Azon gondolkodsz, hogy kiszervezed a szövegírást?
Nagyon jól teszed!
Egy jó szövegíró rengeteg gondot vehet le a válladról, időt spórol neked, amit a vállalkozásodra – vagyis pénzkeresésre – töltheted.
Tehát a szövegírás kiszervezésével igazából pénzt keresel:)
Ám mielőtt felkeresel egy szakembert, van néhány dolog, amit feltétlenül át kell gondolnod a leendő szövegeddel kapcsolatban…*
Íme egy rövid checklist:
- A szöveg célja
A marketing kommunikációnak mindig célja van. A weboldaladon, a facebookon, a hírleveledben, a hirdetéseidben… mindig azért szólalsz meg, mert el akarsz érni valamit, nem?
Mit szeretnél ezzel a szöveggel?
Bizalmat építeni? Hírlevél feliratkozókat szerezni? Emberközelibbé tenni a vállalkozásodat? Hozzon közvetlen megrendelést? - A szöveg formája
Igen, jól látod, ez csak a második pont, nem az első; előbb a cél, utána a forma!
Úgy is mondhatnám: a cél szentesíti az eszközt.
Eladásra nem feltétlenül a blogbejegyzés a leghatékonyabb forma, mint ahogy a sales-oldal sem biztos, hogy lájkolókat fog hozni. (Nem is kizárt, de az már egy másik bejegyzés témája:))
Tehát, mi lenne a legpraktikusabb? Egy blog? Sales oldal? Vagy egy teljes weboldalra van szükséged? - Hogyan érje el a célját?
Ha megvan a forma, akkor érdemes előre megbeszélni a végleges kialakítást is; hogyan lesz megformázva az oldal? Milyen call-to-actiont kell elhelyezni rajta? Felugró ablakot tervezel? Azonnali megrendelési űrlapot? Hova mutatnak majd a linkek?
Sokszor ezek az információk is befolyásolják a szöveg kialakítását. - Mi legyen a szöveg témája? Hol találni hozzá megbízható anyagot?
Nagy valószínűséggel jobban értesz a témádhoz, mint a megbízott szövegíró – hacsak nem szövegírás témában rendelted meg:)
Egy jó szövegíró természetesen maga is folytat kutatásokat a témádban, de ez nem jelenti azt, hogy nincs szüksége az iránymutatásodra. Nem kötelező, de sokat segít, ha néhány anyaggal segítesz, megmutatod, hogy hol találni hiteles információt és melyik forrást kell messziről elkerülni - Ki a célcsoport? Honnan jöttek és mit csinálnak? Kit szólítson meg a szöveg?
Vigyázz, a „küldöm mindenkinek, aki szereti” itt sem jó válasz!
Azt nyilván tudod, hogy ki a célcsoportod úgy általában, de most ne csak az jusson eszedbe, hogy „a 30-35 éves nők, akiknek 2 gyerekük van”, hanem arra is gondolj, hogy hol és milyen szituációban fog találkozni a szövegeddel. Ehhez nem kell jósnőnek lenni, sok esetben a forma már tartalmazza a megoldást: ha facebook-posztot írsz, akkor valószínűleg a hírfolyam görgetése közben találkoznak majd vele, ha sales oldalt, akkor egy linkről kattintanak át… de érdemes figyelni a statisztikáidat is, abból is sok mindenre felkészülhetsz!
+1 bónusz: Egyeztetés, egyeztetés, egyeztetés!
Vannak olyan szövegek, amiket egy jó szövegíró könnyedén kiráz a kisujjából: a megadott információ alapján nem nehéz elkészíteni egy blogbejegyzést, vagy egy átlagos hírlevelet.
De vannak olyan műfajok, ahol szoros együttműködésre van szükség, ahol nem úgy megy a munka, hogy elmondod a feladatot és megkapod a kész szöveget. Egy feliratkoztató oldal, sales oldal, vagy akár a weboldalad főoldala sokkal több együttműködést kíván, itt több kérdés merül fel, és szó szerint a zsebedre megy a szöveg sikeressége! Ehhez hasonló komolyabb anyagokhoz érdemes több szövegvariációt készíttetni és folyamatosan tesztelni. Az AB tesztek során még sok apróság derülhet ki…
(Ha a bekezdés második fele kissé kínai, ajánlom Cser Hajnalkát, aki otthonosan mozog a kódok világában:))
*A bejegyzésben szereplő checklist kis módosítással más marketing anyagokra is értelmezhető:ha grafikát, szórólapot vagy weblapot rendelsz, akkor is érdemes átgondolni ezeket a pontokat!