A szövegíró szöveget ír. Evidens, ugye? Akkor bízod meg munkával, ha szövegre van szükséged. Kevesen tudják azonban, hogy egy szövegírónak egy csomó egyéb hasznos funkciója is van, akkor is tud segíteni a vállalkozásodban, amikor éppen nem az írással van elfoglalva. Kíváncsi vagy, hogy mik ezek? Akkor olvass tovább:)
Amikor még kezdő vállalkozó voltam, tojáshéjjal a fenekemen, mindig meglepődtem, amikor olyan ismerősök bíztak meg, akikről egyébként tudtam, hogy ők maguk is kiváló íráskészséggel vannak megáldva. De nem tartott sokáig a meglepetés, hamar rájöttem a turpisságra: a szövegíró nem csak abban segíthet a vállalkozónak, hogy megírja neki az anyagokat, hanem egyéb, hasznos funkciókkal is bír:
1. A jó szövegíró időt nyer neked
Emlékszel még Példa Tamara történetére? Ő volt az a kreatív, keresett pöttyösgomba-készítő művész, aki gyönyörű alkotásokat készített, de a hírlevelezéssel mindig gondja akadt. Főleg azért, mert rettentő sok idejét vitte el az írás. Egy-egy hírlevél szövegezésével akár 3 órát is elszöszölt! Ezt írtam róla anno:
„Három óra alatt 5 pöttyösgombát tudna megfesteni, amit 20 000 Ft-ért tudna eladni, vagyis ennyibe került neki egy-egy hírlevél.
“Hát bolond vagyok én?” – gondolta Tamara. “Évente 1 040 000 forint bevételkiesést jelent nekem a hírlevélírás (hiszen ennyi értékben nem festett pöttyösgombát ezidő alatt), és nulla bevételt hoz! A hírlevél hülyeség!”
(…) Pedig ha tovább számolt volna, rájön, hogy egy szövegíró éves díja ugyanennyi blogbejegyzésre 202 800 forint, és neki egy percet sem kellett volna írással foglalkoznia, vagyis tényleg tudott volna 1 040 000 forint értékben pöttyös gombákat festeni.”
Még ha zseniálisan írsz, ha a szöveges anyagok csak úgy kifolynak az ujjaid alól, akkor is időbe kerül ezek elkészítése – és ezt az időt igenis a vállalkozásodtól veszed el. Ha kiszervezed a szövegírást, több terméket/szolgáltatást tudsz értékesíteni, vagy több időd marad a vállalkozásod fejlesztésére.
Így tehát a szövegíró nem csupán egy megbízott kisiparos, hanem egy varázslatos segítség, aki segít, hogy több időd legyen… hát nem erre vágyik minden vállalkozó:)?
Blogoknál, hírleveleknél, cikkeknél, rendszeres tartalmaknál órákat spórolhat neked. Egy honlap, vagy kampány elkészítése során lehet, hogy több idődet veszi igénybe – de cserébe több segítséget is kapsz. Nézd csak többi pontot!
2. A jó szövegíró rendbe teszi a marketingedet
Amikor valakivel elkezdünk együtt dolgozni, az első lépés mindig egy átfogó adatlap (fancy nevén brief) kitöltése, amiben rákérdezek a vállalkozását és a marketingjét érintő legfontosabb kérdésekre. Bevallom, sok kérdés van benne, és egyáltalán nem könnyűek, eltart egy kis ideig, amíg kitölti az ember.
Az igazán elkötelezett vállalkozók mégis imádják – nem is tudom, hányszor írták már vissza, hogy már csak az adatlap miatt megérte engem felkeresni. A kitöltéshez ugyanis sok olyan dolgot kell átgondolni, amik elengedhetetlenek ahhoz, hogy a marketinged rendben legyen. És bármilyen hihetetlen, de a hétköznapok rohanásában ezek az alapdolgok sokszor elsikkadnak. A szövegíró megbízásával tehát (újra) átgondolod a marketingedet, sőt, még az is lehet, hogy egészen más szemszögből látod majd az egészet.
3. A jó marketing szövegíró friss nézőpontot hoz a vállalkozásodba
Ha nap mint nap pöttyösgomba-festéssel foglalkozol, szakértőjévé válsz a dolognak, akkor idővel meg is feledkezel arról, hogy mennyire más szemmel néz egy laikus a vállalkozásodra. Természetesnek veszel dolgokat, sőt, még az is lehet, hogy egy picit ráunsz és el sem tudod képzelni, mit érdekeset lehetne írni a dologról. Annyira egyértelmű lesz számodra minden, hogy nem látod meg benne a lehetőségeket.
Neked teljesen természetes, hogy egy gombán 5-7 pötty van, a szára fehér, a kalapja piros, a festéket a helyi kézművesboltban veszed, a termékeket pedig a Szorgos Hangya futárszolgálat viszi el a vevőknek.
Aztán jön egy külsős – például egy szövegíró – és megkérdezi: Miért? Hogyan? És ahogy rácsodálkozik a dolgokra, ahogy kérdésekkel bombáz téged a termékeddel/szolgáltatásoddal/vállalkozásoddal kapcsolatban, te is rájössz hogy mennyi izgalmas apróság van, amit el lehet még mesélni! Rájössz arra is, hogy milyen információra van szüksége a célcsoportodnak, mit akarnak tudni a vevőid a vásárlás előtt/közben/után, sőt, akár az is kiderülhet, hol szoktad elveszteni őket menetközben, mik azok a kérdések, amiket meg kell válaszolnod – pedig még soha senki nem tette fel neked.
4. A jó szövegíró veled együtt ötletel
Néha szúrós szemmel néznek az áraimra, de ilyenkor mindig hozzáteszem: én nem egy robot vagyok, aki a pontos brief alapján összerakja a kész szöveget. Nagyon sokszor fordul elő, hogy az ügyfeleimmel együtt gondolkodunk, közösen ötletelünk, amíg valami egészen szuper végeredmény nem születik a dologból.
Ilyen volt például az egyik kedvenc vállalkozói sztorim, amikor egy oktatással foglalkozó cég kért meg, hogy írjunk egy ütős kampányt. Igen ám, de a tanfolyam, amit el akartunk adni, önmagában nem volt túl szexi, és bónuszokat sem nagyon tudtunk tenni a csomagba. Ám ahogy gondolkodtunk, teljesen véletlenül szóba került, hogy az ügyfélnek van emellett egy túrafelszerelésekkel foglalkozó boltja is, és éppen rajtuk ragadt egy nagyobb szállítmány thermobögre. Innen jött az ötlet, hogy adjuk ezt ajándékba az oktatás mellé, méghozzá úgy, hogy a bögrére rányomtatjuk a legfontosabb képleteket! Így tanulás közben mindig kéznél van egy pohár finom kávé/tea, meg az információ, ami segít a számolásban.
Én rettenetesen szeretem az ilyen közös ötletbörzéket, mindig nagyszerű dolgok sülnek ki belőle! Ehhez csupán az kell, hogy a megrendelő is nyitott legyen, ő is tegye bele a saját részét, ne csak egy emailt írjon, hogy „hétfőn indul az akció, írj hozzá valamit.”
5. A jó copywriter szól, ha hülye vagy
Oké, ez erős volt, bocsi:) Nem gondolom komolyan, hogy hülye lennél, de az elképzelhető, hogy a saját témádhoz jobban értesz, mint a marketinghez, ezáltal olyan dolgokat kérsz/rendelsz, ami szakmai szemmel kissé butaságnak tűnik. Ha egy kisiparosnak szervezed ki a feladatot, akkor ő meg fogja csinálni, akkor is, ha ez rosszat tesz neked, vagy a kampányodnak. Ha jó szakembert választasz, akkor viszont jelezni fogja, hogy ez rossz ötlet.
Nekem még a szerződésemben is benne van: „Megbízott tevékenységét a Megbízó érdekeit szem előtt tartva, a lehető legnagyobb hatékonyságra törekedve végzi. Megbízott köteles feladatát a Megbízó utasításainak megfelelően ellátni, az utasítás szakszerűtlenségéről vagy célszerűtlenségéről köteles a Megbízót – írásban – felvilágosítani.” Volt már, hogy órákig vitatkoztunk az ügyféllel egy-egy szóról, vagy szlogenről, amíg végre megszületett az eredmény:) Hamarabb szabadultam volna, ha engedek, de a végén ő is megköszönte, hogy megvédtem saját magától.
Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a szövegíró szava szent, sőt! Volt már olyan is, hogy ami elsőre hülyeségnek tűnt, az az ügyfél magyarázata után máris jó megoldássá vált, és végül úgy készült el az adott kampány. Nem életcélom a megrendelővel vitatkozni:)
6. A jó szövegíró segít belelátni a vásárlóid fejébe
….és most nem csak arra gondolok, hogy alap a célcsoportkutatás, és a téma körüljárása. Amikor például egy kampányon dolgozunk, akkor – ha van rá lehetőség – én is végigmegyek a vásárlási folyamatokon, letesztelem az egészet, és volt már rá példa, hogy olyan hibát találtam, amiről nem is tudták, hogy ott van – de a vásárlókat lehet, hogy elrettenthette. És hiba alatt ne csupán arra gondolj, hogy nem működik a megrendelés gomb, vagy nem érkezik meg az utalás adatait tartalmazó email. A technikailag tökéletesen működő folyamatok is lehetnek „hibásak”, ha nem teljesítik a küldetésüket. Ilyen például, amikor túl bonyolult a rendelési folyamat, nem egyértelmű az információ, hogy hova kell kattintani, vagy túl sok adatot kér be az űrlap, ezzel elriasztva a potenciális vevőket.
Amikor megbízol egy (jó) szövegírót, akkor nem csupán egy kisiparost kapsz, hanem egy partnert, aki veled együtt mindent megtesz azért, hogy a vállalkozásod a lehető legjobban pörögjön.
Ez a plusz segítség súlyos százezreket jelenthet a vállalkozásod számára – nálam mégsem találod meg a számlán. Szeretem ezt csinálni, nem kérek érte extra pénzt. Csak annyit kérek, hogy te is vedd komolyan, szánd rá az időt, és legyen számodra legalább annyira fontos a saját vállalkozásod, mint nekem.
Ne maradj le semmiről!
Mindig készülök valami újdonsággal, és előfordulnak fontos változások is a webszövegek életében –
Ha nem akarsz lemaradni, iratkozz fel a hírlevélre!