Te is hallottad már azt, hogy az emberek ma már nem olvasnak? Hogy fölösleges hosszú szövegeket feltenni a weboldaladra, mert úgysem fogja megnézni senki? Hogy a bejegyzések átlagos hossza legyen csak 300 szó, mert annál több már nem fog eljutni a célcsoport agyáig?
Marketing szövegíróként számtalanszor találkozom a problémával, hogy a megrendelők azt kérik, csak minimális szöveg legyen az oldalon, mert úgysem olvassa el senki. Pedig ha így lenne, akkor egyáltalán semennyi szövegre nem lenne szükség – akkor viszont információt sem tudnánk átadni az olvasónak.
A te weboldalad milyen étel lenne?
A szöveg és a design kapcsolatát úgy kell elképzelni, mint egy tányér ételt kedvenc éttermünkben: a legfinomabb falatok is jobban esnek, ha szépen tálalják őket, de a legszebb dekoráció sem segít, ha amúgy (szinte) üres a tányér. A hangsúly az arányokon van: azért megyünk étterembe, mert enni szeretnénk, és azért étterembe megyünk, mert szeretnénk egy is extrát az ételünk mellé. Ugyanez a helyzet a weboldaladdal: a szép tálalás fogja odavonzani az olvasót, de könnyen úgy érezheti, hogy hoppon maradt, ha nem elégíti ki az információéhségét. Ezért arra a kérdésre, hogy „mennyi szöveg kell a weboldalra”, azt szoktam mondani: éppen elég. Éppen elég ahhoz, hogy minden kérdést megválaszoljon, minden tájékoztatást megadjon, de túl soknak sem szabad lennie; maradjon hely a desszertnek is;)A tévhitekkel ellentétben hosszabb szöveget is el lehet olvastatni az érdeklődővel, ehhez csupán 2 dolog kell:
- A szöveg legyen informatív, jól megírt, könnyed és olvasható
- A tálalás legyen csábító, hogy valóban kedve legyen elolvasni azt.
Hogyan olvastassunk el hosszabb szövegeket a neten?
A hosszabb szövegek titka tehát részben az, hogy megfelelően tárjuk az olvasó elé. Itt arra kell odafigyelni, hogy vizuálisan vonzó, jól tagolt, és olvasható legyen: sokat számít a színek kombinációja, a betűméret, a képi anyagok és a bekezdések. Hosszabb szöveget például a legtöbbször világos alapon sötét betűkkel írunk (például fehérre, bézsre feketével), odafigyelve arra, hogy a két szín kontrasztos legyen. Érdemes talpatlan (sans serif) betűtípust és „rendezetlen” sorvégeket használni, ezeket ugyanis könnyebb követni a monitoron. Szakítsuk meg a szöveget gyakran sor- és szakasztörésekkel, és ne féljünk felsorolásokat, számozott listákat használni. Ezek átláthatóbbá teszik az anyagot, ráadásul a befogadást, megjegyzést is segítik – a középiskolai, egyetemi jegyezetekre emlékeztetnek:) Ha bonyolultabb statisztikát, sok-sok adatot szeretnénk egyben átadni, az könnyen unalmassá válhat, de egy infografika máris jobban szemlélteti a tudnivalókat. Stock fotók helyett is érdemes saját képeket használni, hiszen ezek valóban különlegessé teszik a cikket – míg a tucatnyi más helyen látott kép láttán kevesebben éreznek ingert, hogy tovább kattintsanak. Fontos, hogy szakítsa meg a szöveget rendszeresen egy-egy alcím, ami legalább olyan figyelemfelkeltő, mint a főcím maga, így tovább olvasásra csábítva a látogatót. Végül, de nem utolsósorban fontos szem előtt tartani, hogy minden téma, célcsoport, weboldal más és más: ha igazán hatékony honlapot akarunk építeni, akkor a statisztikák követésével a Google Analytics eszközeivel és hőtérképek segítségével mindig tudunk tovább finomítani, hogy a lehető legjobb eredményeket érjük el! Ha hiszed, ha nem, megfelelő eszközökkel akár egy 2000+ szavas cikk is népszerű lehet olvasói körében.Te milyen hosszú szövegeket szoktál írni?
Szeretnél még több hasznos tippet?
Megjelent az írd meg magad! szövegíró tankönyv vállalkozónak, amibe 336 oldalnyi tömény okosságot írtam bele a szövegírásról, vásárlói pszichológiából, vállalkozásról, tartalommarketingről, értékesítésről…