marketing_szovegiras_blog_otletHogyan írj marketing szövegeket?
Ezer apró dolog van, amire oda kell figyelni; AIDA, SEO, formai megjelenés, haszonérvelés ezekről mind írtam már, és persze van még egy csomó dolog, amiről csak ezután fogok mesélni.

De van valami, ami még ezeknél is fontosabb.

Az interneten bóklászva futottam bele a közelmúltban Michael Kaboonis cikkébe, aki olyan egyszerű dologról írt, hogy azonnal a homlokomra csaptam: ez eddig hogy maradhatott ki?
Pedig ez a legfontosabb és egyben legegyszerűbb marketing szövegírási szabály. Mégis sokszor elfelejtem megemlíteni, amikor erről kérdeznek; egyszerűen annyira kézenfekvő…

Miért nem mersz marketing szöveget írni?Ernest Hemingway

Sokan vannak, akik számára egy üres Word-dokumentum vagy a blog szerkesztőfelülete a világ legijesztőbb dolgát jelenti.
Azt hiszik, hogy amikor leülnek írni, akkor addig fel sem állhatnak, amíg minimum olyan szöveget nem írnak, mint Gárdonyi Géza, Jókai Mór, Szabó Magda, vagy – hogy külföldi példánk is legyen – Hemingway.

Pedig ez csak egyetlen esetben van így: ha te vagy Gárdonyi Géza, Jókai Mór, vagy Szabó Magda.
Ám mivel sajnos egyikük sincs már köztünk, ezért ennek igen-igen kicsi az esélye.

Ehelyett

a legegyszerűbb, leghatásosabb, legfontosabb tipp a marketing szövegírásban az, hogy

Úgy írj, ahogy beszélsz.

Ahogy TE beszélsz.

A saját stílusodban.

Ne akarj másra hasonlítani, ne akarj túl emelkedett, vagy túl szépirodalmi lenni, ne akard “megütni a mércét”.

Mert a mérce te magad vagy.

Természetesen vannak bizonyos alapszabályok (pl. írásban nem káromkodunk és nem ööö….-zünk annyit, mint élő beszédben, illetve a helyesírásra is illik odafigyelni), de alapvetően még ezeket is meg lehet szegni.
Ha olyan a stílusod és olyan a blogod, akkor miért is ne?
Elvégre ez a te felületed; azt csinálsz vele, amit akarsz.

Miért fontos ez?

Két okból is:

  • Hitelesség, egységes stílus: képzeld el, hogy magasröptű értekezéseket írsz a blogodban, gondosan megszerkesztett anyagokat teszel ki, élőben pedig sokkal lazább, szabadosabb módon használod fel a magyar nyelvet. Már az első találkozáskor zavar lesz az erőben, hiteltelen, sőt, furcsa lesz a kommunikációd.
    (És találkozás alatt nem feltétlenül kell személyes találkozót érteni; sokszor már egy e-mail váltásból, telefonbeszélgetésből is érezni, hogy a blog és a mögötte álló személy nincs szinkronban.)
  • A másik ok, hogy így lesz a leggördülékenyebb, legolvashatóbb a szöveg.

Hogyan csináld?

  1. Szemüveges, rajzolt figuraÜlj le, hunyd be a szemed és képzeld el az ideális olvasódat/potenciális vevődet.
    Hány éves? Nő? Férfi? Milyen ruha van rajta? Macskás vagy kutyás? Milyen zenét hallgat? Mivel tölti a hétvégéit? Személyesítsd meg! Akár nevet is adhatsz neki; minél konkrétabb az illető, annál könnyebb dolgod lesz.
    Ez nem csupán egy játék; most alakítod ki a perszónát, ami egy létező marketing fogalom; ő a képviselője a célcsoportodnak.
    (Erről majd részletesebben máskor, most elég ennyi.)
  2. Képzeld el, hogy ezzel a személlyel leülsz egy kávé/tea/sör mellé és elmeséled neki a témát, amiről írni akarsz. Ez lehet akár egy blogbejegyzés, hírlevél, a teljes weboldalad, a “rólunk” oldal, sales szöveg, bármi.
  3. Írd le, amit elmondanál, vagy – ha ez kényelmesebb – használj diktafont, vagy élőbeszédet konvertáló szoftvert, ami egyből írott szöveggé alakítja, amit mondasz neki. Ilyen szoftvereket, appokat már ingyenesen is találsz a neten, a legtöbbjük egész pontosan leírja az elhangzottakat.
  4. Szerkesztés.
    Igen, azért nem árt egy icipici szerkesztés a végén, mert a beszéd és az írott szöveg nem teljesen egyforma; ha te szereted a barokkos, többszörösen összetett körmondatokat (mint ez itt), vagy rendszeresen használsz teljesen fölösleges… izé… töltelékszavakat, esetleg a felvett anyag tele van olyanokkal, hogy “hogyishívják… na, szóval…”, akkor azért nem árt egy kissé olvasóbarátabbá tenni a szöveget.
    De általában nagy átdolgozásokra, éjszakákon át tartó javításokra itt már nincs szükség; hagyd, hogy a szövegeden keresztül átjöjjön a TE stílusod!
  5. Kész a marketing szöveged!

Ne csak olvasd; csináld!

Job done - munka elvégezve pecsétNe gondolkodj, ne hezitálj: írj meg MOST egy marketing szöveget. Mindegy, hogy milyet; csak írj úgy, mintha beszélnél.
A linket pedig ne felejtsd el elhelyezni a kommentek között a többiek okulására:)

Ahol a figyelemfelkeltő, ellenállhatatlan, hatékony webszövegek születnek.

Szolgáltatások

  • Marketing szövegírás
  • Tartalommarketing
  • Keresőoptimalizálás
  • Sales oldalak