Nagyon sokszor kérdezik meg az ügyfeleim/tanítványaim/olvasóim: „Muszáj nekem weboldalt/blogot indítanom? Hiszen ott van a Facebook oldalam*, azon minden megtalálható!” A válasz igen, muszáj, vagy legalábbis erősen ajánlott. Nézzük, hogy miért jobb a blog, mint a Facebook!
*vagy bármely más közösségi média felület
5 ok, miért jobb a blog, mint a Facebook
1. A Facebook elszáll, a blog megmarad
A Facebook posztok nagyon jók arra, hogy folyamatosan tartsd a kapcsolatot a követőiddel, szem előtt legyél. Az emberek többsége minden nap órákat tölt el a felületen, itt tájékozódik, itt tartja a kapcsolatot az ismerőseivel, szakmai, vagy a hobbijának megfelelő csoportokban aktívkodik…
Bár vannak korosztályok, ahol csökken a Facebook jelentősége, de egyelőre megkerülhetetlen.
Jogosnak tűnik, hogy ha van egy Facebook oldal, akkor elérnek minket, fel tudják velünk venni a kapcsolatot, fölösleges tehát mellette még egy blog is.
Azt azonban ne felejtsd el, hogy a Facebook posztoknak van egy élettartama. Amit ma kiteszel, az holnapra eltűnik a süllyesztőben. A legtöbben nem a Facebook oldaladat látogatják, csak azokat a posztokat látják, ami bekerül a hírfolyamba, és a lecseng a posztod, akkor már csak nagyon kevesen fognak találkozni vele.
A csoportokban egy kicsit jobb a helyzet, legalábbis az én tapasztalatom ezt mutatja, de a nagyon régi posztokra általában ott sem érkezik reakció. Egy weboldal esetében viszont láthatod a statisztikában, hogy a régebbi tartalmakra is szép számmal találnak rá a keresőkben, sőt, fel is frissítheted őket időről-időre, hogy újra népszerűek legyenek.
2. Gyors info vs. valódi tartalom
A Facebook nagyon jó arra, hogy gyorsan megoszd a legfrissebb újdonságokat, híreket, sőt, edukációra, bizalomépítésre is használhatod. Fontos azonban szem előtt tartani, hogy ez egy hihetetlenül ingergazdag környezet, ahol szinte folyamatosan jönnek az értesítők, és az új tartalmak, ezért nem igazán alkalmas arra, hogy az ember elmélyedjen egy-egy hosszabb szövegben. Az igazán minőségi anyagokat ezért továbbra is érdemes a weboldaladra tenni, ahol jobban tud fókuszálni az olvasó.
Egy blogbejegyzésbe további tartalmakat is belinkelhetsz, így még jobban el lehet mélyedni az adott témában.
3. Azok a fránya SEO szempontok…
Természetesen egy-egy Facebook poszt vagy oldal is megjelenhet a keresőben, de alapvetően elmondhatjuk, hogy a weboldalt még mindig könnyebb keresőoptimalizálni. Aki konkrétan téged keres, annak a Google kidobja a Facebook oldaladat, de aki csak nagy vonalakban a témád iránt érdeklődik, az kisebb valószínűséggel fog rád találni, ha nincs egy jól felépített weboldalad mellé.
4. Mégis, ki a #&@ vagy te?
Nincs is annál idegesítőbb, legalábbis számomra, amikor szimpatikus egy vállalkozás, felmegyek a Facebook oldalára, és nem derül ki semmi. Vannak persze aktuális tartalmak, érdekességek, egy-két termék, de hosszan-hosszan kell görgetnem, hogy kiderüljön például, hogy pontosan mivel foglalkoznak, vagy hol találom meg őket, mikor vannak nyitva, hogyan rendelhetem meg a termékeiket, stb… Természetesen van a Facebookon lehetőség online bolt létrehozására, és ki lehet tölteni a névjegy menüt is rendesen, de az a tapasztalatom, hogy sok Facebook oldal tulajdonosa nem fordít erre kellő figyelmet.
(Ugyanezért szoktam javasolni, hogy újra és újra érdemes kitenni posztokat arról, mivel foglalkozol, megmutatni a termékeid, szolgáltatásaid, bemutatkozót írni: lehet, hogy az aktív követőid tudják, de aki most hall rólad először, az nem fog 200 posztnyit visszagörgetni, hogy megtalálja. Amúgy is, ismétlés a tudás anyja😊)
Egy weboldalon viszont alap, hogy szépen össze vannak gyűjtve a fő tevékenységek, van bemutatkozás, kapcsolati űrlap, ki van írva a telefonszám, nyitvatartás, megtalálom a termékeket a webshopban… Nem kell keresnem, nem kell görgetnem, mert egyből tudom, mit hol találok, és nagyon gyorsan be tudom gyűjteni a szükséges információkat.
4. A saját felület előnyei
A Facebook nem a tiéd. A blogod igen.
A Facebookot lekapcsolhatják, leállhatnak a szerverek, kivonulhat az országból, letilthatják az oldaladat, vagy a felhasználói fiókodat, fizetőssé tehetik az egészet – bármi történhet vele. Szokott is, és olyankor jön a kétségbeesés.
A saját weboldalad felett nagyobb kontrollod van, amíg fizeted a tárhelyet, és gondoskodsz a rendszeres karbantartásról, biztonsági dolgokról, addig alapvetően nagy baj nem történhet vele. Ha pedig probléma akad a működésében, akkor jó esetben tudsz a szolgáltatódhoz fordulni, aki magyar ügyfélszolgálattal, rövid határidővel a rendelkezésedre áll, és pikk-pakk megoldja a gondot.
A weboldaladra tehetsz feliratkozást*, begyűjtheted a követőid email címeit, így akkor is el tudod érni őket, ha maga az oldal nem működne. A Facebook nem adja át a követőid adatait.
Aki próbálta már elérni a Facebook ügyfélszolgálatát egy téves letiltás miatt, az tudja, mennyit számít ez…
*hírlevél listát oldal nélkül is lehet persze építeni, de megint az a tapasztalatom, hogy akinek nincs weboldala, annak általában listája sincs.
5. A rohamosan csökkenő elérések
Mondanom sem kell, hiszen minden oldaltulajdonos tapasztalja a saját bőrén, hogy a Facebookon és a hasonló felületeken egyre rosszabbak az elérések, egyre kevesebb követő látja a posztjaidat. Efelett nagyjából semmi kontrollod nincs, maximum fizetős hirdetésekkel tudsz javítani a helyzeten.
A saját felületeid elérése viszont rajtad múlik: megfelelő keresőoptimalizálással, a bejegyzések terjesztésével, reklámokkal, hírlevelekkel, ingyenes és fizetős eszközökkel gondoskodsz arról, hogy folyamatosan egyre több ember találjon rád, és lehetőleg egyre több pénzt hagyjon nálad😊
+1: A hitelesség
Egy Facebook oldalt létrehozni pár perc, bárki megteheti. Egy weboldal felépítése hosszabb dolog, ezáltal súlya is van, sőt, bizonyos törvényi szabályozások is vannak a működésére, például ki kell írni a nevet, címet, tárhelyszolgáltatót, elérhetőséget. Ezáltal nagyobb bizalmat ad, mintha valakinek csak egy gyorsan összeütött Facebook oldala van…
Akkor Facebook oldal már nem is kell?
Dehogynem! Sőt, lehet csoportod is, jelen lehetsz az instán, a Linkedinen, a Tiktokon, a Pinteresten, és az összes többi felületen is, ízlés szerint. Ezek a felületek nem ütik, hanem jó esetben kiegészítik egymást: a weboldal a stabilitás, a közösségi média a dinamizmus. Az egyiken hangsúlyosabbak az állandó információk, a másikon könnyebb megosztani az aktualitásokat. Egy jó tartalommarketing tervezéssel mindennek megvan a helye, és ideje, és szép, egységes portfóliót alakíthatsz ki:)
Szeretnél még több hasznos tippet?
Megjelent az írd meg magad! szövegíró tankönyv vállalkozónak, amibe 336 oldalnyi tömény okosságot írtam bele a szövegírásról, vásárlói pszichológiából, vállalkozásról, tartalommarketingről, értékesítésről…