Neked van marketingstratégiád? Szoktad előre tudni, mit csinálsz egy hét, egy hónap, egy év múlva a vállalkozásodban? Máté Noémi, a marketingnoémivel.hu oldal szakértője osztja most meg velünk egy vendégcikkben, miért fontos a stratégiai tervezés, át is adom neki a szót, minden betűje aranyat ér!
Marketinterv a gyakorlatban
Sok vállalkozó szenved attól, hogy nem éri el azokat az eredményeket, amiket szeretne. Ez gyakran amiatt van, mert nem egy konkrét stratégiát követnek, hanem csak kapkodnak ide-oda, látnak valami jó tippet Józsinál, a marketing gurunál, aztán Juli, az instagram istennő teljesen mást javasol, ezért tovább gugliznak, rá is találnak Bélára, aki sikerre viszi mindenki műkörmös bizniszét, de valahogy mégsem áll össze a kép az innen-onnan vett (amúgy gyakran tényleg jó) tanácsokból.
Régen az volt a gond, hogy nem tudtunk eleget, nagyon nehezen lehetett elérni egy csomó információt, most viszont pont az ellenkező problémával állunk szemben – mindenki tudja a tuti tippet. És lehet, hogy tényleg az a tuti x embernek, y-nak viszont teljesen eredménytelen. Lementjük az ebookokat, végignézzük a 632. webinárt is az ügyfélszerzésről, ki is jegyzetelünk mindent és a végén ott állunk egy rakat ellentmondásos infóval a kezünkben. Ez az új, információtúltengéses őskáosz, amiben az átlag vállalkozó megpróbál túlélni.
Minden infó a rendelkezésünkre áll, de valahogy mégsem áll össze a kép, hogy mi legyen a következő lépés, ami aztán tényleg jó. Ráadásul ember legyen a talpán, aki mindig naprakész marketingből, miközben teljesen más a szakmája. Laikusként, aki a saját szakmájában fejleszti magát és magas minőségben kiszolgálja az ügyfeleit, nem lesz kapacitása arra, hogy minden újdonsággal képben legyen, ami a marketinget, az algoritmusváltozásokat és folyamatos újításokat illeti. Pedig ha egyszer összeáll a kép, van stratégia, sokkal könnyebb azt követve haladni a vállalkozásunkkal – mert bár elsőre bonyolultnak és időigényesnek tűnik, nagyon hamar megtérül az egész pénzben és felszabadult időben (és ki nem tépett, megőszült hajszálak számában is).
Miért fontos a marketingstratégia?
A marketingterv (vagy stratégia, ki hogy szereti emlegetni) nem csak egy doksi a gépeden, amit egyszer elégedetten végigolvasol, hogy mennyi hasznos gondolat. Ez egy olyan dolog, amit rendszeresen elővehetsz, hogy emlékeztesd magad, hogy merre is kell haladni, kiket kell megcélozni és legfőképpen, hogy lehet saját magad szétforgácsolása nélkül összhangba hozni marketingcsatornáidat.
- letisztázza a célcsoportodat – tudni fogod, kihez kommunikálsz, így sokkal jobban meg tudod őket szólítani, nem csak vaktában lövöldözöl a termékeiddel, szolgáltatásaiddal és a szövegeddel
- irányt mutat – a stratégiaalkotás az őskáoszból kiválogatja a hasznos lehetőségeket, módszereket és az ötletrengeteg helyett lesz néhány jól bevált módszer, amit mini változtatásokkal ismételgethetsz az állandó kapkodás helyett
- időt spórol – hányszor fordult elő veled, hogy valamiről írni kellene, valamit csinálni kellene, de nem tudod, hogy mit és tulajdonképpen a kitalálás több időt emészt fel, mint maga a feladat? Nos, egy stratégia segít abban, hogy pontosan tudd, mikor mit csinálj, miről írj, kinek írj, mikor dobj a piacra egy új terméket vagy vezess be új szolgáltatást
- segít a levonni a konklúziókat – mérni tudod a haladásodat (vagy annak hiányát) és segít újratervezni, mert látni fogod, mi az eredményes marketing tevékenység és mi az, ami kevésbé az és változtatni kell rajta
- tervezhetőbbé teszi az életedet – egy idő után már rá fog állni az agyad, hogy mikor mit csinálj, milyen feladatokat mikorra kell időzíteni, hogy eredményesebb legyen. Pont úgy, mint ahogy neked is vannak hatékonyabb óráid egy-egy napban, a marketingeszközök aktivizálásánál is lehet így, vannak dolgokat, amik hó elejére vagy végére időzítve sokkal eredményesebbek, mint máskor.
Miért lesz minden sokkal nehezebb stratégia nélkül?
“A kapkodáson kívül? Meg a pánikon és állandó variáláson túl?” – kérdezte a költő homlokát ráncolva.
Mert egy csomó olyan veszteséged lehet, amit alapból nem is tekintesz annak, de ha később visszanézel, eszedbe jut egy csomó “mi lett volna, ha?” kérdés.
Mi lett volna, ha jobb a honlapszöveg?
Mi lett volna, ha nem a nyár közepén akarsz hócsizmát hirdetni?
Mi lett volna, ha nem random kapkodva, a workshop előtt 3 nappal kezded hirdetni az egész programot és 2 embernek tartasz alkalmat, hanem előre tervezel, felépíted a kampányt és akkor nem csak a terembérleti díjat termeled ki, hanem esetleg még profitod is lesz?
A stratégia nélküli káoszban küzdeni valójában óriási idő- és energiaveszteség. Egyik pillanatban még lelkesek vagyunk, a következőben pedig már belefáradunk az egészbe és észre sem vesszük hogy csak stagnálunk. Jó esetben.
Hol hozza a legtöbb pozitívumot a marketingstratégia?
- időbeosztás, hatékonyság, stresszmentesség
- termékek, szolgáltatások finomhangolása
- hatékonyabb marketing szövegek (tudod, kinek írsz → jól megtudod őket szólítani → jó értékesítési oldalad lesz, amire mersz pénzt költeni és meghirdetni → eredményes kampányok → világbéke)
Hogyan segít a marketingstratégia a szövegírásban?
A marketingstratégia több részből áll. Egy ideális világban mindenkinél mindegyik részét tökéletesre kidolgozzuk, de induló vállalkozásnál nem biztos, hogy minden belefér. Az viszont biztos, hogy mindegyik részről kell egy kicsit beszélni!
A marketingstratégia legfontosabb részei:
- marketingcél meghatározása
márkaépítés, lead generálás, bevételnövelés, szintlépés, stb. Ez az a rész, ahol az olyan kevésbé szórakoztató dolgokat is végig kell venni, mint a költségvetés tervezése, mérőszámok és KPI-ok meghatározása, stb. - célcsoport definiálása
konkrét, elég nagy ahhoz, hogy ne csak 3 ember akarja ezt az országban, fizetőképes. - piackutatás
SWOT-analízis, versenytárselemzés és egyéb izgalmak. - marketingrendszer felépítése
vevőszerző folyamatok kialakítása, online jelenlét meghatározása - kivitelezés
mit és hogyan meg mikor, erőforrások tervezése, ütemtervek készítése
Bármilyen verzióban is vágunk bele a vevőszerzésbe (organikus, fizetett hirdetés, ajánlói rendszer, tényleg báááármi), az érthetően kommunikált szolgáltatás vagy termék leírása elengedhetetlen a jó eredményekhez. Persze, mindig vannak kivételek, bizonyos dolgokat szuperül el lehet adni sales hívásokkal is, de azért valljuk be, az egy külön szakma, hogy az ember jó legyen a sales hívásokban.
Mi kell a jó szövegíráshoz a jó szövegelési képességen kívül?
(Például az Írd meg magad! tankönyv. – a szerk.)
- célcsoport ismerete – hogy tudd, hogyan szólj hozzájuk, az ő nyelvezetüket használva, az ő fájdalompontjaikra célozz
- fájdalompontok ismerete – ha nem ismered, mi a legnagyobb fájdalma, hogyan is tudnál megoldást adni rá? Ha pedig tudod, mi a legnagyobb bánata a világon, arra nálad a megoldás, akkor már “csak” jól meg kell tudni azt fogalmazni
- a célcsoport által használt felületekhez való igazodás (nem ugyanazt a szöveget kell megosztani story-ban, 9-es betűmérettel bepötyögve, mint egy kisregényként is funkcionáló blogbejegyzésben)
Ha nagyon le akarom csupaszítani a dolgokat, akkor a jó értékesítési oldalhoz az kell, hogy legyen egy vizuálisan is jó design, ami maximálisan felhasználóbarát és egyszerűen kezelhető, jól átlátható és van rajta egy ütős szöveg.
Az ütős szöveg, pedig az, amivel 100%-osan beletalálsz a célcsoportod fájdalompontjába és azonnal meg is mutatod neki, hogy nálad a szent grál és majd te megoldod a problémáját. Azaz célzott tartalom = jobb eredmények.
De ez még mindig nem elég!
A legtöbb esetben egy jól megírt értékesítési oldal nem elég. Hogy fogják az emberek megtalálni a tökéletesen elkészített értékesítési oldaladat?
Hirdetsz majd rá? Ha nincs stratégia, nem ismered a célcsoportod, akkor nem tudod, hogy mit és hogyan meg mikor kommunikálj. Nincs az a hirdetési szakember vagy szuper szövegíró, aki a célcsoport ismerete nélkül eredményeket hozna neked.
Organikusan jönnek az emberek? Akkor sokat kell írni a közösségi médiában, pont úgy, ahogy a posztrengetegben a te célcsoportod pont felfigyel rá. Ez is kemény meló úgy, ha nincs stratégia (tartalomstratégia!) és célcsoportismeret.
Küldesz nekik e-mailt és majd ott eladsz? De hogy iratkoznak fel? Kell hozzá egy ütős feliratkozó oldal, meg egy hirdetés. Ezekhez megint kell a célcsoport ismeret meg a megfelelő időzítése a kampányodnak, hogy jól betaláljon az egész. És hát az e-maileket sem árt úgy megírni, hogy végig is olvassák őket, ehhez is kell a stratégia
Az, hogy mindent jó időben, jól kommunikálva a megfelelő embereknek tudd előadni, az mind-mind a stratégia része. És ha jól csinálod, nem csak több embert érsz el, hanem többeket érsz el úgy, hogy pont betalálsz azzal, amit mondasz nekik és kevesebb bizonytalankodással hozzák meg a döntést, hogy nálad szeretnék elkölteni a pénzüket.
Az előre jól eltervezett marketingstratégia nem csak a kommunikációdat teszi hatékonyabbá, hanem a háttérmunkát is egyszerűbbé . Segít abban, hogy ne akarj minden hónapban újratervezni – max csak finomhangolni a tervet az aktualitásoknak megfelelően.
Az őskáoszos adhoc marketingezés olyan, mint egy hajó kapitány nélkül. Talán halad, de nem biztos, hogy pont oda jut el, ahova szeretnéd. Vagy akkor, amikorra ideális lenne. Ne hagyd magad sodródni, legyen marketingstratégiád! A marketingstratégia nem luxus, hanem szükségszerűség. Tervezz előre, és ne hagyd, hogy a káosz uralja a vállalkozásod!
A szerzőről:
Máté Noémi vagyok, a low-energy, introvertált vagy csak simán túlgondolós-túlaggódós vállalkozók szakértője, keresőoptimalizálós fejjel gondolkozó tartalomtervezős bolondmacskás marketinges.