Bizonyára te is észrevetted már, hogy amikor kiteszel egy cikket a blogodra, akkor van egy életgörbéje: először senki nem látja, aztán elkezdik felfedezni, egyre többen olvassák, aztán lecseng. Ha igazán jót írtál, jön még rá forgalom a keresőkből, de van olyan, ami pár hónap után már teljesen elhagyatottá válik, pedig amúgy hasznos a célcsoportnak. Ma arról fogunk beszélgetni, hogyan pörgetheted fel ezeknek a régi, még mindig hasznos bejegyzéseknek a népszerűségét!
Amikor megírsz egy cikket, szíved-lelked beleteszed, ugye? (Ha kiszervezed, akkor az én szívem-lelkem, de ez most ebben a bejegyzésben lényegtelen.) A legjobb tudásodat adod bele, hogy valóban hasznos és érdekes legyen a célcsoportod számára. És tök jó lenne, ha nem csak páran olvasnák, és nem csak pár napig hozna látogatottságot, hanem később is sokan kattintanának rá, ugye?
És persze van olyan, hogy egy régi cikk már nem tetszik – lásd lejjebb.
De ne ess pánikba: egy kis ráncfelvarrás itt, egy kis átöltöztetés ott és máris újra a köztudatba kerülhet!
A te szekrényedben is vannak ijesztő csontvázak?
Veled is előfordult már, hogy visszanéztél egy régi cikket és halálra rémültél tőle? Azóta annyit csiszolódott már a stílusod, annyival többet tudsz az adott témáról, hogy el sem tudod képzelni, hogyan vállalhattad fel ezt az írást anno. És pláne, hogyan gondolhattad, hogy ez komoly szakmai anyag, ami bárkinek is hasznos lehetne, hiszen annyira evidensnek tűnnek benne a dolgok!
Ilyenkor a legtöbben 3 dolgot tesznek:
- Becsukják a böngészőt, és soha többet nem is akarják látni a saját ifjúkori zsengéiket
- Törlik a bejegyzést, mert a mai tudásukkal és szakértői státuszukkal ciki felvállalni
- Bepánikolnak, hogy a mostani írásaik később pont ugyanilyen röhejesnek tűnnek majd és soha többet nem írnak.
Ezek a legrosszabb dolgok, amiket tehetsz.
Volt a régi bejegyzéseidnek olvasója? Valószínűleg igen, ezt láttad anno a statisztikában. Kaptál rá pozitív visszajelzést, kommentet, lájkot, mondta valaki, hogy „köszi, ez hasznos volt”? Ha igen, akkor ez azt jelenti, hogy akkor és ott te minőségi információt tudtál átadni. Az, hogy azóta tovább fejlődtél, és ma már szegényesebbnek látod az adott bejegyzést, nem hátrány, hanem kifejezetten előny! Érdemes ezt az előnyt most kiaknáznod. Nézzük,
Hogyan turbózd fel a régi blogbejegyzéseidet?
Akár olyan bejegyzésről beszélünk, amit már nem érzel sajátodnak, akár olyanról, ami nagyot ment, de mára csökkent a népszerűsége, van néhány lépés, ami segít a ráncfelvarrásban:
1. Nézd át a SEO-t!
Ha még harmatos virágszál voltál, amikor az adott cikket írtad, akkor valószínűleg semmit, vagy nagyon keveset tudtál a keresőoptimalizálásról. Érdemes a mostani fejeddel átnézni, hogy vannak-e benne kulcsszavak, ezek összhangban állnak-e a weboldalad kulcsszavaival (mert ugye végeztél kulcsszókutatást azóta többször is?), és megfelelő-e a kulcsszóarány.
- Ha ezek bármelyikére is nem a válasz, akkor frissítsd fel a cikket.
- Ha a válasz igen, ezek megvoltak, akkor ne felejtsd el, hogy a kevesebb ma már több! Lehet, hogy anno telitömködted kulcsszavakkal a cikket, mert azt hitted, az vezet majd eredményre, ez esetben most nyugodtan kihúzhatsz közülük egy párat.
- Ha akkoriban már konyítottál a keresőoptimalizáláshoz, akkor mindenekelőtt nézd meg, hogyan teljesít az oldalad jelenleg: a Search Console sokat segít ebben. Időközben a Google paraméterei is változhattak, könnyen lehet, hogy ami akkor jó volt, azt ma már máshogy értékeli.
Keress kapcsolódó tartalmakat!
Ha megvannak a kulcsszavak, érdemes átnézned a többi blogbejegyzésedet, amiket hasonló kulcsszóra optimalizáltál, illetve a neten is kereshetsz hasonló tartalmakat, amiket érdemes belinkelned a bejegyzésbe. A Google szereti, ha a kontent nem magányosan ácsorog, hanem egy hálózat egy részeként van fenn a neten. Erről már írtam pár mondatban ebben a bejegyzésben.
Ha sok érdekes cikket tudsz belinkelni, főleg, ha a linkek a saját oldaladra mutatnak, akkor cornerstone-bejegyzést is csinálhatsz a régi jó posztból.
2. Írd újra!
Új gondolataid vannak az adott témával kapcsolatban? Új kutatások láttak napvilágot? Csiszolódott a stílusod és ciki már a régi blogbegjegyzés? Milyen jó, hogy nincs kőbe vésve: egészítsd ki, alakítsd át, bővítsd, reszelgesd bátran! Arra nagyon figyelj, hogy ha jó helyen hozza a kereső, akkor csak óvatosan alakítgasd, nehogy most hátrébb sorolja.
Kezdő bloggereknél gyakori hiba, hogy össze-vissza csaponganak a témák közt, nincs egy szép íve a cikknek. Ezt szintén könnyedén kijavíthatod most.
3. Formázd újra!
Szintén volt már szó arról, hogy a cikkeidnek nem csak a tartalma, de a külseje is számít. Ha anno pongyolán töltötted fel, nem voltak benne alcímek, képek, felsorolások, vagy egész egyszerűen csak egy másik WordPress-sablonhoz volt igazítva a tartalom formázása, akkor most itt az idő, hogy ráncba szedd egy kicsit a tartalmat. Kerülhetnek bele infografikák, ábrák, kitöltheted a címkéket, frissítheted a képeket. És persze ne hagyd ki a legfontosabbat, az alcímeket! Ezekhez használj H2 (H3, H4 stb.) kiemeléseket, és ne feledd, hogy itt a ragyogó alkalom az alcímekbe belefogalmazni a kulcsszavaidat is.
4. Válaszold meg a kérdéseket!
Amikor anno elkészítetted a cikket, biztosan jöttek hozzá még kérdések kommentben, a facebookon, privátban vagy emailben. Ezeket most fogalmazd bele a felújított bejegyzésbe, és természetesen válaszold is meg őket olyan kimerítően, amennyire csak lehetséges.
A cikk végén pedig buzdítsd az olvasót, hogy ők is kérdezzenek. Például te is bátran kérdezhetsz ezzel a cikkel kapcsolatban!
5. Tegyél bele példákat
Amikor anno megírtad a bejegyzést, még lehet, hogy csak elméleti tudásod volt az adott témáról, de mostanra szakértővé váltál: frissítsd fel a bizniszedből vett példákkal, esettanulmányokkal! Ha lehet, ezek ne rólad szóljanak, hanem egy adott probléma megoldásáról. Akkor a legjobb, ha ezekben az olvasóid magukra és a saját problémáikra ismernek, ezért elsősorban a legtipikusabbat válaszd. Másodsorban pedig a legkülönlegesebbet vagy leglátványosabbat:)
6. Kérd fel az olvasót egy keringőre!
Ha valaki végigolvasta és hasznosnak találta a cikket, akkor bizonyára szeretne még hasonló tartalmakat látni tőled. Ne hagyd hát ki a cikk végéről a feliratkozást, hívd fel a figyelmét arra, hogy kövessen facebookon, Tiktokon vagy egyéb felületeken.
Nézd csak:
7. Alakítsd át több platformra!
A bejegyzést elmesélheted egy Tiktok videóban, az alcímekből csinálhatsz lapozós posztot Instagramra, készíthetsz egy esettanulmányt Linkedinre. Minél több formátumba tudod átültetni, annál nagyobb eséllyel találod el a célcsoportodat. Egy egész webinárt tartottam arról, hogyan lehet egy tartalomból több platformra kontentet gyártani a lehető legkevesebb erőfeszítéssel, nézd meg az összefoglalót ide kattintva.