején ajánld fel a vásárlást annak, aki nem akarja végigolvasni!
El is jutottunk a következő ponthoz:
A jó landing oldal 5. ismérve: útlevágás
Vannak, akik az utolsó betűig mindent el akarnak olvasni, mindent tudni akarnak a termékedről, ezért a rövidítés oltárán soha ne áldozd fel az információt.
És vannak olyanok is, akik gyorsan döntenek, nem kíváncsiak a rábeszélőképességedre, hanem azonnal akarják a cuccot!
Nekik hasznos, ha minden nagyobb blokk után beteszel egy útlevágást, egy gombot, ami rögtön az űrlapra vezet. Hasznos, ha ez a gomb nagy, látványos, és több is van belőle; az oldalon szereplő gomboknak lehet más-más a felirata, de legyen egyértelmű, hogy minden út a vásárláshoz vezet.
A jó landing oldal 6. ismérve: Ne árulj zsákbamacskát!
Oktatóanyagod van? Könyved? Hanganyagod? Olyan terméked, amit meg tudsz mutatni?
Akkor mutasd meg!
Ha fizikai termék, tegyél a honlapra képeket, több oldalról, több szituációban is: a csomagolással együtt, használat közben, a ruhát emberen, vagy próbababán, elölről-hátulról…
Ha online is „kipróbálható” anyagod van, akkor pedig bátran mutasd meg egy kis szeletét:
- Ha edzést árulsz, legyen egy pár perces edzős videó
- Ha oktatóanyagot, tegyél fel egy videót vagy hanganyagot
- Ha csalira szeretnéd feliratkoztatni az embereket, mutasd meg, hogy néz ki, amit kapnak
Jó a cuccod? Hiszel benne? Naná!
Akkor ne félj megmutatni!
A könyvesboltban is belelapoznak az emberek a könyvekbe, mielőtt megveszik; sokak számára fontos szempont, hogy az interneten is megtehesse ugyanezt.
Kövess itt is:
A jó landing oldal 7. ismérve: átlátható és letisztult
Ez a két szó, amitől a designerek és honlapkészítők hátán azonnal felállnak a szőrszálak, hiszen ahány ember, annyi jelentést tulajdonít nekik.
Ebben az értelmezésben a jó landing page nem tartalmaz fölösleges, zavaró, izgő-mozgó elemeket; egyértelműen látom rajta, hogy mit hol találok, elkülönülnek az egyes blokkok és, csak az a szöveges-, illetve vizuális elem szerepel rajta, ami feltétlenül szükséges.
- Lehetnek benne képek, de nem kell minden bekezdésbe kettő.
- Lehet benne idézet (sőt, kell is!), de különüljön el a sales szövegtől.
- És mindenekelőtt: olvasható!
Huhh, ez jó sok infó volt, ugye?
Nos, egyelőre legyen elég ennyi:)
Ne felejtsd el, hogy a fenti tudásanyag általános esetekre vonatkozik; elképzelhető, hogy egy jó megoldás semennyi vásárlást nem generál, ahogy az is, hogy egy rossz példaként bemutatott oldal konverziója az egekben van.
Ha bármit változtatsz a sales-, vagy landing oldaladon, mindig teszteld az eredményeket!
Ha kérdésed van, kommentelj bátran, vagy írj nekem a kapcsolat oldalon keresztül.
Nagyon jó és hasznos írás.
Miért nincs lájk gomb?
Az az egy bajom, hogy egy portálon elég nehezen tudom megcsinálni, hogy ne legyen oldalsó sáv, mikor úgy van beállítva, hogy mindenhol látszódjon… De még inkább a fejléc a bajos.
Jé, tényleg, nekem fel sem tűnt, hogy eltűnt a like gombom… Helyreállításán dolgozom, köszönöm, hogy jelezted!
Nem tudom, hogy milyen CMS rendszert használ a portál, a WordPressnél pl. a legtöbb sablonban létre lehet hozni oldalsáv és fejléc nélküli landing oldalakat, más rendszereknél nem tudom, hogyan lehet ilyet csinálni. Goyo biztos okosabb nálam:)
Illetve, ha a landing oldalad a hírlevél feliratkozást célozza, akkor a hírlevélszoftvernek lehet saját feliratkoztató űrlapja, nálam is a mailerlite oldalára vezet a hírlevél gomb.