fbpx

Mi az a célcsoport, és miért fontos a vállalkozásodnak? Nos, a válasz egyszerű: a célcsoport azon emberek halmaza, akiknek szüksége van a termékedre vagy szolgáltatásodra, és valószínűleg meg is akarják venni azt, vagy legalábbis kapcsolatba kerülnének veled. Nem azonos a célpiaccal, ami viszont azon emberek halmaza, akiknek te szeretnél eladni!

Ha például ergonomikus cipőket árulsz, akkor elvileg célpiacod mindenki, aki mondjuk álló munkát végez, és fontos lenne neki, hogy egészséges cipőben tegye, célcsoportod viszont azok az emberek, akik valamilyen ok miatt (például mert már észrevette, hogy fáj a lába a nap végére) nyitottabbak az üzenetedre, és valószínűleg felkapja a fejét, amikor meglátja a termékedet.

Ha viszont csokiboltod van, akkor a célpiacod mindenki, aki szereti a csokit, és a boltod közelében tartózkodik, a célcsoportod viszont időről-időre változhat: december elején a szülők, akik a gyereknek szeretnének csokimikulást venni, Valentin-nap előtt a szerelmesek, az év nagy részében meg én, aki bármikor szívesen vásárolok csokoládét:)

Miért fontos a célcsoport meghatározása?

Nézzünk egy érzékletes példát az Írd meg magad szövegíró tankönyvből:)

„Képzeld el, hogy pálinkát főzöl.
A feladatod az, hogy minél több gyümölcsöt begyűjts adott idő alatt, hogy minél több pálinkád legyen, minél többet tudj eladni, és minél több bevételre tehess szert. Válogatás nélkül kotrod bele a kosaradba a gyümölcsöket. Lejár az idő, és belevágnál a főzésbe. Szilvapálinkát szeretnél főzni, de a kosarad tele van kajszival, málnával, almával, és egy csomó dologgal, amit most nem tudsz felhasználni.

Ilyen az is, amikor nem határozod meg a célcsoportod, csak úgy “ész nélkül” lövöldözöl. Azt gondolod, hogy mindenkit érdekel a terméked, ahogy minden gyümölcsből lehet pálinkát főzni. Igen ám, de a hirdetéseidet olyan emberek is látni fogják, olyan emberek is kattintanak majd rá, akik igazából nem is akarják megvenni a cuccodat. Jó gyümölcsök, csak neked épp nem jók a pálinkádba.

Viszont ha pontosan tudod előre, hogy szilvapálinkát akarsz, akkor már eleve úgy válogatsz a gyümölcsök között, hogy csak a szilvákat szeded ki, ezt pedig 100%-ban fel tudod használni. Végeredményben több és finomabb pálinkád lesz, amit jobb áron tudsz eladni.

Hasonló a helyzet a marketinggel is, például a hirdetésekkel: nem mindegy, hogy össze-vissza puffogtatsz a Facebookon, vagy pontos célzással megtalálod azokat, akiket tényleg érdekel a cuccod. Ahány ember, annyi szemlélet, annyi meggyőzési mód működhet: van, aki olcsón akar vásárolni, más a minőséget keresi, és akad, akinek gyorsan kell a megoldás. Egy szöveggel nem tudsz mindenkire hatni.
Kezdő vállalkozásként érdemes kicsiben kezdeni, kisebbet markolni. Később ahogy nő a vállalkozás, úgy nőhet a célcsoport is, ezen belül pedig lehet szegmenseket létrehozni, és mindenkire más-más üzenettel hatni. Ez a leghatékonyabb megoldás.

Vagyis kezdd a szilvapálinkával, utána főzhetsz barackot, törkölyt is!

Áfonya a (cél)piacon

 

 

 

(Az én kedvencem például az áfonyapálinka, ha valakit esetleg érdekel…)

A célcsoport leszűkítése segít a pozicionálásban is, és könnyebb kitűnni a tömegből. Vegyük például a motorozást: motoros webáruház, csoport, tömörülés van ezer. Én is tagja vagyok pár ilyen Facebook csoportnak, de bevallom őszintén, a legtöbbet nem követem igazán, mert mind egyforma. Ha olvastam valahol egy posztot, nem tudom megmondani, melyik csoport is volt az.
Csak 2 olyan csoport van, amit bármikor felismerek, ahol aktív vagyok: az egyik a márkaklubunk, a másik Csajok a motoron, ami ügyesen találta meg azt a célcsoportot, akiket korábban nem szólított meg külön senki. Wéber Anikó Nana egy egész közösséget, webáruházat épített egy viszonylag szűk szegmensre, és a CSAM-osok büszkék arra, hogy ide tartozhatnak.”

(A könyvből további részleteket olvashatsz ide kattintva)

A Webszövegek célcsoportja(i)

Nem muszáj, hogy csak egy célcsoportod legyen, többet is meghatározhatsz. Az én vállalkozásomnak például egyből 3 is van:

 

1. Akik kiszervezik a szövegírást

Azok a tudatos vállalkozók, akik felismerték a jó marketing szövegek fontosságát, és szeretnék kiszervezni ezt a feladatot.

Kevés az idejük, és igazán hatékony megoldásokat keresnek, ezért nekik az kell, hogy valaki profi szövegeket írjon a honlapjukra helyettük. 

Velük azért jó a közös munka, mert az együtt gondolkodás során sokszor a semmiből („hát, nem is tudom, kellene egy blog…”) kell kialakítani a tartalommarketinget, weboldal, vagy értékesítési oldal szövegezését, sőt, sokszor magukat a folyamatokat is – ez igazán kreatív pezsgést jelent!

Ha közéjük tartozol, kattints a gombra, és elmondom, hogyan tudok neked is segíteni!

2. Ügynökségek, webdesignerek, más vállalkozók

Gyakran dolgozom együtt olyanokkal, akik nem közvetlenül használják fel a szövegeimet. Ők általában vagy engem ajánlanak az ügyfeleknek, vagy egyben, csomagban kínálják a webes/marketinges szolgáltatásokat, és alvállalkozóként kell bedolgozni nekik. 

Velük azért szeretek együtt dolgozni, mert általában nagyon profik, tudják, mit akarnak, és pontos briefet adnak át, ami alapján gyerekjáték megírni a szövegeket.

Ha ügynökség, webdesigner, marketinges vagy, kattints a gombra, és beszéljük meg, hogy tudsz komplexebb szolgáltatást nyújtani ügyfeleidnek!

3. Akik megtanulni szeretnék a szövegírást

Csillogó szemű, sokszor kezdő vállalkozók, akik annyira szerelmesek a termékükbe, vagy szolgáltatásukba, hogy ki nem adnák másnak a szövegírást. Velük sokszor nem csupán a szövegekről beszélgetünk, hanem marketingről, dizájnról, értékesítési folyamatokról, termékekről, szolgáltatásról… szóval szinte mindenről, aminek a vállalkozáshoz köze van.

Kiskoromban tanító néni akartam lenni, és a mai napig szívesen segítek másoknak. Imádok olyanról beszélni, ami érdekel, sőt, még könyvet ís írtam  róla… Ez a csoport ezért különleges a szívemnek:)

Ha megtanulni szeretnéd a szövegírást… 

„Nekem a legjobban a gyakorlatiassága tetszik a könyvnek+ munkafüzetnek. Szakmai könyv létére olvasmányos, joggal mondható letehetetlennek. Ráadásul a munkafüzettel együtt tényleg végig megy az ember az értelmezésen is, nem csak olvas. Szóval nagyon hálás vagyok, hogy Rád s a könyvedre találtam.

Boldis-Molnár Anna

Ahol a figyelemfelkeltő, ellenállhatatlan, hatékony webszövegek születnek.

Szolgáltatások

  • Marketing szövegírás
  • Tartalommarketing
  • Keresőoptimalizálás
  • Sales oldalak