Gondolkodtál, utánajártál, írtál, szerkesztettél… kész is van a blogbejegyzésed, szuper! De tudtad, hogy ezzel még korántsincs vége a dolognak? Az, hogy mit csinálsz, miután megnyomtad a publikálás gombot, legalább annyit számít, mint az, hogy mit írtál bele a bejegyzésbe. Mutatok 5 dolgot, amit most feltétlenül meg kell tenned!
Egy jó cikk, hasznos blogbejegyzés írása nem mindig könnyű feladat, de megéri: az érzés, amikor kész vagy vége, és kiküldöd az internetre, a jól végzett munka öröme mindig feldobja az embert, nem?
Csakhogy a rossz hír, hogy a dolognak itt még nincs vége. A publikálás gomb megnyomásával nem dőlhetsz hátra elégedetten.
Akár te írod a cikkeidet, akár kiszervezed az egészet, ezek a lépések elengedhetetlenek!
Nézzük csak, mi az az
5 teendő, ha kész a blogbejegyzésed!
1. Oszd meg! (és uralkodj)
Ez ma már alap, mégis elfeledkezik róla néha az ember. Sajnos véget értek azok a régi szép, internetes idők, amikor legalább hetente egyszer végignéztük kedvenc oldalainkat, hogy van-e valami új érdekesség rajta. Ma már a facebookon kezdjük a tájékozódást…
És mivel a facebookon csak úgy pörögnek a dolgok, és az algoritmus sem a legjobb barátunk, ezért érdemes akár többször is kitenni a blogbejegyzést, hogy biztosan eljusson a követőkhöz. Használhatsz kiemeléseket és hirdetéseket is, enélkül sajnos elég rosszak lehetnek az elérések mostanában:(
A facebook mellett ajánlott az instagram is, és ha szakmai a témád, akkor érdemes LinkedIn profilt is fenntartanod.
Az én kedvenc titkos fegyverem a Pinterest: minimális energiabefektetést igényel, nem biztos, hogy nagy, látványos eredményeket hoz, de mindig van egy pár átkattintás, ami ajándék ahhoz képest, hogy kb. 10 percet foglalkozom vele havonta;)
A Pinterest másik nagy előnye a SEO: nem elég, hogy kiemelten hozza a Google a Pinterest oldalt, de magán a Pinteresten belül is sokan használják a keresőt. Sőt, az oldal ajánlja is a hasonló tartalmakat, így a felhasználók könnyedén belebotlanak a pinjeidbe.
Pro tipp Pinterestre: csinálj egyedi képet a bejegyzésedhez, sőt, csinálj 3 egyedi képet! Ez egy kicsit több időt vesz igénybe, de sokkal több kattintást hoz, és többféle célcsoportot is megszólíthatsz vele.
2. Ne feledkezz meg az emailről!
Még hogy az email marketing halott? Ugyan már! Még mindig megéri érdekes tartalommal kényeztetni a feliratkozóidat. Ne feledd, hogy ők éppen azért iratkoztak fel önszántukból hozzád, mert érdekled őket! Egészen más ez, mintha csak szembejönne velük a hirdetésed a facebookon.
De a hírlevélen kívül máshol is megszellőztetheted a tartalmaidat: beteheted például az email aláírásodba is a blogod, vagy akár a legújabb bejegyzésed linkjét, és ajánlhatod a partnereidnek, vevőidnek. Ez egy egyszerű, ingyenes módszer, mégis fájdalmasan kevesen használják.
3. Figyeld a kommenteket!
Ez is alap, de a mindennapokban könnyedén megfeledkezik róla az ember – főleg, ha valami technikai hiba miatt nem kap értesítést egy-egy új hozzászólásról. Velem megtörtént, hogy csak egy évvel később vettem észre, nagyon szégyelltem magam! Ettől függetlenül válaszoltam rá, bár az eredeti kérdezőn ezzel valószínűleg nem segítettem, de mindig van rá esély, hogy más is ugyanezt a kérdést akarja/akarta feltenni.
Most, hogy mindenki folyton rohan, a komment az egyik legnagyobb elismerés, amit kaphatsz: azt jelenti, hogy az emberek nem csupán átfutották a cikkedet, hanem elgondolkodtak rajta, és kiváltottál belőlük valamilyen reakciót. Ezután vették a fáradtságot, és rászánták az időt, hogy megosszák veled a véleményüket!
Persze van olyan komment, amit jó lett volna, ha magában tart az illető, de ezekre is érdemes kulturáltan válaszolni;)
4. Frissítsd a blogposztodat!
A világ folyamatosan fejlődik, és változik – a blogbejegyzéseid sem lehetnek állandóak:)
Érdemes időnként átnézni a korábbi posztjaidat, hogy van-e valami újdonság, érdekesség, amit beleírhatsz, vagy van-e valami, ami már elavult és ki kell venni belőle. Kattintsd végig a cikkben szereplő linkeket, hogy minden működik-e még, és nézd meg a képeket, hogy mindegyik betölt-e! Ha más oldalakra hivatkozol, vagy máshonnan húztad be a képeket, akkor ugyanis könnyen előfordulhat, hogy egy-egy tartalom nem elérhető már.
5. Tervezd meg a következő blogbejegyzésedet;)
Amikor épp befejeztél egy anyagot, sokszor még úgy érzed, hogy rengeteg mondanivalód van, csak épp nem illettek ebbe a cikkbe. De nem baj, majd legközelebb…
De a gondolatok és az ötletek olyanok, mint a félénk pillangók: könnyen elröppennek. Ne hagyj nekik menekülési útvonalat, gyorsan vázold fel a következő cikk(ek)et! Ha van egy kis időd, meg is írhatod a vázlatot, de ha épp nagyon elfoglalt vagy, akkor is érdemes feljegyezni pár pontban, vagy felmondani egy hangfile-ba a lényeget. Használhatsz online diktáló programokat is, így még gyorsabb.
Ennek a módszernek a másik nagy előnye, hogy az idő mellett energiát is spórol. Sokkal könnyebb azt mondani, hogy most csak megírsz egy vázlatot, és legközelebb rendberakod, és sokkal könnyebb legközelebb azt mondani, hogy csak rendberakod a vázlatodat, mint leülni, és megírni egy bejegyzést a 0-tól a kész szintig. Próbáld ki és imádni fogod!
Te mit szoktál tenni, amikor kész vagy egy blogbejegyzéssel?