3 tipp, hogy valóban hatékony legyen az együttműködés
Minden vállalkozó életében eljön a pillanat, amikor már nem bírja, vagy nem akarja egyedül csinálni a munkát, és elgondolkodik azon, hogy segítséget vesz igénybe. Ilyenkor vagy alkalmazottat vesz fel az adott feladatra, vagy keres egy másik vállalkozót, aki besegít neki bizonyos területeken. Optimális esetben a segítség még jobban is ért a feladathoz, mint a megbízó, ezáltal amellett, hogy időt nyer, jobb eredményt tud nyújtani, így dupla hasznot hajt.
Ma már rengeteg feladatot ki lehet szervezni külsősöknek:
- a weboldalkészítést
- a termékek csomagolását, postázását
- az ügyfélszolgálatot
- a gyártást
- a szövegírást
- az adminisztrációt
- a rendezvényszervezést
- a teljes marketinget…
- …és még hosszan sorolhatnám.
Tudtad-e? Általában kiszervezésnek nevezünk minden olyan esetet, amikor valamilyen feladatot kiadunk a cégből, akár eseti, akár állandó jelleggel. A definíció szerint azonban 2 külön fogalom létezik erre: outsourcing az, amikor egy határidős projektet szervezünk ki (például egy weboldal megszövegezése), míg az állandó megbízások (például rendszeres blog, tartalommarketing) kiszervezésére az out tasking a helyes kifejezés.
A kiszervezés klassz dolog, mert azon a pénzen, amit a másik vállalkozónak fizetsz ki, voltaképpen szabadidőt veszel magadnak, amit más feladatokra, vagy akár pihenésre, szórakozásra is fordíthatsz. De csak akkor, ha okosan csinálod a kiszervezést… Ha összevissza, átgondolatlanul, kapkodva vágsz bele, „csak csinálja meg nekem valaki, de azonnal” jelleggel, akkor könnyen lehet, hogy több kárt okozol magadnak, mint amennyit nyersz a kiszervezésen. Marketing szövegíróként elég sok vállalkozással dolgozom együtt, vannak olyanok, akikkel könnyebb az együttműködés, másokkal kicsit kevésbé gördülékenyek a dolgok. Alvállalkozóként azt mondanám, hogy ha valóban időt akarsz nyerni a kiszervezéssel, akkor először is ülj le, és gondolj át, tervezz meg néhány dolgot…
3 tipp, hogy előnyödre váljon a kiszervezés:
1. Legyél tisztában a feladattal!
Sokan ad hoc jelleggel adják ki a feladatot, amit eddig a cégben ők maguk, vagy a titkárnő végzett el. Ezeknek a feladatok általában soha nem voltak pontosan meghatározva, soha nem bontották még le részfeladatokra, és soha nem mérték, hogy mennyi időt vesz igénybe. A dolog a szövegírás esetén valahogy így szokott kinézni: „Blog? Hát általában én, vagy a Mancika szoktunk írni valamit az oldalra, amikor éppen időnk van rá. Az akciókat meg a híreket szoktuk kitenni, ha én írom, akkor a webes szokta feltölteni, de a Mancika fel is tudja tenni. Nem is tudom, mennyi idő, talán 1-2 óra megy rá bejegyzésenként.”
Az ilyen jellegű feladatokkal több gond is van:
- a „tartalommarketing” mögött nincs semmilyen stratégia (ez így nem is igazán tekinthető tartalommarketingnek – de erről már írtam korábban)
- nincs pontosan meghatározva a feladat: sem a főnök, sem Mancika nem tudja előre, miről kellene írni és ahhoz hol talál forrásokat, alapanyagokat
- a cégnek fogalma nincs, hogy mennyi időt vesz igénybe a feladat, így azt sem tudják, megéri-e kiszervezni, elég idejük szabadul-e fel
- nincs utánkövetés, statisztika, ezért azt sem tudják mérni, hogy a külső szakember bevonása pozitív hatással van-e az elért eredményekre
A lényeg az, hogy ha nem is csinálod profin az adott feladatot (legyen az akár marketing szövegírás, grafikai munkák, vagy űrállomás-tervezés), legalább legyen fogalmad arról, hogy körülbelül mit kell csinálni. Olyan is van természetesen, hogy nem vagy képben a feladattal kapcsolatban, vagy éppen soha nem csinált még ilyet senki a cégben (lásd űrállomás-tervezés): ez esetben a megbízott szakemberrel érdemes alaposabban átbeszélni a dolgot, és segítséget kérni tőle, hogy mindkettőtök munkáját megkönnyítsétek. Alapvetően minél jobban körül vannak határolva a feladatok egy cég érdekében, annál hatékonyabb lesz a munka, akár belsős, akár külsős végzi el. Hiszen gondolj bele, bármikor előfordulhat, hogy egy kolléga lebetegszik, vagy elbúcsúzik, és másnak kell átvennie a helyét! És persze akkor is jól jön az írott checklist, ha ki akarod szervezni az adott munkát.
Egy blogbejegyzés írása esetén például így nézhetnek ki a részfeladatok:
- Blogbejegyzés témájának kitalálása – havi/negyedéves/éves tervezés a stratégiai célok figyelembe vételével
- Háttérinformáció begyűjtése – XY szakmai blog követése, interjúk, felmérések készítése, szakértők megkérdezése, stb.
- Háttérinformációk rendszerezése – mi kerüljön be a cikkbe, mivel értünk egyet, és mi az, amiről egészen más a szakmai véleményünk?
- Cím megírása, vázlat készítése
- Cikk szövegezése
- Cikk ellenőrzése helyesírás és szakmaiság szempontjából
- Cikk feltöltése, formázása
- Képek, illusztrációk keresése, beillesztése
- Cikk publikálása
- Cikk megosztása a közösségi médiában, kiküldés a hírlevél listára (a publikálást megelőzheti a beharangozás is)
- Utánkövetés, statisztikák elemzése, kommentek megválaszolása
- Eredmények felhasználása a következő tervezési ciklus során
(A lista bármely pontjára tetszőlegesen beilleszthető még a jóváhagyás kérése, szakértő, vagy vezető engedélyezése, stb.)
2. Keress egy megbízható szakembert!
Alap, mégis sokan elfelejtik: ha egy összetett feladatot akarsz kiszervezni, mint amilyen mondjuk a weboldal szövegezése, vagy a facebook kommunikáció, akkor ne a legolcsóbbat válaszd. Olyat keress, aki valóban értékelhető munkát végez, vannak referenciái, ajánlják őt többen is. Semmire nem mész azzal, aki ugyan olcsón dolgozik, de cserébe nem ér el semmilyen eredményt a cégednek – az idődet viszont rabolja, hiszen le kell ülnöd vele tárgyalni, infokat átadni, foglalkozni kell vele.
Vannak persze olyan esetek, amikor a kezdők ingyen, vagy olcsón dolgoznak (sőt, a profik is vállalnak olykor szuper-kedvezményes, vagy pro bono munkákat is), de ez esetben is egyeztetni kell az elvárt minőséget.
Ha kell, csináltass vele próbamunkát, nézd meg, hogy tudtok-e együtt dolgozni, jól érti-e a feladatot, és megvan-e közöttetek az összhang. Ez ugyanis hosszú távon legalább olyan fontos lesz, mint az elvégzett munka minősége. Azt mondanom sem kell remélem, hogy a megbízható szakember számára teljesen természetes, hogy szerződést írtok, amiben lefektetitek mindkettőtök jogait és kötelezettségeit, a munka feltételeit, a titoktartást, és minden mást, amit ilyen helyzetekben jobb írásba adni. A munkájáért vállalja a felelősséget, valamilyen garanciát ad, és természetesen számlát is kapsz a kifizetéseidről.
3. Adj pontos utasításokat!
Ez a kiszervezésnek talán a legkínosabb része: sokan azt hiszik, hogy ha egyszer átadták a munkát, akkor azzal már semmilyen dolguk nincs. Sajnos ez kevés esetben van így, most hirtelen nem is jut eszembe olyan feladat, aminek a kiszervezése ne igényelne legalább minimális kommunikációt.
Nálam például az együttműködés egy részletes brief kitöltésével kezdődik, amiben az általánosságokra kérdezek rá, majd a szerződés aláírása után még jópár kérdést felteszek, hogy pontosan megértsem az ügyfél igényeit, vállalkozását, célcsoportját. Ha speciális témája van, akkor telefonon vagy emailben egyeztetjük a szakmai hátteret, kérek egy kis továbbképzést is, hogy a lehető legpontosabban tudjam majd megfogalmazni az üzenetet az olvasók számára.
Rendszeres blog, tartalommarketing esetén – főleg, ha a tervezést is rám bízzák – mindig megkérdezem, mik a várható aktualitások a vállalkozásban, a területen, milyen hírekkel, újdonságokkal készülnek, mit kell, vagy mit lehet beletervezni a tartalommarketingbe.
Bevallom, előfordult már, hogy elsőre csalódtak – azt hitték, a szerződés aláírása után nekik már 0 feladatuk van az egésszel – de az esetek többségében ők is rájöttek, hogy még így is jóval kevesebb időt vesz igénybe, és sokkal jobb lesz a végeredmény. A legtöbb ügyfél esetében havonta 8-10 percet kell ráfordítani, és már szállítom is a szuper, olvasmányos, hatékony szövegeket minden héten
Szeretnéd kiszervezni a szövegírást? Kattints ide és kérj árajánlatot!
Szeretnél még több hasznos tippet?
Megjelent az írd meg magad! szövegíró tankönyv vállalkozónak, amibe 336 oldalnyi tömény okosságot írtam bele a szövegírásról, vásárlói pszichológiából, vállalkozásról, tartalommarketingről, értékesítésről…
Akkor is nagy segítség lesz, ha nem megírni, hanem kiszervezni akard a feladatot!