…és hogyan kell neked igazodnod ehhez? Az elmúlt 10 évben teljesen átalakultak az olvasói, felhasználói és keresési szokások, a legtöbb weboldal mégsem alkalmazkodik hozzájuk. Olvass tovább és megmutatom, mi az, ami egészen másképp működik már – és hogyan profitálhatsz ebből! Gyorsan kattints, mielőtt a konkurencia is rálel a cikkre;)
Mióta van weboldalad? 1 éve? 5 éve? 10? Ezidő alatt változtattál valamit a keresőoptimalizálási módszereiden?
Ha naprakész vállalkozó vagy, aki a mutatóujját mindig a legújabb trendeken tartja, akkor bizonyára te is képben vagy az algoritmusfrissítésekkel, a technikai változásokkal kapcsolatban, és ezeknek igyekszel is megfelelni. Szuper!
Viszont elenyészően kevés keresőoptimalizáló szakember cikkezik arról, hogy a gépek mellett az emberek is változnak, és ezekre a változásokra is igen fontos lenne odafigyelni. Sőt, talán még fontosabb is, mint az algoritmusokra, hiszen elsősorban az embereknek írsz a honlapodon, ugye?
A múltkori cikkben már beszélgettünk arról, hogy új irányzatok fújnak SEO-berkekben – most pedig nézzük meg a dolog emberi oldalát:)
Hogyan keresnek az emberek az interneten?
Az emberek, akik információ után kutatnak a neten, vagy csak úgy böngészgetnek, nem ugyanolyanok. Nem csak arra gondolok, hogy vannak férfiak, meg nők, meg fiatalok, meg idősebbek. Hanem arra, hogy mások az indítékaik, hiszen az érdeklődésnek más-más fázisai lehetnek.
Régen, ha érdekelt valami, felmentünk egy konkrét oldalra, vagy beírtuk a kulcsszavakat a keresőbe. Ma viszont már sokkal több időt töltünk online, azt is főleg a facebook, vagy más, közösségi média oldal böngészésével, így sokkal több szituációban találkozhatunk információval, érdekességekkel. Nézzük, milyen fázisai vannak a keresésnek!
0. fázis: a szürke hétköznapok
Ilyenkor az ember nem igazán van problématudata, illetve még nem ismerte fel. Például régóta gyanús neki, hogy éjszakánként valaki titokban kisebbre varrja a ruháit, de még eszébe sem jut a „túlsúly” szó.
Itt még nem keres konkrétan semmit, nem foglalkozik a dologgal, de ha szembejön egy cikk, ami összhangban van a fejében motoszkáló kisördöggel, akkor nagy valószínűséggel rákattint és átolvassa. Azokat, akik ebben a fázisban vannak, nem a pontosan adagolt kulcsszavakkal fogod megfogni, nem a keresőoptimalizálásra kell helyezned a hangsúlyt, hanem arra, hogy olyan cikkeket írj, amik a hatalmas tartalomzajban felhívják magukra a figyelmet. Az ebben a fázisban lévő olvasóid valószínűleg nem a google-ből érkeznek majd, hanem a facebookról, vagy más felületekről.
Ebben a fázisban segíthetsz neki sokat tartalommarketinggel, vagyis olyan, érdekes tartalmakat adsz neki, amit szívesen elolvas, és amivel finoman felhívod a figyelmét az esetleges problémára. Eszed ágában sincs még megoldást nyújtani, vagy bármit is eladni neki, csak megemlíted azokat a dolgokat, amikből magára ismerhet.
1. fázis: a probléma felismerése
Itt már rájött, hogy gáz van. Most már érzi, hogy kifullad, mire felér lépcsőn a másodikra. Sokkal nyitottabb az ilyen témájú írásokra, ha meglátja a cikkedet a hírfolyamban, szinte biztos, hogy rákattint, és talán már rá is keres – de ebben a fázisban még nem túl elkötelezett. Amíg nem fáj eléggé, addig nem biztos, hogy cselekedni is fog. Sokan hónapokig vagy akár évekig el tudnak lenni ebben a szakaszbananélkül, hogy bármit tennének ellene. Itt is fontos tehát, hogy elsősorban az embereknek írj, de már érdemes figyelembe venni a kereső igényeit is. Szőrmentén.
2. fázis: megoldási inger, információgyűjtés
Oké, most már eléggé fáj, tegyünk valamit ellene! Itt jön az a pont, hogy az emberek elkezdik beírni a gondjaikat a google-be, tehát ebben a fázisban fontos a keresőoptimalizált tartalom és persze a hirdetések is. Hírlevelekre iratkozik fel, teszteket olvas.
Azon kívül, hogy az ember ilyenkor feltúrja az internetet, fontos szerepet játszanak még a személyes ajánlások, szakértői ajánlások, influencerek, akarva-akaratlanul informálódik a reklámokból, és más marketing anyagokból, és persze kézzel fogható termék esetén elmegy a boltba, és kezébe veszi, megnézi a szimpatikus cuccot is.
Ha valaha is foglalkoztál értékesítéssel, akkor ismerősek lehetnek a fenti stációk, ezt a sales-tankönyvekben vásárlási fázisoknak hívják, és még tovább is folytatódnak. (A 0. kivételével – azt én tettem hozzá). Mivel ez a cikk nem arról szól, hogyan jutnak el majd végül a döntésig, ezért itt megállunk, de ígérem, hogy lesz majd még anyag, amiben ezeket részletesen bemutatom. Most inkább térjünk vissza a fősodorba, azaz:
Mi köze ennek a keresőoptimalizáláshoz?
Pontosan ugyanaz, mint amiről a múltkori cikkben is szó volt: ne a kulcsszavakat kutasd, ne azt nézd, hogy vajon mit kell tenned ahhoz, hogy jó helyen hozzon a Google. Ha az emberekhez akarsz eljutni, akkor azzal törődj inkább, hogy mi foglalkoztatja őket az egyes fázisokban? Hogyan adhatnál olyan tartalmat, ami megválaszolja a kimondott vagy kimondatlan kérdéseiket? Hogyan oldhatod fel bennük a dilemmákat? Hogyan segíthetsz, hogy felismerjék a problémáikat, megoldják azokat, ezáltal szebb és jobb legyen az életük?
Én szentül hiszek abban, hogy vállalkozóként NEM az életcélunk, hogy a találati lista élére kerüljünk. Nem is az, hogy sok pénzt keressünk. Ezek csupán eszközök, illetve kellemes mellékhatások. A fő célunk az, hogy segítsünk az embereknek (vagy az állatoknak, az űrlényeknek, esetleg a Földnek – megfelelő rész aláhúzandó), és ezáltal jobb hellyé tegyük a világot.
Tedd félre egy kicsit, amit a keresőoptimalizálsról tanultál, lépj hátra, és nézd meg azt, hogyan kerülhetnél közelebb a fő célhoz. Ha érdekes, értékes tartalmakat adsz az embereknek, akkor igenis szeretni fogják a cikkeidet. Ha szeretik a cikkeidet, elolvassák, kattintanak, megosztják, azt a Google is látni fogja.
A következő cikkben rásegítünk egy kicsit erre, és megnézzük, mit tehetsz, hogy egy régebbi, jó posztod újra népszerűvé tedd:)