Webszöveget írni egy kicsit olyan, mint az okos lány bőrébe bújni: ne legyen nyomulós,  de azért adjon el, legyenek benne kulcsszavak, de ne zavarják az olvasót, hosszú is legyen, meg rövid is… Néhány pontban összeszedtem, milyen szempontokra érdemes odafigyelni, ha honlapod szövegét írod:

  1. Olvasható
    A szemnek a legkényelmesebb, ha világos háttéren sötét betűket kell olvasni – gondolom ezt már te is tudod, de biztos, ami biztos, leírom. Fehér háttérre sárgával, pirosra rózsaszínnel, neonzöldre sötétzölddel nem tanácsos írni; tölts el egy kis időt saját weboldalad visszaolvasásával és ha nem fáradt el a szemed, akkor jó!
    Sötét háttéren nem érdemes sok szöveget elhelyezni, ezt leginkább a luxusmárkák engedhetik meg maguknak, ahol a termék hosszú leírások nélkül is eladja magát. Ha a te üzletágad nem tartozik ebbe a kategóriába, ne kínozd leendő vevőidet olyan szövegekkel, amitől még percekkel az olvasás után is jojózni fog a szemük!
    Éppen ezért már a honlap tervezésekor érdemes figyelembe venni, hogy milyen felületre mennyi szöveget szeretnénk a későbbiekben elhelyezni.
  2. Tagolt
    Emlékszel még az iskolai beadandó dolgozatokra? Szigorú követelmény volt a Times New Roman, 12-es betűtípus, sorkizárt… Az igazán bátrak rengeteg képpel, grafikonnal és persze a bekezdések közé ütött enterekkel próbálták feldúsítani a mennyiséget, hiszen a minimum követelményt nem szóban vagy karakterben adták meg, hanem oldalban.
    Jó hír: az interneten ezt senki, de tényleg senki nem várja el tőled!
    Sőt!
    Monitorról olvasni a szemnek sokkal fárasztóbb, mint könyvet bújni, éppen ezért a jó honlapszöveg igyekszik minden segítséget megadni az olvasónak.
    Régen lejárt már a Times New Roman ideje, a sorkizártat is elfelejtheted a legtöbb esetben; a balra zárt szöveg rendetlen sorvégei sokkal inkább vezetik a szemet, kényelmesebbé teszik az olvasást, a grafikonok, fenntartják az érdeklődést, a felsorolások átláthatóbbá teszik a szöveget, az alcímek azoknak segítenek, akik először csak átfutják az egészet…
    Természetesen üzletágtól, stílustól, vagy a weblap dizájnjától függően itt is lehetnek eltérések, de ezeket az alapszabályokat érdemes fejben tartani. Ha más nem, hát azért, hogy legyen mitől eltérni. 🙂
  3. Informatív
    Szintén alapdolog, de ismétlés a tudás anyja, mint tudjuk. A mai napig rengeteg weboldal kezdődik az “Üdvözlöm honlapomon! (Hölgyeknél: “Szeretettel üdvözöljük honlapunkon!”) Cégünk, a Kiss és Kiss Kft. 1995-ben alakult, azzal a céllal, hogy…”
    Próbálj az olvasó fejével gondolkodni; vajon miért kereste fel a honlapodat? Azért, mert olyan problémája van, amire pont a te terméked nyújtja a megoldást, vagy azért, mert szeretné tudni, hogy a Kiss és Kiss Kft. vajon 1995-ben vagy 1996-ban alakult? Ne rabold értékes idejét számára fölösleges információkkal, térj a lényegre!
    A lényeg viszont válaszolja meg az összes kérdését!
    És ebből máris két új pont következik:
  4. Miről? Kinek?
    Amikor leülsz szöveget írni, tudd, hogy kinek szól majd. Ismerd meg célcsoportod, tudd, hogy mi érdekli őket, mi jár a fejükben, milyen gondjaik vannak, milyen megoldásra vágynak, milyen kérdések motoszkálnak bennük.
    Természetesen ezek után nem csupán a szöveget kell úgy megírnod, hogy a te megoldásodra mutasson, de legyen is olyan a terméked!
  5. Nem túl hosszú
    Már említettem korábban is: ne rabold az olvasó idejét! Általában kevés van neki, azonnal akarja a megoldást, nem akarja átrágni magát a Háború és Békén.
  6. A jó webszöveg keresőoptimalizált
    Csak akkor beszélhetünk olvasókról, akik olvassák majd a szövegeidet, ha az emberek odatalálnak a honlapodra. Google a barátod, ne félj használni!
    Figyeld a statisztikáidat, legyél tisztában azzal, hogy milyen szavakra érdemes optimalizálni oldaladat és ezeket a szavakat igyekezz a megfelelő mennyiségben használni. Elég gyakran ahhoz, hogy a keresőóriás felfigyeljen rá, de elég ritkán ahhoz, hogy természetes és olvasmányos maradjon a szöveg.

Dióhéjban ennyit a szövegek formai követelményeiről; a következő blogbejegyzés azt fogja boncolgatni, hogy ha a fentieket már mind tudja az ember, akkor hogyan is üljön neki a szövegírásnak?

Kép forrása: www.sxc.hu

Ahol a figyelemfelkeltő, ellenállhatatlan, hatékony webszövegek születnek.

Szolgáltatások

  • Marketing szövegírás
  • Tartalommarketing
  • Keresőoptimalizálás
  • Sales oldalak