fbpx
Ha ma kezdeném, máshogy vágnék bele? Határozottan igen. Nem mintha olyan nagyon-nagy hibákat vétettem volna az elején, de ha kezdő vállalkozó koromban valaki mellém állt volna, és elmondja ezt az 5 alapdolgot, akkor biztos, hogy egészen máshol tartana most a vállalkozásom. Szóval ha te még csak most vágsz bele, akkor olvasd el ezt a cikket, és legyél okosabb, mint én voltam:)

Mit tanácsolnék egykori önmagamnak? Mit tanácsolnék neked, kedves Kezdő Vállalkozó, aki éppen most állsz az új életed küszöbén? Merthogy ne legyenek illúzióid: a vállalkozás gyökeresen meg fogja változtatni az életedet. Csak rajtad múlik, hogy ez a változás pozitív, vagy negatív lesz.

De nem kell kétségbe esned, a dolog egyáltalán nem olyan vészes, mint amilyennek tűnik; összegyűjtöttem 5 olyan tanácsot, amit nagyon jó lett volna, ha valaki anno elmond nekem.

Úgy érzed, hogy te ezeken már túlléptél és „haladó” vállalkozó vagy? Akkor pedig fusd át ezt az 5pontos listát, és utána a komment-szekcióban írd hozzá a saját tippjeidet: segítsünk együtt a kezdőknek!

Készen állsz? Hajrá, vágjunk bele!

5 tipp kezdő vállalkozóknak

1. Legyél szerelmes a vállalkozásodba!

Hú, ez nagyon elvontan hangzik, igaz? Tisztára, mint egy Disney-mese.

Tudod, mi nem Disney-mese? A vállalkozás. Szuper dolog persze, de lesznek pillanatok, napok, vagy akár hetek, amikor baromi kemény lesz. Amikor semmi nem úgy történik, ahogy elképzelted, nem konvertálnak a hirdetések, nincs megrendelésed… vagy épp ellenkezőleg, amikor hirtelen berobban a siker, és annyi munkád lesz, hogy azt sem tudod, hol kezdd. Nagyon könnyű a mélypontra kerülni, és nagyon nehéz továbblendülni, ha „csak úgy” szereted a vállalkozásodat. Ehhez igazi szenvedély kell, és időről-időre emlékeztetned kell magadat erre a szenvedélyre. Mert akárcsak a szerelem, ez is elhamvad néha. De ha odafigyelsz rá, és életben tartod, akkor újra és újra erőt ad a nehéz pillanatokban.

2. Lélegezz együtt a célközönségeddel!

Kezdő vállalkozóként (sőt, haladóként is) ezer helyről ömlik rád az info, hogy mit kellene csinálnod. Posztolj, hirdess,  csinálj weblapot, webshopot, offline üzletet, szórólapozz, instagramozz, facebookozz, olvasd el ezeket a tippeket, meg azokat is, és valósítsd meg mindet!
A végeláthatatlan todo listában könnyű elveszíteni a fókuszt, és megfeledkezni a legfontosabbról: a (leendő) vevőidről.

Ne akarj mindenhol ott lenni egyszerre, mert ez lehetetlen. Tudd, hol a célcsoportod, mi érdekli őket, mivel lehet felkelteni a figyelmüket, és az eszközök kiválasztásakor mindig ez lebegjen a szemed előtt: hatékonyan tudod őket megszólítani ezzel és ezzel az eszközzel? Ha igen, akkor nézd meg, hogy tudod-e úgy használni, hogy elérje a célodat, hozza a számokat, ugyanakkor idő- és költséghatékony legyen. Ha nem, akkor ugorj tovább egy következő szuper ötletre: ne aggódj, találsz még ezret.

3. Ne törekedj a tökéletesre

Biztosan te is hallottad már, hogy az életben semmi nem tökéletes. Valahogy mégis azt érzed, hogy neked hibátlan blogbejegyzést/facebook oldalt/weboldalt/terméket kell letenned az asztalra, enélkül el sem indulhatsz.

Hetekig keresed a tökéletes domainnevet, utána hónapokig csiszolgatod a weboldalad. Napokat dolgozol egy blogbejegyzésen, utána publikálás után mégis átírod 3x, mert nem tetszik.

Elárulok egy titkot: a hibák nagy részét kizárólag te veszed észre. Ha értékes az üzeneted/terméked/oldalad, akkor az emberek a pozitív dolgokra fognak koncentrálni, nem pedig az apró hiányosságokra.

Mondok egy példát – szándékosan nem marketingeset.
Tavaly nagy lakásvásárlásban-lakásfelújításban voltam, és télre ért be a gyümölcse. Addigra lett olyan az ingatlan, hogy már nyugodt szívvel hívtam meg embereket. Még be sem léptek az ajtón, már előre szabadkoztam: hú, ott azt a festékfoltot elfelejtettem felmosni, ja, ezt az ajtót még le kell cserélni, és hát a fürdőszoba felújítása az majd jövőre lesz meg, mert nem volt már rá energia…

Tudod, mit mondtak az emberek, amikor beléptek a lakásba?
Senki nem mondta, hogy „de ronda ez a csempe”, vagy „ja, látszik, hogy az ajtó bal felső sarkában meg van kopva a festék.” Leginkább azt mondták: „Azta, de hangulatos lakás, nagyon jól sikerült!”

Persze ez nem azt jelenti, hogy adj ki silány munkát a kezedből, sőt! Az üzleti életben van egy úgynevezett MVP szint, a Minimum Viable Product, azaz Minimálisan Életképes Termék. Ezt a leggyorsabban elkészíthető, első működő prototípusra használják, a terméknek/honlapnak/bármi másnak az az állapota, amikor még nem tökéletes ugyan, de már piacképes. Ezt a szintet kell becéloznod. Ha már élesítetted, akkor ráérsz szépíteni, szöszölni rajta – közben meg már jön is belőle a bevétel:)

Ha örökkön-örökké tökéletesítesz, soha nem fogsz kiállni semmivel a nagyközönség elé, mert soha nem fogod késznek érezni. Erről már korábban írtam egy blogot, olvasd el itt!

4. Állj meg, és gondold át az eredményeidet!

Ez a tipp nem csak kezdőknek hasznos, én magam is csak a közelmúltban jöttem rá, mekkora ereje van a visszatekintésnek:) Minél nagyobb a rohanás, annál könnyebb elveszni a napi rutinban. Amikor csak a todo listádat nézegeted, és azt figyeled, hogy mennyi mindent kell még megcsinálnod, könnyen elsiklasz afelett, hogy mennyi mindent értél már el eddig is.

Nekem van egy kedvenc vállalkozótársam (helló Hajni!), akivel a kezdetektől nagyon sokat beszélgettünk, segítettünk egymásnak. Valamivel később kezdte, mint én, így ott sündörögtem körülötte a legelejétől, és hihetetlen hatással volt rám, hogy mennyi energiát tett bele, és milyen rövid idő alatt lett ismert és elismert szakember. Egyszer épp egy rendezvény előtt beszélgettünk telefonon, és arról panaszkodtam neki, mennyi dolgom van. Előadást tartottam, kiállító voltam, szórólapokat kellett nyomtatni, diákat összerakni, standot kitalálni… szóval nagyban nyafogtam a sok-sok tennivaló miatt, amikor ő csak annyit mondott:

„Wow, nagyon büszke vagyok rád, hogy előadó és kiállító leszel!”

És ekkor döbbentem rá: hát tényleg! Nem az a kérdés, hogy mennyi dolgom van vele, hanem az, hogy meghívtak egy olyan rendezvényre szakértőnek, amin pár éve még én magam is csillogó szemmel ültem a közönségben. Hát nem nagy dolog ez?

Azóta igyekszem rendszeresen tartani egy-egy délutánt, amikor lelassulok, félreteszem a teendőket, és csak átgondolom, mi mindent értem el mostanában. Sőt, meg is szoktam írni blogban (itt a januári), illetve hírlevélben. És tudod, mit? Rengeteg erőt ad a folytatáshoz!

5. Bátran kérj segítséget!

Azt hitted, hogy elég a szuper termékeddel/szolgáltatásoddal foglalkozni?
Van egy rossz hírem… Adózás, pénzügy, marketing, adminisztráció, termékfejlesztés, ügyfélszolgálat, sales, kommunikáció, logisztika… Nagyon-nagyon-nagyon könnyű elveszni az elején, annyi mindent kell egyszerre csinálnod. Egy csomó olyan dolgot kell megtanulnod, amiről korábban talán fogalmad sem volt. Sőt, egy csomó olyan dolgot kell megtanulnod, ami talán a lehető legkevésbé érdekel. (Nekem például ilyen a pénzügy meg a GDPR. A hideg ráz tőle, mégis foglalkozni kell vele.)

Ebben segíthet egy jó mentor, aki irányt mutat, illetve egy jó társaság, ahol tapasztalt vállalkozók vesznek körbe. A szakmai facebook csoportokban is nagyon sok segítséget kaphatsz (legtöbbször ingyen), illetve a tagtársak ajánlani tudnak neked olyan szakértőket, akik segítenek az egyes részterületeken eligazodni.

Még ha úgy is tervezed, hogy a jövőben kiszervezel egy csomó mindent, akkor is érdemes az alapokat megtanulnod minden területen. Részint azért, mert eleinte általában elég kevés pénz van az alvállalkozók megbízására, részint pedig azért, hogy könnyebben tudd (majd) átadni a feladatokat.

Duplán megéri tanfolyamokra, képzésekre költeni, hiszen itt a tudás mellett szintén új ismeretségekre tehetsz szert, segítséget kaphatsz, de akár üzleti partnereket is szerezhetsz. Sőt, barátokat is. Vállalkozó barátokra pedig nagy szükséged lesz a közeljövőben, mert ők meg fognak érteni, támogatni és segíteni fognak azokban a dolgokban, amiket a hagyományos, alkalmazott barátaidnak hiába is mesélnél.

Erre nagyon jó alkalom lesz például a hamarosan induló, Írd meg magad! marketing szövegírás tanfolyam, ahol többek között ezekkel a témákkal fogunk foglalkozni:

  • Mi a marketing?
  • Hogyan hass az érzelmekre?
  • Hogyan találj témákat?
  • Hogyan tervezz tartalommarketinget?
  • A szövegírás lépései
  • Kulcsszavak és SEO
  • Hogyan írj sales oldalt?

Szeretnéd megtanulni, hogyan írhatsz hatékony marketingszövegeket?

Ahol a figyelemfelkeltő, ellenállhatatlan, hatékony webszövegek születnek.

Szolgáltatások

  • Marketing szövegírás
  • Tartalommarketing
  • Keresőoptimalizálás
  • Sales oldalak