A legutóbbi cikkben azt boncolgattuk, hogy hogyan is néz ki az igazán hatékony landing- és sales oldal; mi különbözteti meg az általános aloldaltól. A mai bejegyzésben pedig beszélgessünk egy kicsit arról, hogy mire figyelj oda, amikor megírod a sales oldal szövegét:)
Ez a bejegyzés régebbi, ezért előfordulhat, hogy egyes linkek már nem működnek, de a lényeg attól még változatlan, úgyhogy olvasgasd nyugodtan.
Mielőtt alaposabban belemélyedünk a mai leckébe – ami az értékesítési szövegírásról szól – szeretném előre leszögezni, hogy immár elsődlegesen sales oldalakról, vagyis értékesítési oldalakról fogok beszélni, mert minden vállalkozó elsődleges célja az értékesítés és pénzkeresés. Ettől függetlenül a mostani cikkben felsorakoztatott tételek a sales oldal szövegezésén túl ugyanúgy igazak lehetnek a feliratkoztató oldalra, vagy bármilyen más oldalra is, hiszen a cél ugyanaz: azt akarjuk, hogy az emberek valamit adjanak nekünk valamiért cserébe. És itt most szinte mindegy, hogy a pénzüket egy termékért/szolgáltatásért, vagy az email címüket egy letölthető csaliért…
Ha nem tudod, mi a különbség a landing oldal és a sales oldal között, akkor itt kezdd az olvasást: Landing oldal vs. sales oldal. Ha nem tudod, miért van szükséged landing/sales oldalra, akkor pedig itt: Landing nélkül mit érek én?
Azt már tudjuk, hogy a jó sales oldal 7 ismérve:
- A landing oldal landoló- és egyben célállomás
- A jó sales oldal csak egy dologról szól
- A jó landing oldalon közvetlenül végrehajtható az akció
- A jó sales oldalra nem kell sok duma
- A jó sales oldalon van útlevágás
- A jó sales oldal nem árul zsákbamacskát
- A jó sales oldal egyszerű és letisztult
Oké, de mit írjunk bele? Milyen a jó sales oldal tartalmi felépítése?
A jó sales oldal szöveg 12 pontja
Bár a tartalom változhat – attól függően, hogy egy kiló kenyeret, vagy egy pöttyös gombát szeretnél eladni – de alapvetően minden sales oldalban szerepelni szoktak az alábbi elemek:
- Főcím
Ez Az A Figyelemfelkeltő Dolog Ami Először Megragadja Az Olvasó Figyelmét.
Viszonylag rövid, frappáns, újságíró nyelven blikkfangosnak nevezett címet érdemes írni, vagyis olyat, ami azonnal ráveszi az olvasót, hogy tovább akarjon olvasni. A címadásról fogok még bővebben írni, ezért ebbe most nem megyek bele részletesebben. Az AIDA modellt követve a címed az A, az Attention, vagyis a figyelem felkeltése. - Alcím
A sales oldal alcíme igazából fakultatív; függ a főcímtől, az oldal kialakításától, a mondandódtól. Akár ki is hagyhatod. Írhatsz olyan alcímet, ami a főcím folytatása, írhatsz olyat, ami magyarázza a főcímet, vagy írhatsz olyat, ami egy kicsit másról szól – az oldalad és természetesen a teszteredmények fogják meghatározni, hogy melyik lesz számodra a leghasznosabb. - Bevezetés és a probléma taglalása
A „régi iskola” szerint ez a rész elengedhetetlen eleme a sales oldal szövegének, de ma már azt mutatják a tapasztalatok, hogy nem feltétlenül kell ragaszkodni hozzá. Tudod; ez az a szakasz, ahol elmondod a problémát, „megforgatod a kést”, emlékezteted az olvasót arra, hogy van egy rettenetesen égető gondja, amit eddig hiába próbált más módszerekkel megoldani. Ez a szakasz fontos, és hasznos része a sales oldalad szövegének, de vannak olyan esetek, amikor eltekinthetsz tőle. Egy kiló kenyér esetén például eléggé mókásan fest, ha hosszan írsz arról, milyen rossz kenyér nélkül élni. (Persze ha ez egy kiló nagyon különleges kenyér...) - A vágy felkeltése
Az AIDA modellnek ez a Desire, vagyis a Vágy eleme. Szintén előnyös ha van, de speciális esetekben szintén elhagyható – ehhez viszont feltétlenül tudnod kell, hogy ezek a speciális esetek sokkal ritkábbak, mint például az előző elem esetében. Visszatérve a kenyeres példára; itt már nyugodtan írhatsz a nagymama kézzel dagasztott kenyerének illatáról, ízéről, héjának roppanásáról, és az első falat okozta örömről. - A megoldás, avagy a termék/szolgáltatás
Végre elértünk a lényeghez! Ezt a szakaszt értelemszerűen nem lehet, illetve nem érdemes kihagyni a sales oldal szövegéből; itt mutatod be azt, amit el akarsz adni, itt sorolod fel a termék tulajdonságait, előnyeit és hasznát (lásd. bejegyzés a Haszonérvelésről). Hasznos lehet felsorolni, hogy kinek ajánlod a termékedet és kinek NEM. - Ár, akciós ár, bónuszok
Itt megint elválik a klasszikus és a modern irányzat; régen az árat szokás volt eldugni az oldal aljára, hogysenki ne vegye észremire odajut az olvasó, már érezze, hogy KELL neki az adott termék/szolgáltatás.
Ám a sales oldalak „nagy hőskora” óta eltelt néhány év, és az embereknek rohamosan változnak az olvasási szokásaik; már nagyon kevesen vannak, akik leülnek és elejétől a végéig végigolvassák az oldalt, a legtöbben rég megtanulták, hogy le kell görgetni a „lényeghez”. Ezért ha bízol a termékedben/szolgáltatásodban és az árában is, akkor akár már az elején megmutathatod az árat – és rögtön leírhatod, hogy mi mindent kap ezért a pénzért a vásárló. Ne felejtsd el, hogy az árad is része a kommunikációnak: utal a minőségre, termékeid és szolgáltatásod színvonalára is! - Vevővélemények
Ugye te is ismered a viccet, mely szerint „100 000 légy nem tévedhet?” A (hiteles!) vevővélemények fontos bizalomépítő tényezőként jelennek meg a sales oldaladon. Lehetőleg ezt ne te és ne a barátaid írják, hanem kérj be valódi véleményeket, valódi vevőktől. Ha induló vállalkozás vagy, akkor érdemes ingyenes kipróbálási lehetőséget biztosítani véleményért cserébe. A vélemény mellett (alatt, fölött, stb.) mindig legyen név, és valami „elérhetőség”! (város, honlapcím, cégnév, stb.)Fontos szabály a véleményekkel kapcsolatban:A szöveges vélemény jó. A képpel ellátott vélemény még jobb. A videós vevővélemény – az a non plus ultra!
- Gyakran ismételt kérdések
Extra információk megosztására és kifogáskezelésre is egyaránt alkalmas a „Gyakran ismételt kérdések” szekció, ahol kérdezz-felelek formában tálalhatod a tudnivalókat. Ha nagyon sok ilyened van, és/vagy kezd nagyon hosszúra nyúlni az oldal, akkor ezt érdemes legördülő, vagy diavetítés-formátumban elkészíteni.
Ezeket az információkat és a kifogáskezelést természetesen nem csak GYIK formájában teheted fel az oldaladra. - Akció (Call To Action)
Ez nem kisregény, csupán egy mondat: felhívás az akcióra. Vedd meg! Töltsd le! Iratkozz fel! (Ennél persze kreatívabbakat is írhatsz:)) Természetesen az AIDA modellnek ez az utolsó A, az Action eleme. - Megrendelő űrlap
Ez egyértelmű, ugye:)? Az űrlapot átgondoltan készítsd el, kérj el minden információt, ami a megrendelés teljesítéséhez kell, de ne legyenek benne felesleges extra kérdések. KISS, avagy Keep it Short and Simple – a kevesebb több megrendelést jelent neked! - Mi történik a megrendelés után?
Bár ma már viszonylag sokan rendelnek az interneten dolgokat, és nem meglepő számukra a folyamat, de mégis hasznos, és fontos bizalomépítő elem, ha lépésről-lépésre leírod, hogy mi történik most. A rendelés leadása után kap visszaigazoló emailt? Mennyi időn belül kapja meg a cuccot? Hogyan fizetheti ki? Mennyi a házhoz szállítási díj? - Jogi blabla
A törvényi feltételeknek megfelelő jogi szöveg a rendelés és fizetés feltételeiről. Ha még nincs ilyened, kérdezd meg kezelőügyvédedet, jogászodat!
A fenti elemek sorrendje szinte tetszés szerint változtatható, bizonyos elemek igény szerint akár el is hagyhatóak – merj bátran kísérletezni, de soha ne felejts el tesztelni!
Mindig tartsd észben az alapszabályt:
Ne felejtsd el, hogy a fenti tudásanyag általános esetekre vonatkozik; elképzelhető, hogy egy jó megoldás semennyi vásárlást nem generál, ahogy az is, hogy egy rossznak látszó oldal konverziója az egekben van.
A landing oldal/sales oldal sorozat korábbi cikkei:
Ha bármit változtatsz a sales-, vagy landing oldaladon, mindig teszteld az eredményeket!
Szeretnél minden blogbejegyzésről tudni? Iratkozz fel a bloglevélre!
Szeretnél napi betevő tippeket, érdekességeket kapni? Találkozzunk a Facebook-on!